Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Ивайло Тодоров: Когато видим съобщение за вълшебното лекарство, трябва да знаем, че има нещо нередно
Автор: Габриела Ганев 13:10 / 13.02.2023Коментари (0)737
©
Дигиталният маркетолог Ивайло Тодоров в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България“ на Радио "Фокус“

На пряката ни телефонна линия вече е Ивайло Тодоров – дигитален маркетолог с над 10-годишен опит в сферата на платеното рекламиране в социалните мрежи. С него ще си говорим за бума на нови измами с лекарства, при които популярни личности и медици у нас са замесвани във фалшиви реклами на лекарства в интернет. Г-н Тодоров, зачестили ли са тези случаи? Всъщност очевидно са, понеже споменавахме за много такива в последния месец, но защо, какво се случва? 

Реално използването на подобен тип практики всъщност не е нещо ново. Започна обаче да се усеща повече през последните няколко години. едно от нещата, които засилиха използването на подобен тип реклами и използването на имена всъщност, които да стоят като лице на рекламата, е пандемията. Тя разби глобалната здравна икономика. За съжаление обаче има хора, които се възползват от страха и емоциите в обществото и съответно слуховете, които се разпространяват бързо чрез дигиталните медии, са друга форма на дезинформация. И всъщност информираността е от главно значение в случаи като този, за да се избегне каквото и да е подвеждане и да могат да се контролират евентуално последващите щети и последствия от подобен тип реклами. 

Наистина е много важно да бъдем информирани. А как тези реклами достигат до толкова много хора? Вие сте специалист. 

Да. Аз споменах вече, дезинформираността и формите на дезинформираност в социалните медии са най-честата причина неверни, съмнителни здравни твърдения да се разпространяват до толкова много хора. За съжаление, в някои от случаите обществото помага и разпространява подобен тип продукти, като ги споделя в различни групи от хора с основна цел да помогнем на останалите. Но съответно има и такива хора, които пък ги купуват поради чувство на страх и отчаяние. В днешно време има огромен поток от множество нерегистрирани традиционни и алтернативни средства за лечение, за предотвратяване на каквито и да е сериозни заболявания в обществото заради социалните медии. И от страна на тези продукти с неясен произход могат да се рекламират дори от инфлуенсъри, които в стремежа си да изкарат повече пари не правят собствено проучване какъв е продуктът например, кой е брандът, дали наистина самият продукт би имал ефект спрямо предназначението му, което всъщност е едно от най-важните неща. 

И по този начин те със сигурност не работят в полза на обществото. 

Именно, именно, да. 

А как могат да се предотвратят точно тези случаи? Дали има някаква регулация? 

Социалните мрежи се опитват и всъщност гарантират, че предприемат действия в опазването на своите потребители и премахването на подобен тип реклами. Разбира се, това е много трудно и по стъпките на "Амазон“, защото те първи започнаха да вкарват практики като тази, "Фейсбук“ и "Гугъл“ също забраниха всички подвеждащи реклами за продукти, на подобен тип лекарства и се опитват да направят една по-добра среда за потребителите си. Но социалните мрежи имат специални ботове, ако можем да го наречем, които сканират самите реклами, както и самите уебсайтове, към които се препращат пък потребителите, след като кликнат на рекламата. И това, което и ние като консуматори можем всъщност да направим, е всеки път, когато видим подобна реклама, е да я докладваме като подвеждаща или измамна, т.е. реклама, която има измамно съдържание, за да можем да помогнем на платформата по някакъв начин тя да си свърши работата, защото всяко сигнализиране на такава реклама дава сигнал на платформата, че има нещо нередно, съответно тази реклама се проверява от съответните хора или дори от ботовете на платформата и ако "Фейсбук“ или "Инстаграм“, или която и да е платформа всъщност забележи нещо нередно, рекламата бива свалена. 

Когато сигнализираме и когато бъде свалена тази реклама, подлежат ли на наказателна отговорност хората, които всъщност са я качили и са я промотирали, така да го кажа? 

Да, има си регламент, в който хората, които рекламират подобни реклами – всъщност то е подобна групировка от хора, биват подведени под някаква наказателна отговорност, но самото проследяване на авторите на подобни реклами е страшно трудно.  

Много трудно, да. 

Да. Защото се използват фалшиви профили, използват се фалшиви рекламни акаунти и след като рекламният акаунт или профил бива банван от социалната мрежа, т.е. бива му забранено да рекламира, най-честото нещо, което се случва, е хората, които го правят, да купуват други профили и да започват да рекламират от нови такива. Всъщност тези хора използват реално профили на други хора, на които им се плаща определена сума пари. Те дават самоличността си и така има един постоянен поток от нови профили, които всъщност рекламират тези продукти.   

Как могат да се предпазят хората от тези реклами и за какво трябва да следят, така че да разберат, че са фалшиви? Защото си има някои белези, по които може да се разпознаят. 

Да. Първият червен флаг, който може да бъде забелязан, е още при прочитането на самата реклама. Когато хората видят съобщението за вълшебното лекарство, трябва да се знае, че има нещо нередно всъщност. Слушателите ви трябва да знаят, че обикновено когато се рекламира нещо, което се бори едновременно с отслабване, холестерол, инсулт, инфаркт или каквато и да е друга болест всъщност, в много голяма част от случаите е някакъв тип скам, защото лекарство като това в медицината все още всъщност не е създадено. Това е типична схема, както при ало измамниците или този тип фалшиви обаждания. Създава се една илюзия за лековерни пациенти. И всъщност има още няколко неща, които могат да бъдат като сигнали, и те са дали профилът всъщност, ако говорим за "Инстаграм“ или съответно страницата, ако говорим за "Фейсбук“, от която се рекламира, е чисто нова, дали има някаква история или изглежда съмнителна, без никакво съдържание, какъв е уебсайтът, дали на уебсайта има форма за контакти или примерно страница с общи условия, където може да се намери повече информация за самата компания, която продава съответните продукти. Нещо много важно, което според мен е задължително – хората трябва да се консултират задължително с техните лични лекари и да опитат да намерят съответно подобен продукт в аптеката или може би друг верифициран уебсайт.  

По-добре да потърсим експертна помощ, отколкото да се доверяваме на интернет.  

Да, да. 

Проверка, информираност и критично мислене – това горе-долу отсях от целия ни разговор. И по този начин хората могат да следят за тези фалшиви реклами и съответно да се предпазят от тях. Това явно е начинът за превенция.  

Ами да. И липсата всъщност на информация на част от поколенията е основният проблем. И може би поколението, отраснало със социалните мрежи, се е научило и насочило към проверка на всяко нещо, което бъде видяно в интернет. Всъщност може повечето хора, които са отраснали преди ерата на интернет, нямат все още тази култура, ако трябва дори да го наречем с тая дума. И проучване, направено всъщност 2019 г. мисля, че беше, показва, че 1/4 от подрастващите деца в момента са виждали и разпознават подобни реклами в социалните мрежи.  

Да, което… точно за поколенията, които са израснали с тях, е нормално. 

Ами да, аз си мисля, че в България просто сме свикнали всъщност да се лекуваме сами, да слушаме какво ни препоръчват приятели, познати, комшии и хората от интернет като цяло. Но тук дори не е това проблемът. Проблемът е, че не поставяме всъщност под въпрос това, което чуваме. И според мен е необходимо да говорим повече по тази тема, за да има повече гласност дори, и да се работи в посока с потребителите, в която те ще имат повече възможност да научават за този тип реклами и как да ги разпознават. 

Разбира се, опредено е важно да се говори за това. Имам още въпроси към Вас, но си запазвам правото да ви поканя отново и да продължим. Тема в развитие, както се казва.  

Много ви благодаря за поканата, с удоволствие бих се включил отново.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Газови доставки
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: