Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Кой колко изхарчи на "Местни избори 2019"
Автор: Екип Ruse24.bg 11:26 / 01.12.2019Коментари (0)3465
© Надежда Чипева
Общата стойност на медийното отразяване на кампанията за местните избори според официално обявените договори е 1 905 604 лв. (без ДДС). От партиите и коалициите най-голяма похарчена сума е отчела ВМРО-БНД - 318 381 лв. (без ДДС), а телевизията с най-много официално договорени изборни отразявания е БНТ - общо 321 986 лв. (без ДДС).

Това показват окончателните резултати от мониторинга на фондация Института за развитие на публичната среда (ИРПС) за медийното отразяване на участниците в кампанията за местни избори 2019, пише "Капитал". ИРПС от години следи партийното финансиране в България и разходите на партиите, отчитани по време на избори.

Декларираната общо сума от 1 905 604 лв. е значително по-малка в сравнение с разходите за медийно отразяване в предишни кампании. По данни на ИРПС например към 27 май т.г. цената на предизборната кампания в медиите за европейските избори е общо 3 281 413 лв. (без ДДС). Тази сума е съизмерима с официално декларираните разходи за медии по време на кампанията за предсрочните парламентарни избори през 2017 г. - 3.4 млн. лв.

По всяка вероятност това се дължи на намалената драстично в средата на годината държавна субсидия, се казва в анализа на ИРПС. Орязването на държавното субсидиране на партиите, което бе сведено от 11 лева на 1 лев на получен глас, стана през юли т.г. и практически засегна само парламентарните партии, тъй като основно те получават субсидии. Единствената извънпарламентарна партия с право на държавна субсидии е "Възраждане" на Костадин Костадинов, тъй като само тя е получила над 1 % на последните парламентарни избори.

Същевременно тези суми не включват разходите на партиите за немедийна реклама - билбордове, рекламни материали (флаери, стикери, плакати и др.), предизборни павилиони, концерти и др. Тези разходи би следвало да влязат във финалните отчети на партиите до Сметната палата.

Колко дадоха партиите

ВМРО - БНД е политичeската формация, похарчила най-много пари за политическа медийна реклама - 318 381 лв. (без ДДС) по време на местните избори, което не отговаря на резултатите от представянето им. След нея се нарежда "БСП за България" с похарчени общо 264 755 лв. (без ДДС), а в последната седмица ГЕРБ е трета с 215 380 лв. (без ДДС). На четвърто място е партия "Атака", която е вложила 155 167 лв. (без ДДС) за медийно присъствие. На пето място е ДПС с 146 530 лв. (без ДДС).

В седмицата между първи и втори тур на местните избори най-съществена промяна ИРПС регистрира в разходите на ГЕРБ и Инициативния комитет за Мая Манолова.

Кои медии избраха

Най-предпочитана от участниците в местните избори е обществената БНТ. Тя е успяла да сключи договори за общо 321 986 лв. (без ДДС). Въпреки че са с пъти по-висока гледаемост от нея, на второ и трето място се нареждат големите търговски телевизии "Нова" с 297 084 лв. (без ДДС) и bTV с 203 641 лв. (без ДДС). В направеното изследване ИРПС подчертава, че медиите са публикували относително късно в кампанията договорите с политически партии, а и общите суми на привлечените средства от двете медии са значително по-ниски от тези на предишните избори. На четвърто място по предпочитания от участниците в местните избори е Канал 3 с привлечени 135  283 лв. (без ДДС) – основна част от тази сума са получени от канала в първите 10 дни на кампанията. Тогава тя се оформи и като лидер по приходи.

Мониторингът на Института за развитие на публичната среда обхваща 43 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции, и договорите, сключени от тях и публикувани на интернет страниците им. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, са включени и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции). Данните в изследването са актуални към 5 ноември 2019 г. От неправителствената организации обръщат внимание, че БТА, в. "Утро" (Русе) и Радио "Фокус"/"Агенция Фокус нюз" вече са премахнали договорите от своите сайтове и за тях информацията е към 30.10.2019 г.

Спазени ли бяха правилата

От наблюдаваните 43 медии, девет не са публикували сключени договори на сайтовете си, каквото е изискването на изборното законодателство. Това са: вестниците – в. "Дума", в. "Сега", в. "Монитор", в. "Телеграф", в. "Борба", в. "Черно море", в. "Старозагорски новини", и агенциите – BGnes.com и Novini.bg. Вестник "Арда нюз" пък е обявил два договора с ДПС на обща стойност 3330 лв., но впоследствие ги е премахнал от интернет страницата си, което е в разрез с изискванията на Изборния кодекс. 

ИРПС обръща внимание, че и през тази кампания е имало медии, които не спазват разпоредбите в Изборния кодекс. Част от тях не са обявили сключени договори, въпреки че на интернет страниците им има политическа реклама – такива са великотърновският в. "Борба" и в. "Старозагорски новини" (към дата 25.10.2019 г.).

Още по темата: общо новини по темата: 116
10.12.2019 »
09.11.2019 »
05.11.2019 »
05.11.2019 »
05.11.2019 »
04.11.2019 »
предишна страница [ 1/20 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Зверство срещу 18-годишно момиче
51-ото Народно събрание
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Световна черна хроника
Античен град Хераклея Синтика разкрива още от тайните си
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: