Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Ивайло Мирчев: Вярваме, че с втория мандат ще бъде съставено правителство, защото стигането до трети е рисково за страната
Автор: Йоланда Пелова 10:56 / 02.11.2022Коментари (0)476
©
Какъв изход от политическата криза вижда "Демократична България“? Възможен ли е политически консенсус по важните и значими теми и процеси в страната ни? Очаквайте коментар в следващите минути от депутата Ивайло Мирчев, който е мой гост. Г-н Мирчев, задачите пред вас, народните представители, са много, но ще успеете ли? Къде вижда решението на ризите "Демократична България“?

Длъжни сме да успеем, защото в противен случай ще се изправим пред безпрецедентна ситуация да имаме за по-малко от две години пет пъти парламентарни избори. До момента подобно нещо в България не се е случвало, не ми е известно да се е случвало нещо подобно и в парламентарната практика в Европа. Очевидно има криза на парламентаризма и трябва да направим всичко възможно да преодолеем различията, без обаче това да означава да е за сметка на нашите принципи и на това, което сме обещали на хората, когато сме искали тяхната подкрепа на изборите.

Криза на парламентаризма. Застрашен ли е парламентаризмът в тази връзка?

Застрашен, в смисъл, че слабостта на политическия елит в момента може да бъде повод за определени среди да насочат страната към президентска република, което ще бъде изключително вредно за България.

Как, г-н Мирчев, ще гласувате вие от "Демократична България“ при избор на правителство, предложено от ГЕРБ в зала?

Тук това е най-ясният избор – от първия мандат в ГЕРБ. Това ни е последователна позиция не от днес, а още от първите избори през 2021 г., че не подкрепяме правителство с мандата на ГЕРБ. Няма да променим своето решение и в момента. И не се опъваме като някакво магаре на мост, а тук става въпрос за принципна позиция, която много ясно сме комуникирали с обществото, и няма как преди ГЕРБ да се реформира, преди самият ГЕРБ да се промени, да получи каквато и да било подкрепа от "Демократична България“.

За каква реформация говорите? В структурите на партията, но какво точно имате предвид, какъв ГЕРБ вижда "Демократична България“?

Нещо много просто. За съжаление – и го казвам за съжаление на българското общество, ГЕРБ се превърна в годините в символ на корупцията. ГЕРБ е наясно, че няма как да получи нашата подкрепа. И ние в предния парламент, когато партията на Бойко Борисов искаше да свали и успя да свали правителството, от парламентарната трибуна много ясно казахме на ГЕРБ и апелирахме това да не се случва, тъй като ГЕРБ нямаха план. Не просто нямаха план, те нямаха и партньор и все още нямаха партньор за управлението. Вие сами виждате, че нито една от другите парламентарно представени сили не е готова да направи правителство заедно с ГЕРБ. Те дори не могат да направят и правителство на малцинството. Просто ГЕРБ няма партньор. И може би не е лошо самите ГЕРБ да се запитат защо нямат партньор, а не е работа на "Демократична България“ да обяснява как да се реформира ГЕРБ. Но пътят, според нас, е единствено през вътрешна промяна на самия ГЕРБ. Това на този етап не е налично, а това става не чрез думи, не чрез пресконференции или дълги, протяжни видеа на лидера, а става единствено чрез дела, чрез действия и по този начин се доказва истинска промяна. А нашите приоритети са абсолютно ясни – превъоръжаването на Българската армия, съдебна реформа, отстраняването на главния прокурор и промяна на Конституцията така, че нов Гешев да няма, и разбира се, всички икономически политики, на които "Демократична България“ държи.

Да, вие от "Демократична България“ отказахте среща с главния прокурор. Защо? Не смятате ли, че е нужен наистина диалог?

Диалог винаги е нужен на всички нива, но с този главен прокурор… Той, между другото, в първия ден на Народното събрание беше изпратил до всички депутати по едно писмо.

Да.

И когато аз си отворих пощата с надежда вътре да видя неговата оставка, но вместо това, виждаме, че г-н Гешев опитва да влезе на полето на политиката. Това е човек, личност, която е срам за прокуратурата, с почти нулево доверие в обществото. Превърнал прокуратурата в инструмент не на Бога, както казва самият г-н Гешев, а на престъпността. И всъщност много лесно това нещо се доказва емпирично. България е една от малкото страни в Европа, която в последните 12-13 години, по време на управлението хем на ГЕРБ, хем на Цацаров и на Гешев, не е вкарала в затвора нито един министър. В Румъния има две правителства, ние в България нямаме нито един, което означава, че или прокуратурата не работи и съдебната ни система има огромен проблем, или че България е най-некорумпираната страна в Европа, а ние всички много добре знаем, че не е второто. Така че остава само другият вариант. От тази гледна точка, г-н Гешев не е само наложително да си ходи, той е изключително вреден за страната.

Темата за предоставянето на оръжие на Украйна отново разпали политически коментари. Още в първия ден на 48-я парламент вие от "Демократична България“ внесохте такъв документ. Всъщност ГЕРБ, "Демократична България“, "Продължаваме промяната“ и ДПС са "за“ такъв ход, а БСП и "Възраждане“ – "против“. От "Български възход“ смятат, че можем да дадем оръжие само срещу по-модерно западно. Ако дадем обаче, г-н Мирчев, тежко въоръжение на Украйна, не трябва ли наистина да знаем какво ще получим в замяна? Какви са личните ви виждания по този въпрос?

За първи път сме съгласни с "Български възход“. И не просто сме съгласни, ние го казахме още в самото начало – няма как ние да не получим по-модерно, просто защото нашето е най-старото. България много отдавна е превърната в класически музей на социалистическото въоръжение, на съветското въоръжение и практически извън музеите по-стари танкове, по-стара военна техника в Европа няма, което е жалко и е срам за страната, и е срам за политическия елит, който е в огромен дълг към Българската армия, между другото. От тази гледна точка е ясно, че ние трябва да получим по-модерно въоръжение. В момента вече има фонд към Европейския съюз от 3 милиарда евро, с който се подпомагат страните, които помагат на Украйна. Има ясни индикации и вече се е случвало в тези държави, че когато те изпратят старо тяхно съветско въоръжение, под една или друга форма получават възможност за западно въоръжение. Така че аз се надявам това да се случи и с България. А по отношение на това дали ние трябва да имаме яснота, каква яснота да имаме – не мисля, че това трябва да е приоритет в момента, тъй като се работи много активно това да се случи. Защо го казвам това нещо? Всички страни в Европа вече направиха тази стъпка с изключение на България и Унгария. България е единствената страна, която все още се държи като троянски кон на Русия в Европа и за да не изглежда Унгария сама, се направи всичко възможно България също да не даде оръжия на Украйна. Само ще припомня, че дори Македония дари оръжия, и то още в първите седмици на войната – тази Македония, на която ние й давахме нашите стари танкове. И от тази гледна точка, не просто за да си обновим и въоръжението, въпреки че това е изключително важно и трябва да го направим, но и заради това, че в крайна сметка Украйна е нападнатата страна. Украйна е жертвата и хората в Украйна се сражават и за България и защитават в момента свободния свят от един обезумял диктатор, ние трябва да направим всичко възможно да им помогнем. А хората, които говорят, че така ще влезем във война, давам един много прост отговор – нито една от другите страни, които вече месеци наред помага с въоръжение на Украйна, не е влязла в никаква война и правно това, че ние даряваме на жертвата, на нападнатата страна въоръжение, с което тя да се защити, по никакъв начин не ни въвлича във война, както не са въвлечени останалите страни.

Всъщност какво тежко въоръжение ние можем да предоставим адекватно, тежко? Казвате, то е доста остаряло. Доколко можем да им бъдем полезни?

То е първо доста остаряло, само че България поддържа капацитет като въоръжение за около 100-хилядна армия. Но армията ни в момента е над три пъти по-малка. Извън това е добре да оставим вече на военните експерти да се прецени какво въоръжение да бъде предоставено. Но има ясни индикации, че можем и артилерия да предоставим, можем и танкове, бронирани машини, включително леко стрелково оръжие, с което Украинската армия е свикнала да работи. Има изключително много опции пред нас, просто трябва да ги направим, за да можем да имаме очи да се обърнем към нашите западни съюзници и да ги помолим да ни дадат адекватно заместващо западно въоръжение, което пак казвам, няма как да е по-старо от нашето, просто защото никой в Европа не си пази 50-, 60-годишни танкове.

И още една важна тема, г-н Мирчев – вие от "Демократична България“ имате намерения за промени в Изборния кодекс. Какви промени предлагате и защо трябва да се случат?

Нашите промени излизат на фона на това, че въобще е отворен Изборният кодекс. Това, което ние предлагаме, е по-скоро в посока на по-голяма прозрачност на изборния процес. За съжаление обаче не това е темата. Темата е, че има коалиция, насочена към връщане на хартиената бюлетина. Дали ще я наречем коалиция "Хартиена бюлетина“ или коалиция "Антимашинен вот“ не е особено важно. Това, което са целите и на БСП, и на ГЕРБ, и на ДПС, е хартиената бюлетина да бъде върната, което ще доведе до много манипулации. Всички помните, когато имаше хартиени бюлетини, разхождащи се депутати из залите, в които се брояха бюлетините, фалшификация на протоколи, изключително много недействителни гласове. Един глас се прави лесно недействителен, когато просто се драсне с химикал на самата бюлетина. Това са проблеми, които са преди всичко проблеми на обществото ни. Очевидно започнахме да ги преодоляваме с машинното гласуване, което елиминира недействителните бюлетини, елиминира възможността да се правят фалшификации с изборните протоколи и с играта с преференциите и намали манипулациите изключително много. Сега това, което се готви с връщането на хартиената бюлетина, отваря пътя на изборните фалшификатори, на търговците на гласове, които бяха изключително затруднени, когато имаше изцяло машинен вот. И за съжаление, това връща страната назад. Ние ще направим всичко възможно да се противопоставим тук, но "Демократична България“ е с 20 депутати. Въпреки това, ще отстояваме много яростно позицията си в парламентарна зала и се надяваме останалите политически сили малко здрав разум да се влее при тях.

Казвате, всичко това ще върне страната ни назад. А удължаването на бюджета няма ли също да застопори държавата ни по някакъв начин?

Това, между другото, е изключително странен ход на правителството. Ние очаквахме, както е по закон, до 31 октомври да бъде внесен бюджета за 2023 г. Особено когато най-различни политически представители казват, че то, служебното правителство, е като едно нормално правителство. Щом е като едно нормално, най-логичното беше да бъде вкаран проектобюджет. Няма да крия, че водещият проектобюджет на служебния кабинет с 6,6% дефицит, ние, най-меко казано, определяме като неподходящ и неадекватен и щяхме да направим всичко възможно в парламента да променим, тъй като 6,6% дефицит означава вкарване на България в дългова спирала, изключително висок риск след около три години от тежка икономическа и финансова криза. Точно поради тази причина ние, нашето мнение и това, което отстоява "Демократична България“, е, че трябва да е в рамките на 3%. Още повече, че ние имаме една много важна цел и това е влизането в еврозоната на 1 януари 2024 г. – цел, която при гласуване на един голям дефицит не може да бъде изпълнена. Така че се надяваме в крайна сметка да имаме един нов бюджет за 2023 г. Ако правителството не го направи, това също няма по никакъв начин да помогне за по-бързото излизане на страната от икономическата криза.

Пазарът на горивата в България – с какво "Демократична България“ не е съгласна? Изразихте лично вие една позиция.

Това, че основното – всичко, което беше направено от предишния, служебният кабинет го затри и практически правителството в момента подпомага работата на "Лукойл“ чрез решения, дори когато бъде опровергано от Европейската комисия. Това, което се случва, е абсолютно недопустимо – решения на Европейската комисия да бъдат дерогирани за сметка още повече на българските потребители. Т.е. това, което предното правителство беше решило и беше добро за страната, руският петрол, горивата от руския петрол се продават само в България, което щеше да понижи цената им. Обаче правителството опитва в момента да разреши износа на продуктите от руски петрол, като интересът тук основно е към Турция, тъй като приходите на "Лукойл“ от износ към Турция са огромни. Но това е за сметка на българските потребители. Вместо по този начин да падне цената, се получава обратното – че цените ще си останат високи. А отделно от това, ние активно работим от "Демократична България“ по законопроект, с който страната да поеме оперативен контрол над рафинерията, и тогава разликата между сорта "Брент“ и "Урал“, която в момента е около 25-30 долара, да остава в българските потребители, т.е. това да се отрази директно в цените на бензиностанциите, вместо както и в момента, да се източва от "Литаско“, което е собственост на "Лукойл“.

Какво ще се промени, г-н Мирчев, ако вие получите третия мандат, въпреки че политическите експерти казват, че това е малко вероятно?

Първо, всяка политическа сила трябва да бъде готова да получи третия мандат. И тук не става дума за това ние искаме или не искаме третия мандат, но всяка партия трябва да бъде готова и в момента, в който го получи, тя да търси подкрепа. За това са ни избрали хората и за това сме отишли на избори. Но до третия мандат има много време, много политическо време, въпреки че физическото е най-вероятно две-три седмици. Има много политическо време, в което тепърва трябва много добре да видим какво развитие ще получим. Ние вярваме, че с втория мандат ще бъде съставено правителство, защото стигането до трети мандат е изключително рисково за страната. Ние сме готови на много конструктивни разговори с "Продължаваме промяната“ за втория мандат.

Благодаря ви, че бяхте наш гост.

Благодаря ви.

Още по темата: общо новини по темата: 654
06.06.2023 »
06.06.2023 »
06.06.2023 »
05.06.2023 »
04.06.2023 »
01.06.2023 »
предишна страница [ 1/109 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Почина Лиъм Пейн
Трима българи са задържани за шпионаж в полза на Русия във Великобрита
Влизането на България в Шенген
51-ото Народно събрание
Мигрантски натиск към България
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: