© в. Монитор | | С душ кабина, климатик и камери разполага всеки един от новите спални вагони на БДЖ. Шест от луксозните придобивки са вече в хангар на железопътното депо за пътнически превози в Пловдив, където основна грижа на охраната е да ги опази от посегателства на графитаджии."Денонощно бдим да не ги окепазят, защото са супермодерни и луксозни", признава един от пазачите. Общо 30 нови спални вагона са поръчани от БДЖ да се изработят от турската компания Turkish Wagon Company - TUVASAS. Всички те отговарят на съвременните изисквания за комфортно, безопасно и бързо пътуване. Пригодени са да се движат със скорост до 160 км/час. Според експерти обаче ходовата част на новите вагони може да се движи без проблеми дори с 200 км/час.
До края на годината у нас ще пристигнат още 10 от новите спални вагони, пет от които са специално пригодени за трудноподвижни лица. В момента английската компания "Корейл Рейл" тества първите шест вагона в Пловдив, чиито изпитания се очаква да приключат успешно до края на август.
"Най-интересното е, че за първи път в Европа у нас ще бъдат сертифицирани вагони по техническа спецификация за оперативна съвместимост. Това означава, че с този сертификат вагоните могат да пътуват във всяка държава от Европейската общност без никакви допълнителни условия", съобщи Цветан Минчев, ръководител отдел "Пътнически вагони" към "БДЖ Пътнически превози" ЕООД. Той уточни, че придобивката предлага много висок комфорт за спящите във влака.
Всички вагони са климатизирани, като температурата може да бъде регулирана индивидуално във всяко купе. Броят на леглата в купе са по три, които могат да се сгъват и да станат седящи места. Тримата пътници разполагат с шкафче за дребен багаж, закачалка за по-дълги дрехи и отделно багажно за по-обемисти куфари. Отделно от това спящите имат компактна мивка в купето с топла и студена вода и голямо огледало над нея. Ако някой от тримата иска да спи, а съседът му по легло - да чете, също няма никакви проблеми. Край леглата има индивидуално осветление, което не пречи на останалите пътници. Самото купе също е оборудвано с осветление, което може да се регулира.
Във всеки вагон има по 10 спални кабини, на които се полага освен общ санитарен възел, така също дори и душ кабина. До тях е позиционирано купето на шафнера, който може да прави на пътниците еспресо от кафемашина, има хладилник и микровълнова фурна.
Вагоните отговарят и на изключително важното условие да са пожаробезопасни. Те са изградени изцяло от материали с клас на горимост В. Освен това имат изградена пожароизвестителна система от най-нов вид, която реагира на температура и дим. Коридорите се наблюдават и от камери с цел по-висока безопасност за пътниците. Вратите на вагоните са немски и се затварят автоматично, щом влакът вдигне скорост над 5 км/час. Те са пригодени и за хора със зрителни проблеми.
Когато композицията спре, се включва аларма, която указва на слепи хора, че могат да слязат. Челните врати са също автоматизирани и могат да се отварят от пътниците с бутони.
Интериорното оформление на вагоните също е на ниво. Подовото им покритие е в тъмносин цвят, седалките са в светлосин, а останалите елементи по интериора са в сивата гама. Вместо пердета купетата разполагат с щори на прозорците. Пушенето, разбира се, навсякъде в новите спални вагони е забранено.
Източник: в. "Монитор" |