© Ruse24.bg | Във връзка с бедственото положение в различни региони в страната, предизвикано от проливните дъждове, Главна инспекция по труда напомня, че работещите, които не могат да се явят на работа, имат право на обезщетение. Според Кодекса на труда работодателят трябва да им изплати 50 на сто от брутното трудово възнаграждение за времето, през което са били възпрепятствани да работят, но не по-малко от 75 на сто от минималната работна заплата, установена за страната. Ако работникът или служителят е взел участие в спасителните работи при бедствие, му се заплаща пълният размер на брутното трудово възнаграждение. Причините за неявяването на работа и участието в спасителните работи се установяват от кметството, от общинския съвет или от друг държавен орган.Участниците в доброволните формирования за защита при бедствия имат право на отпуск за изпълнение на граждански, обществени и други задължения. Според Кодекса на труда работодателят не е длъжен да заплаща обезщетение на работника или служителя - доброволец. Може обаче да го направи по своя воля и това да е неговият принос в подкрепа на пострадалите.
Предотвратяването, овладяването и преодоляването на последиците от бедствия са сред малкото случаи, в които според Кодекса на труда се допуска полагането на извънреден труд по изключение. Той обаче се заплаща по общия ред за полагане на извънреден труд, т.е. работодателят трябва да плати повече за извънредните часове.
Ръководството на Главна инспекция по труда и всички нейни служители изказват искрени съболезнования на близките на жертвите на водното бедствие. Всеки, който желае да помогне на пострадалите, може да се информира как през сайта на Българския червен кръст, където вече стартира дарителска кампания в подкрепа на бедстващите региони. Активиран е и кратък номер 1466, на който могат да се изпращат дарителски SMS-и на цена 1 лев. Дарение за Варна, която пострада най-тежко от водната стихия, може да се направи и през DMS-платформата за дарения чрез SMS чрез изпращане на съобщение на номер 17 777 с текст DMS VARNA. |