"Повечето работодатели са готови да заделят до 20% от размера на заплатата за коледен бонус", коментира председателят на БСК Божидар Данев. Той добави, че средната заплата на обикновените служители в сферата на услугите и търговията е около 1000 лв. Така на практика излиза, че повечето работници ще получат около 200 лв. повече за празниците.
38 на сто от работодателите са по-щедри и ще дадат на подчинените си по половин работна заплата, или около 500 лв. Едва 6 на сто обаче могат да дадат повече от 100% от заплатата на служителите си.
Всяка четвърта компания пък няма да раздаде нито лев отгоре на служителите си, сочат още данни от проучването на БСК. Не липсват и работодатели, които са решили да стимулират допълнително само най-добрите си служители. Данните от проучването обаче са оптимистични и показват, че все пак 56% от фирмите ще зарадват всичките си служители с бонуси за коледните и новогодишните празници.
В сравнение с края на 2012 г. 43% от фирмите няма да променят размера на бонусите. Почти всеки трети шеф ще раздаде повече, а 18 на сто ще дадат по-малко.
Най-големи за тазгодишните празници ще има за ИТ спецовете. "При тях заплащането е високо. Средната им заплата е 1700 лв. В другите сектори кризата все още оказва силно влияние", уточни Божидар Данев.
Освен пари проучването сочи, че всяка пета фирма ще подари на служителите си фирмени сувенири като химикалки, тефтери, бутилки вино. Близо 10 на сто, пък планират да предоставят на служителите си ваучери за храна и напитки.
Половината от шефовете определят добрите финансови резултати като основна причина за раздаване на бонуси. 24 на сто от работодателите обаче са на мнение, че приносът на работника е определящ за това дали да получи допълнително финансово стимулиране.
Според половината от анкетираните работодатели основното предназначение на коледните бонуси е да се стимулират добрите служители 17% от бизнесмените използват допълнителното заплащане като начин да се сплоти екипът на фирмата.Резултатите от допитването показват още, че болшинството от компаниите не са увеличили служителите си. При 30% от тях обаче е имало назначения и уволнения. Повече от 60 на сто от фирмите, които са се включили в анкетата, работят основно за вътрешния пазар. Близо 30% от компаниите работят и за износ. Това са предимно международни компании.