© Ruse24.bg | | 25 млн. лв. са предвидени по Оперативната програма "Административен капацитет" (ОПАК) за повишаване на прозрачността, отчетността и професионализма в съдебната система. На 28 май 2008 г. Управляващият орган на ОПАК стартира пет нови конкурса за проекти. Два от тях са насочени към държавната администрация, а останалите три процедури са предназначени за органите на съдебната власт.
До 30 юли 2008 г. съдилищата и т. нар. конкретни бенефициенти на ОПАК от съдебната система могат да кандидатстват за европейско финансиране с проекти за повишаване на доверието на гражданите и бизнеса в съдебната система. По ОПАК ще бъдат финансирани проекти, които ще допринесат за подобряване на достъпа до информация за дейността на съдебната система. Безвъзмездна финансова помощ могат да получат и добри проектни идеи като например създаването на фокус групи (от граждани и служители; служители - медии; служители - адвокати, съдии и прокурори), които ще трябва да идентифицират проблеми в обслужването на гражданите, както и корупционни практики.
По новите процедури на ОПАК могат да бъдат финансирани проекти, които предвиждат въвеждането на интегрирани автоматизирани информационни системи или създаването на ясни и публично достъпни критерии за определяне на съдебни заседатели, както и механизми, които да гарантират на гражданите получаването на обратна информация за хода на съдебните дела, работата на съда и неговата администрация. Чрез ОПАК биха могли да се реализират проекти за разработването на времеви стандарти в процеса на управление на отделните дела. Ще бъдат финансирани и проекти за обновяване на Интернет сайтове чрез създаването на английска версия, адаптирането им за хора с увредено зрение и публикуването на информация като:
Списък на съдиите и съдебните служители, както и начина на работа на съответната администрация Начините за завеждане на дела, сроковете за извършване на съдопроизводствените действия по заведените дела, процеса на обжалване Информация за всички проекти, по които съответната администрация е бенефициент или партньор, отчети за изпълнението им и т.н.
По ОПАК финансиране могат да получат проекти, които предвиждат създаването на механизми за периодично отчитане на работата на органите на съдебната власт и особено напредъка по заведените дела пред широката общественост и пред медиите.
Минималният праг на проектите, с които може да се кандидатства, е 500 000 лв., максимален праг - няма. Срокът за изпълнението им е 12 месеца. Срокът за задаване на въпроси по процедурите е 14 юли, а срокът за отговор - 21 юли 2008 г. Въпроси могат да се задават във форума на обновения сайт на ОПАК.
Днешният информационен ден е част от мащабна информационна кампания, която се провежда от Министерството на държавната администрация и административната реформа в цялата страна.
През март месец бяха организирани информационни дни в петте района на апелативните съдилища. В тях се включиха над 190 участници от органите на съдебната власт. Сега Управляващият орган на ОПАК провежда нова информационна кампания в градовете: София, Варна, Велико Търново, Бургас, Пловдив и Благоевград.
На сайта на оперативната програма (www.opac.government.bg) са публикувани всички необходими документи за кандидатстване, както и тези, които се използват при оценката на проектните предложения. Там могат да бъдат намерени също така Вътрешните правила за работа на оценителните комисии и специално създаденото от Управляващия орган на ОПАК Ръководство за бенефициенти. В него е описан целият процес на изготвяне, кандидатстване и успешно изпълнение на проекти.
До момента по Оперативната програма "Административен капацитет" по сметките на първите бенефициенти са преведени общо 7 215 345.61 лв., предоставени от Европейския социален фонд (85%) и от националния бюджет (15%). |