Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Безсмисленото съдържание в интернет води до "мозъчно гниене"
Автор: Екип Ruse24.bg 16:46 / 07.12.2024Коментари (0)1081
©
Сега ще говорим за един нов вид замърсяване – не на природата, а на ума. Породено от прекомерната консумация на безсмислено и нискокачествено съдържание в интернет. "Мозъчно гниене“ – тази тревожна фраза, определена от Оксфордския университет за дума на годината, звучи повече като сюжет от научна фантастика, отколкото като реалност. Може би "мозъчното гниене“ не е просто диагноза за времето, в което живеем, а и призив за промяна. Николай Беремлийски разказва.

Александра Петрова работи в сферата на клиничната психология от повече от 20 години. Разказва ни, че напоследък феноменът "brain rot" или "мозъчно гниене" става все по-популярен сред пациентите ѝ.

По думите ѝ оценката за това кое в онлайн средата има смисъл е доста субективна. Налични са обаче някои критерии, които отличават стойностното съдържание от безсмисленото, пише NOVA.

"Всяко съдържание, което преминава изключително бързо и активира много силно сетивата ни – да речем, аудиално, през слуха и визията ни, с много наситени цветове и не носещо никаква информация, и закачащо след себе си поредица от подобни съдържания, е точно такова нискокачествено съдържание", обяснява тя.

Потърсихме мнението на популярната инфлуенсърка Александрина, известна в интернет като Алексчето. Със своите над 850 хиляди последователи в TikTok и 80 хиляди в Instagram, тя споделя какво според нея отличава смисленото от безсмисленото онлайн съдържание.

"Според мен съдържанието, което е смислено, е това, което ти дава някаква стойност – дали ще е развлечение, дали ще научиш нещо от него. Безсмисленото съдържание мисля, че всички знаем кое е – това е съдържанието, от което не можеш да научиш абсолютно нищо и което е малко или много загуба на време", смята инфлуенсърката.

Изследванията показват, че прекомерната консумация на нискокачествено съдържание води до значителни краткосрочни и дългосрочни негативни последици.

"В краткосрочен план това, което се случва, понеже ние сме консуматори и цялата информация идва много лесно, нашият мозък става много ленив. Когато нашият мозък стане ленив консуматор, всъщност той започва да действа на принципа на най-малкото съпротивление. Щом ние започнем да действаме на принципа на най-малкото съпротивление, вниманието започва да страда. А когато вниманието страда, хората все по-трудно научават, съответно по-трудно запомнят ново съдържание и все по-лесно искат да им се случва да получават информация. Това води до напрежение и неудовлетворение", разкрива психологът.

Тя споделя, че все по-често амбициозни и умни хора, които работят в големи международни компании или учат много сериозни специалности, ѝ казват: "Нещо се случва с моя мозък. Аз не мога да запомня, не мога да си мина изпитите, не мога да се задържа по никакъв начин в програмата, в която трябва да работя. Когато трябва да пиша код, постоянно умът ми е в телефона, постоянно искам да проверявам".

Психологът допълва, че съдържанието с ниска стойност в социалните мрежи води до безкритичност, радикализация и лесно поддаване на манипулации. Възможни са тревожности и депресивни състояния. Освен това, лошият пример се оказва заразен.

Дигиталните капани представляват риск както за младите, така и за по-възрастните онлайн потребители.

"Тийнейджърите, на практика, не могат да се свързват емоционално, не проявяват емпатия, чувстват се самотни, депресирани, имат този процес, в който се появява агресия, но и автоагресия с много ранни зависимости, много ранни форми на самонараняване и една, буквално бих я нарекла, психична смърт, в която те губят целите си и смисъла си от много рано", споделя д-р Петрова.

Освен съдържанието с ниско качество в интернет, "мозъчното гниене" се влошава и от зависимостите на хората към дигиталната среда. Постоянната необходимост да бъдем свързани, проверяването на известия и социалните мрежи води до хронична умора и липса на концентрация, като задълбочава ефектите от безсмисленото съдържание.

За да избегнем затъването в този опасен цикъл и да не позволим на нашите слабости да диктуват поведението ни, са необходими целенасочени усилия. А за да постигнем напредък, инфлуенсърите също имат отговорност - да обогатяват аудиторията с полезно и качествено съдържание, вместо да се фокусират в натрупването на харесвания и последователи.

"Аз се занимавам от изключително ранна възраст със създаване на съдържание и цялото нещо, което аз показвам в социалните мрежи – това е едно голямо израстване, защото всяка една година в този период на мен ми беше супер различна и продължавам да е различна и да си раста с аудиторията. Не се срамувам и съм толкова благодарна на малката Алекс, че е решила на такава ранна възраст да си следва мечтите", казва инфлуенсърката.

За щастие, негативните тенденции могат да бъдат променени. За да се справим с "мозъчното гниене", трябва да намерим алтернативи на прекаленото използване на мобилни устройства, като се ангажираме с физически активности, хобита и социални контакти извън дигиталната среда. Важно е да разпознаваме ранните признаци на когнитивна умора, като загуба на концентрация и раздразнителност, за да предприемем мерки навреме.

"Ние трябва да сме в някаква степен обърнати към себе си, от гледна точка на това какво ни е потребно тук и сега, да отпуснем сетивата си, за да можем да се радваме. Това е нещо, което сме забравили, защото постоянно препускаме в бъдещето или съжаляваме за нещо, което не сме могли да хванем", съветва психологът.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Самолетна катастрофа в Южна Корея
Зима 2024/2025 г.
Катастрофи в България
Самолетна катастрофа в Казахстан
Григор Димитров в турнири през 2025-а година
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: