Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Марина Караиванова, реставратор: В една картина винаги нещо може да изненада, работата ни е интересна
Автор: Цвети Тончева 22:42 / 01.11.2023Коментари (0)666
©
"Старият Пловдив" Цанко Лавренов
Градската художествена галерия в Пловдив представи нова техника и нов специализиран кът, посветен на реставраторската работа

За слушателите на предаването "Цветовете на Пловдив" на Радио "Фокус" главен реставратор Марина Караиванова разказва за тънкостите на професията и удовлетворението от свършеното.

"Нашата работа не се вижда, но пък тя помага за това да се види всичко в този му вид, в който е показано в галерията, каза Марина Караиванова по време на презентация на тема “Представяне на реставраторски процеси" в Градска художествена галерия в Пловдив.

"Всъщност, има голяма нужда от реставратори, чувам, че и  Академията вече приемат повече хора, тази година има 10 бройки приети. И дано да има и повече щатни места за реставратори, защото не само тук, а и на много места в страната има нужда от реставратори и то сериозна нужда", добави Караиванова.

Тя обясни още, че да си реставратор в Градската художествена галерия в Пловдив е привилегия, да работиш с тези автори, където са избрани най-добрите от най-доброто. Всичко това е ценен опит, който трупа всеки, който попадне при тях.

"А опита си е важен, когато работим, защото теорията си е теория, но когато застанеш пред картината, винаги ще се появи нещо, което може да те изненада. Дори и в рутинни неща, като при опъване на картина в експозиция, случвало ми се е, започваме да преопъваме, в един момент стигаме до долния край и се оказва, че автора в процеса на работа е заковал една летва, защото не му е стигнало долу на портрета обувката да нарисува и е продължил да рисува на летвата. Няма как да се преопъне, връщаме, правим каквото можем, в такъв смисъл процесът изненадва", разказа Марина Караиванова.

Затова, по думите и, винаги е добре да има време.

"И когато някой каже, бързо да правим изложба за някъде, дайте картини, ние се съпротивляваме, защото колко пъти в живота на една картина тя се реставрира? Разбира се, зависи от това какво е вложил майстора в нея, колко време, дали не е експериментирал. Защото колкото повече експериментират авторите, толкова по-често идват нещата им при нас. Но хубаво е това да не се прави често и да не е, защото някой е бързал за някъде. И е добре да отделим достатъчно време да опознаем обекта и тези изненадващи моменти да има време да ги осмислим и как да подходим към проблемите на картините", каза още Караиванова.

Уединението при тях е необходимо, реставраторите са свикнали да са сами с обектите. Трябва им спокойствие, когато изтъняваш лак, когато някоя люспа е по-тънка от косъм, не искаш и колега да минава наоколо, да ти се размести.

"Времето и спокойствието ни трябват, научили сме се, че дори и размери не трябва да взимаме, защото винаги ги бъркаме. Винаги може да те изненада нещо, всяка картина има свои различни проблеми, дори на един автор, винаги ще има нещо ново. И това е хубавото в работата и затова не ни омръзва въпреки, че понякога едно сваляне на лак може да трае със седмици и е еднообразно наистина. Но знаете, че на следващ етап вече ще е друго".

Фондът на галерията е много богат, има икони и картини. Някои от обектите след реставрация продължават да се наблюдават. Защото когато автора е експериментирал, а реставраторите са направили нещо за момента, те не са сигурни дали пак няма да се появи проблемът. Зависи много от технологията на автора, всеки един обект се нуждае от грижи  - и по съхранение, и по съблюдаване на условия по съхранение.

Пловдивските реставратори от ГХГ може да се похвалят с едно от най-големите ателиета в Пловдив, което дава възможност за големи формати. Това е най-голямото ателие за Пловдив, което дава възможност да се работят големите формати, които иначе просто няма къде да бъдат разположени. И когато има и достатъчно време, и подкрепа, и разбиране, те могат да влязат и в експозиция. Необходимо е документиране на всеки етап от работата, защото понякога хората бързо забравят как са изглеждали нещата, но след време всъщност разбират, че за тези картини е направено най-доброто. Но само времето ще покаже дали това е така. Хубаво е да се знае още какви материали са вложени при реставрацията, хубаво е те да са обратими, това е основен принцип в реставрацията - обратимостта, поясни още Марина Караиванова.

Още по темата: общо новини по темата: 49
16.10.2024 »
15.10.2024 »
09.10.2024 »
09.10.2024 »
04.10.2024 »
03.10.2024 »
предишна страница [ 1/9 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Денят на народните будители
Бюджет 2024
Газови доставки
Земетресения в България
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: