Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Инж. Веселин Тодоров: "Възобновяеми енергийни източници" вече става пълна професия у нас
Автор: Живко Кръстев 13:45 / 23.05.2024Коментари (0)1107
©
Интервю за Радио "Фокус" с инж. Веселин Тодоров – секторен съвет "Електротехника и енергетика" към проект "Модернизиране на професионалното образование и обучение", председател и учредител на Сдружение Соларна Академия България

 

Здравейте, скъпи слушатели. Днес в рубриката “Образованието на фокус" се радвам да посрещна инж. Веселин Тодоров, който е член на Секторния съвет “Електротехника и енергетика" към проект “Модернизиране на професионалното образование и обучение", който е финансиран от програма “Образование 2021-2027", съфинансирана от Европейския съюз. Той е и председател и учредител на Сдружение “Соларна Академия България". Веселин, здравейте. Добре дошъл.

 

Здравейте, добре заварили. Здравейте и на вашите слушатели.

 

Днес ще поставим фокуса върху въглеродната неутрална икономика, която е част от дългосрочната стратегия както на Европейския съюз, така и на България. Акцентът е върху широкоспектърните професии, които обхващат не само новите технологии, но и тенденциите на пазара на труда. С какво е специфичен секторът за възобновяемите енергийни източници и какви професии е необходимо да присъстват и в образователната система?

 

Спецификата на сектор “Възобновяеми енергийни източници" (ВЕИ) е такава, че той е нов като цяло за образованието, както и за нас в обществото. И в тази връзка, специалностите, които са в сектор “Възобновяеми енергийни източници", и въобще смея да кажа и до голяма степен в енергетиката, са абсолютно нови и следва да бъдат урегулирани по един или друг начин, така че ние да гарантираме, че хората, които ще направят енергийния преход и зеления преход в България, ще бъдат образование на достатъчно добро ниво и ще бъдат квалифицирани на достатъчно добро ниво така, че да извършат един устойчив преход в нашата държава.

 

Всъщност има ли професии, които към момента са тези, които създават кадрите, необходими за сектора?

 

Към момента по отношение на създаване на кадри в сектор “Възобновяеми енергийни източници" е доста трудно в България, тъй като до момента и към момента специалност “Възобновяеми енергийни източници" е част от професия, не е отделна професия, което според нас, Сдружение “Соларна Академия България", е така малко несправедливо, ако мога да кажа, тй като във “Възобновяеми енергийни източници" попадат много различни технологии, които имат своите специфики, и сами по себе си като част от професия е трудно да се изучат в детайл, и още повече да очакваме специалистите, които излязат след това обучение, да имат необходимата квалификация, че да работят по проекти, които са с дълготрайна визия.

 

Да, определено е необходимо да се предприемат промени. Какви са най-важните, спешни и неотложни?

 

Първото нещо, което и така и ние настоявахме в секторните съвети е именно отделянето на специалност “Възобновяеми енергийни източници" като отделна професия, която да бъде по-всеобхватна. Ние се радваме, че колегите от секторния съвет се съгласиха това да се случи. Но един много голям проблем, който виждаме, е, че длъжностите по Национална класификация на професиите и длъжностите не отговарят на това, което се очаква когато запишете и съответно решите да кандидатствате за работа в сектор “Възобновяеми енергийни източници". Тоест, ние в самия списък имаме стари длъжности, които е необходимо да бъдат реформирани и да се вкарат новите длъжности като тенденция.

 

Да, всъщност една промяна в Националната класификация на професиите е належаща?

 

Точно така.

 

Да споменем кои са професиите, които е важно да се появят в Националната класификация на професиите така, че да отговорят на това, което секторът ВЕИ има като необходимост към момента?

 

Като цяло, като добавим и факта, че преди професията “Възобновяеми енергийни източници" беше част от професия, изцяло наново ние вкарваме “Възобновяеми енергийни източници" вече като пълна професия, и това е новост и е важно, че този преход ще бъде направен. От друга страна, при самия анализ и при така да се каже картографирането на професиите с длъжностите по Националния класификатор на длъжностите и професиите открихме, че практически няма професии, които са дефинирани в Националния класификатор, които да отговарят на новата специалност, или ако има такива, то те са няколко на брой. Разбира се това нещо трябва да бъде реформирано също, защото изключително важно е тези секторни съвети, след като се правят, те да обхващат един по-голям, широк спектър на реформи, и съответно тези реформи да бъдат докарани до край, а не просто да реформираме частично  образователната система, но тя чисто административно да не отговаря на нещата, които са в администрацията по отношение на назначаването на служители. Иначе нови професии, които е редно да се появят, свързани с възобновяемите енергийни източници, са именно “Енергиен мениджмънт" и то по-специално насочен към възобновяемите енергийни източници, управлението на възобновяемите енергийни източници. Също така, “Соларни специалисти", “Проектанти на соларно оборудване", също така “Инсталатори на соларна техника", както и “Техник на вятърни турбини", “Техник на геотермална техника" и всички изходящи от тях професии. Хубавото е, че не е необходимо ние да откриваме топлата вода, вече на Запад има дефинирани доста специалности, и длъжности, и професии, които отговарят на тенденциите и иновациите. Единственото необходимо е ние да се поучим от примера на Запад и съответно да ги внедрим в нашата и образователна система, и административна система по отношение на Класификатора на професиите.

 

Да, тези професии към момента ги изпълняват хора, които предполагам, че в хода на своята работа научават за тези специфики?

 

Да, точно така. В интерес на истината сега, след като имаме отделна професия “Възобновяеми енергийни източници", това ще даде възможност да имаме и подспециалности, като “Вятърни възобновяеми енергийни източници", като “Фотоволтаични инсталации", съответно геотермални, водородни и т.н., което от своя страна ще дефинира изцяло нови длъжности за назначаване във фирмите и при работодателите.

 

Което е много важно за развитието на този сектор и бързината, с която е необходимо да използваме възможности. Има и много европейски проекти, които бихме могли да реализираме, но като че ли няма толкова кадрови потенциал тук.

 

Кадровият потенциал като във всеки един сектор е сложен в България, да се изразя така. Но идеята е, че при нас в сектор “Възобновяеми енергийни източници", той се допълва сложността му не само от липсата на такъв кадрови потенциал, но и от липсата на правилно обучения потенциал, и съответно хората, които имат представа от това какво правят всъщност. И докато да кажем примерно в Шивашкия сектор, там имаме традиции в обучение и т.н., то във  ВЕИ сектора ние все още нямаме учебни програми, които да са толкова иновативно заложени вътре, така че ние да можем да получим кадър, след 5 години които да знае реално какво прави.

 

Модернизиране на професионалното образование и обучение ще бъде на фокус и в следващите минути. Кои са основните учебни заведения, които всъщност към момента допринасят за това да има кадри на пазара?

 

В момента за съжаление само на пръстите на едната ръка се броят учебните заведения, които предлагат възможности за обучение в сектор “Възобновяеми енергийни източници". Наблюдава се така един може би един лек отлив, тъй като според наши анализи и статистика в сравнение с 2019-2020 година училищата намаляват, които предлагат такъв тип обучение. И причината тук може би е липсата на достатъчно информираност от страна на родители, от страна на ученици, които да бъдат ангажирани към и енергийния преход, и към образованието във възобновяеми енергийни източници. И тук бих искал да кажа на слушателите ви, съответно на родителите, които слушат програмата, че именно сектор “Възобновяеми енергийни източници" е бъдещето, което гарантира в следващите 10-15 години едни нелоши доходи по отношение на работна заплата, по отношение на специализация. Така че това, инженерните специалности като цяло, и тези специфично във възобновяемите енергийни източници, ще бъдат водещи в нашата зелена икономика, която е политика не само на България, но и на цяла Европа, и цял свят. По отношение на други проблеми бих искал де дефинирам, че е много важно да се обърне внимание на професионалното образование, и то на Центровете за професионално образование, тъй като те са един бърз проводник и катализатор в краткосрочен план за формирането на кадри в сектор ВЕИ. Но това, което е изключително важно Министерство на образованието да обърне внимание, както и Националната агенция за професионално обучение и образование, е именно контрола и съответно учебните планове, които трябва да бъдат много силно и много спешно реформирани, тъй като до голяма степен те не отговарят на иновативния сектор, на иновациите, които се прилагат в сектора, и съответно това крие риск от пускането на пазара на кадри, които отново са неподготвени, и съответно крие риск и за безопасността на съоръженията, които се изграждат.

 

Така е наистина. И е важно още от ранна възраст децата, които имат интерес да се обучават в тези специалности, да получат възможността, защото е важно да бъдем в крак с бъдещето. И е хубаво, че проектът за модернизиране на професионалното образование поставя акцент върху това най-малкото да се случи наистина класифицирането на професия “Възобновяеми енергийни източници".

 

Точно така. И във ваша подкрепа бих искал да добавя, че ние изключително много подкрепяме това професионалното образование да върви ръка за ръка с практиката. И поради тази причина сме радетели огромни на т.нар. дуална форма на обучение. Ние вярваме, че дуалната форма на обучение трябва да влезе в най-ранна детска възраст, след 9.-10. клас, когато вече учениците са придобили базовите познания по специалността и по професията, и е редно да влязат в работни процес, тъй като трябва да се учат най-малкото на работни навици, да се докосват до технологиите и съответно да се приобщават все повече и повече към възможностите за реализация. Защото правейки възможно един ученик по-рано да навлзе в работния процес, той вече в хоризонт 12. клас ще има възможност да се ориентира дали трябва да тръгне към висшето образование или съответно да остане като специалист в областта, в която работи.

 

Д-р инж. Веселин Тодоров. Много ви благодаря за този разговор. Разговор с продължение ще бъде.

 






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Мигрантски натиск към България
Протестиращи нападнаха директора на Народния театър
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Катастрофи в България
Строежът на АМ "Хемус"
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: