Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Доц. Д-р Мариана Тодорова: Подслушването на разговори през смарт устройства руши демокрацията
Автор: ИА Фокус 09:20 / 23.12.2023Коментари (0)525
© Фокус
Компанията MindSift от САЩ откровено призна в своя сайт, че са момчетата, които използват милиони данни от микрофони на устройства, които ни записват, докато си водим личните разговори, за да таргетират реклами. Техният краен продукт е списък с готови купувачи в реално време, а това са фирми, които веднага са готови да предоставят реклама на споменатия в разговора продукт на телефона ни. Футурологът доц. Д-р Мариана Тодорова коментира за "България, Европа и светът на фокус“ този прецедент така:  

"Всички ние ежедневно сме забелязвали, когато ползваме мобилните си устройства или компютри и търсим нещо специфично, че започва да ни се предлага още и още от същото на различни конкурентни компании с по-добри цени, по-добри варианти. И всъщност отдавна се коментира, че алгоритмите са настроени така, че по ключови думи, по това, което търсим, искат да управляват нашето внимание, нашите вкусове, да влияят на нашите избори. В случая обаче става въпрос за един доста по-сложен механизъм, защото тук се използва анализ на гласа и събиране на данни чрез случайни разговори, които имаме по телефона, без да сме активни потребители или да ползваме някакви сайтове. Това значи, че наистина може би постоянно нашите гласове се слушат. Може би те са настроени за ключови думи, които касаят пазарни покупки на продукти или услуги, защото компанията, която е цитирана, беше дала пример и с изречения, които ги интересуват – "Лизингът на колата ми свършва“ или застраховката, или всъщност "Планът за пенсиониране след 10 години“ би бил такъв. Т.е. може би наистина са подбрани десетки хиляди комбинации, които представляват интерес за клиентите на MindSift, и така се избират. Подобни теми присъстват в нашите разговори, но покрай това има много друга информация, която е чувствителна,  която касае интимния ни живот, личния ни живот, вкусовете, предпочитанията.“ 

На въпроса дали отвъд "покупката“ на нашите потребителски нагласи подобен вид фирми могат да стигнат и до убежденията ни и шпиониране на чувствителни теми за нашия личен живот, здравословен статус или нужди, футурологът отговори така: 

"Ако всичко се ограничаваше само с това да се разбере какви са нашите вкусове, предпочитания, не би било толкова опасно. Но ние, първо, нямаме някаква активна стъпка да противостоим на това, защото в нашите настройки ние можем да изключим ползването на микрофон за отделните приложения, но не можем да спрем да говорим. А и никой не ни е искал разрешение да се записват и обработват тези данни. Това ми напомня един филм, който гледах преди една година. Той беше за това как две напълно различни политически системи реагират на COVID – това беше Китай и САЩ. И макар единият подход да беше свръхцентрализиран, а другият – доста демократизиран, вървяха по едни и същи стъпки и правеха горе-долу едни и същи грешки. И го казвам това, защото ние обвиняваме Китай, Иран, някои латиноамерикански държави, които искат да въведат системата за социален кредит, и открито признават, че следят своите граждани, и казват, че такива маси от хора могат да се управляват само с по-твърд контрол, но всъщност виждаме, че тук има подобно скрито наблюдение, макар и то да е по-перфидно. Принципите са сходни, защото отвъд това, което пряко коментираме, това руши демокрацията и я руши не само в смисъла на насилие над човешките права, но най-вече върху това, че поляризира още повече отделните мнения, прави невъзможен консенсуса и взривява диалога.“  

Социалните медии крият опасен механизъм, предупреди доц. Тодорова. "Когато се събират данни за нас и когато в чисто политически и социален аспект ни се предоставя информация, статии, анализи, които втвърдяват нашето мнение, а не го плурализират, ние се поляризираме повече, ставаме по-консервативни и несклонни да водим диалог и да чуем другата гледна точка.“  

Възможно ли е противодействие на този процес на подслушващи включени микрофони, дори когато не използваме устройствата, а те са покрай нас? Ход ли е връщането към аналоговите средства или изолиране на тези устройства от личния ни живот, според Мариана Тодорова?  

"Аналоговите средства биха работили, но това не е решение. А и наистина създава усещане за несигурност и невроза. Много работодатели изследват социалните профили в социалните мрежи на бъдещите свои служители, за да ги анализират извън работна средата какви са. И наистина това, че ние имаме различни социални роли, различно поведение, невинаги сме истински и автентични, може да ни навреди във всякакъв аспект. И това, че ние нямаме активен работещ механизъм да се предпазим, да бъдем себе си, да бъде уважавано нашето лично пространство, всъщност е много опасно. И това, което може би единствено би могло да свърши работа, е да се води един много сериозен глобален диалог и всички граждански организации, представляващи различни общности и обществата като цяло, сериозно да възразят, защото наистина това е заплаха срещу ключови права и срещу моделите на нашия живот, и на всичко, което сме постигнали като демократични ценности в ХХІ век.“






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Грипна епидемия обхвана страната
Изграждат нов реактор в АЕЦ "Козлодуй"
Акция на ДАНС и КПКОНПИ, обискираха дома и офиса на шефа на Митниците
Парламентарни избори октомври 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: