© Ruse24.bg | | С нова наредба, изработена по германски модел, към Закона за обществените поръчки (ЗОП) ще се даде възможност за намаляване на цените в строителството на обекти, градени с пари от хазната или от еврофондовете. Това обяви вчера министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов по време на заседание на ресорната комисия в парламента.За да обоснове своята идея, той даде за пример как в богатите западни страни се строи по-евтино при гарантирано високо качество.
"В София цените на строеж на обществена сграда са 3500 евро за квадрат, в Берлин - 950-970 евро за кв. м, а в Брюксел - по 870 евро", каза министърът. "Изграждането на километър автомагистрала у нас излиза 8,7 млн. евро, а в Германия - от 4 до 6 милиона", уточни той.
Според него новата наредба ще улесни проектирането, ще опрости процедурите по възлагане на обществените поръчки в строителството и ще направи много по-прозрачно избирането на изпълнителите.
По думите на министъра софтуерът на двете части на въпросната наредба, която включва проектирането и контрола на строителния процес, струва около 4000 евро.
"Направен е вече първоначалният превод от немски, но сега предстои да се доуточнят доста технически термини", каза още Данов и добави, че ще се редактират в нея и други неща, като например сроковете на плащанията. В германската наредба те са 18 дни, а в нашия ЗОП - 30.
Той обясни още, че по германския модел ще може да се прецени дали един лот от държавната поръчка надминава определена висока стойност, напр. 10 млн. лв., и той да се раздели на части, за да могат в реализацията на проекта да вземат участие повече и по-малки фирми.
"Целта ни е с тази наредба да осигурим наистина високо качество на разумна цена", каза министърът и добави, че участниците в търга трябва да си правят сметка дали ще поскъпне горивото по време на изпълнението на проекта.
10 млн. лв. целево са отпуснати за изработката на нови кадастрални карти за 2014 г. Според министър Данов парите ще стигнат да покрият капацитета на родните фирми, които се занимават с тази дейност. По думите му обаче има проблеми, защото България е единствената страна, където уличната и страничната регулация не съвпадат с кадастралните линии на картите. "Разминаването е и по обективни причини, защото старите карти са правени на ръка, а новите - с дигитална техника", уточни той и добави, че в Западна Европа кадастърът е и регулационен план.
Източник: в. "Монитор" |