© | |
Резултатите от националната кампания за профилактика на детското зрение показват, че над 15 000 деца в цялата страна са преминали безплатен скрининг на очите. Децата в училищна възраст в България са малко над 700 000, като практически кампанията за безплатен скрининг е достигнала до над 2% от учениците в страната. Кампанията се реализира с подкрепата на Министерство на здравеопазването, Министерство на образованието и науката и над 150 оптики и в България. Кампанията имаше за цел да популяризира необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и да даде възможност в рамките на два месеца (септември и октомври 2015 г.) на деца и младежи на възраст от 6 до 18 г. да преминат безплатен скрининг на очите в оптики и медицински центрове в цялата страна. "Кампанията се провежда за трета поредна година, но за първи път е с такъв сериозен мащаб и постига толкова значими резултати. Освен реално установените проблеми със зрението при конкретни деца, в голяма степен се повиши информираността на родители и учители относно здравето на детските очи.
Най-висока активност в рамките на кампанията е регистрирана в градовете: София, Пловдив, Плевен, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора и Пазарджик. Данните за общия брой на децата, преминали скрининг на очите, са подадени като обратна връзка от оптиките и медицински центрове, партньори на кампанията. В рамките на инициативата информация за състоянието на детското зрение беше събирана чрез анкета. Попълнените анкети дават информация за 1227 деца, като резултатите показват, че повече от половината от тях никога не са били на очен преглед при специалист (56.7% или 686 деца), като трябва да се има предвид, че това са деца на проактивни и заинтересовани родители (70% от децата са на възраст от 6 до 10 години). В резултат от проведените скринингови тестове се установи, че при 35% от възползвалите се деца има потенциални проблеми със зрението (късогледство, далекогледство или астигматизъм) и за тях е препоръчано посещение при офталмолог. Поне половината от нуждаещите се деца не са попаднали досега на преглед (35% са с проблеми и за преглед, а само 15% имат изписани очила и над половината от тях декларират, че не ги носят).
Други интересни резултати от анкетата показват, че 67% от децата не носят слънчеви очила с UV защита, а детските очи са най-уязвими от вредните ултравиолетови лъчи, които водят до потенциални увреждания с времето. Според резултатите 62% от децата прекарват повече от 2 часа всеки ден, гледайки в електронни устройства (компютър, телефон, таблет, телевизор), а 11.3% дори по повече от 5 часа всеки ден. Малко под 2% не използват компютър и други устройства с екран. Широко разпространено е мнението на специалистите в грижата за очното здраве, според които проблемите със зрението при децата ще стават все по-актуални предвид сериозното навлизане на новите технологии във всекидневните занимания, свързани с учене и свободно време при деца и младежи.
Според Мила Драгомирова, оптометрист, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" и консултант на кампанията, резултатите от нея "потвърждават необходимостта от провеждане на обхватни скринингови програми за детско зрение, което съвпада и с резултатите от публикувани проучвания на български офталмолози през последните години." Друг важен извод, който тя прави е, че включването в скринигите на оптометристи (специалисти от областта на първичните очни грижи) и оптици би могло да бъде много полезно, за да бъдат навреме открити и насочени към офталмолог деца с потенциални зрителни проблеми.
В рамките на кампанията тази година беше осъществена и доброволческа инициатива, в която участваха група студенти на Мила Драгомирова, последен курс "Оптометрия" в СУ. Те проведоха скрининг на място в училище в гр. Девня по покана на общината. Това е град без офталмолог и без оптика. За два дни 335 деца преминаха всяко през 4 скринингови теста. В резултат при около 30% от децата бяха открити потенциални проблеми и е препоръчан преглед. Само 8% от децата участвали в скрининга и нуждаещи се от очен преглед заявиха, че имат предварително предписани очила. А над 60% от всички деца никога преди не са били на какъвто и да е очен преглед или скрининг.
|