© Ruse24.bg | | "Не мисля, че може да се говори за политически саботаж. Моето притеснение е да не платим два пъти за едно и също нещо". Така регионалният министър Лиляна Павлова коментира възникналите спорове между МРРБ и археолозите за строителството на магистралите. "Това, което се случи, беше натрупване на факти, които ни притесниха, че има нещо", допълни Лиляна Павлова.
"Трасетата за тези магистрали са планирани още през 80-те години. На участъка Шумен - Белокопитово има правени проучвания 22 години. Агенция "Пътна инфраструктура" като възложител е направила всичко възможно, за да бъдат направени предварителни проучвания по време на идейния проект. При техническия проект имаме потвърждение, че можем да строим, започва строителството и изведнъж изниква нуждата от разкопки", коментира министърът и уточни, че това означава втори път да се плати за едно и също нещо. По думите й същата е ситуацията с Лот 1 на магистрала "Струма", както и на магистрала "Марица".
Същевременно по думите й няма ясни критерии за това как се образува цената, която трябва да плаща МРРБ за археологическите разкопки.
"На места плащаме 40 000 лева за определен вид археология, на други места цената е около 370 000 лева", поясни министър Павлова. "Не намеквам за източване на пари. Но трябва да сме внимателни и особено в условията на криза да не плащаме по два пъти", категорична е Лиляна Павлова.
"Надявам се тази година магистрала "Тракия" да е готова и да може да се ходи по-лесно и по-бързо на море. Плануваме до 1 юли да са готови и Лот 2 и Лот 3 и част от Лот 4 в частта до петолъчката на Ямбол. Това е наш основен приоритет, за да може това лято поне до Ямбол трафикът да е абсолютно обезопасен, а надявам се и продължението", коментира министърът. Тя обаче уточни, че се работи и по другите пътища като, например, магистрала "Хемус", която е една от важните теми за правителството.
"Работим първо в така наречената "тапа" на Околовръстното в София до гара Яна. Разбира се в момента не е пикът на строителния сезон, но напролет ще възстановим дейностите там, тъй като това е изключително важен участък", коментира Лиляна Павлова.
Другият важен участък, по думите на министъра, по който се работи е Шумен-Белокопитово.
"Магистрала "Хемус" остава основен приоритет за следващия програмен период, когато до Велико Търново ще бъде изцяло магистрала, а от Велико Търново до Шумен ще бъде скоростен път", заяви Лиляна Павлова.
Министърът коментира, че пътищата са били добре почистени при падналите снегове в края на годината и се похвали, че няма задължения към фирмите, всичко е било разплатено.
Що се отнася до проектите за съфинансиране за саниране на сгради, Лиляна Павлова коментира, че това е една много добра възможност за всички.
"Фокусът няма да е само върху панелните сгради. За да се възползват от проекта, хората трябва да знаят, че трябва да има регистрирано сдружение на собствениците. Проектът се подава в министерството, след това се прави конструктивно обследване, което се плаща от програмата. При решение, от програмата се предоставят 50% от парите. Около шест месеца трае тази процедура. Това са открити прозрачни процедури, малките фирми в строителството ще имат шанса да участват в тези проекти", заяви Лиляна Павлова и допълни, че изборът ще е "пръв подал - пръв обслужен", защото няма да има пари за всички.
За събарянето на сгради, регионалният министър коментира, че за 2011 г. има премахнати над 1300 сгради.
"Имаме издадени 2100 заповеди за премахване, от които 600 са влезли в сила, по останалите вървят делата. За 2012 г. мисля, че ще се стигне до над 1500 сгради да бъдат реално премахнати. В тази статистика има масивни дву и три етажни сгради. Имаме премахнати високи сгради не само около Ивайловград, но и на други места. Навсякъде, където има влязла в сила заповед и са приключили съдебните процедури, сградите ще бъдат премахнати. "Златна перла" ще бъде един от първите обекти, всичките 10 сгради там, които ще бъдат премахнати през тази година", категорична е Павлова.
Тя заяви, че от тези 1300 сгради най-много незаконно строителство има в Бургас - 400 незаконно постройки, София - около 300 и в Пловдив. Това са трите области с най-голям брой незаконно строителство.
Източник: bTV |