© | Преразпределителното плащане е второто най-чакано плащане след това по Схемата за единно плащане на площ. Как тази интервенция ще се прилага в Общата селскостопанска политика (ОСП) 2023-2027 г., предстои да се дискутира отново. Малко по-подробно: Индикативните плащания от ДФЗ до края на Кампания 2020Министерството на земеделието излиза с ревизиран вариант на своето предложение, който ще бъде обсъден на предстоящото заседание на Тематичната работна група (ТРГ) за разработване на Стратегическия план, планирано за 5 февруари.
Схемата „Допълнително преразпределително подпомагане на доходите за устойчивост“ вече бе разгледана на заседание на ТРГ в края на 2020 г. Тогава стана ясно, че опитът от прилагането на й в периода 2014-2020 г. е показал, че плащането като добавка за първите 30 ха към основното плащане на площ повишава подпомагането от директни плащания и подобрява доходите на малките и средни по размер стопанства.
От ресорното ведомство бяха предложили интервенцията да бъде насочена към стопанства с размер до 500 ха, които да получават подпомагане за първите 30 ха.
В новия вариант на проекта на интервенция обаче прагът на стопанствата, към които е насочена помощта, е повишен от 500 на 600 ха по предложение на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ). Официалното становище на асоциацията гласи:
“НАЗ счита, че предложението за въвеждане на изискване по интервенцията за максимален размер на земеделските стопанства до 500 ха е дискриминационно, недостатъчно аргументирано и икономически необосновано. Ако се опрем на опита от прилагането на Схемата за преразпределително плащане през периода 2014-2020 г., ще установим, че именно по тази схема бяха извършени най-много злоупотреби, бяха установени най-много изкуствено създадени условия и разделяне на стопанства, с цел облагодетелстване в по-голям размер по схемата.
Именно при по-малките и средните стопанства се наблюдава по-голям икономически ефект от разделяне на стопанството на няколко по-малки стопанства. Този факт в никой случай не допринася за балансирано разпределение на подпомагането на хектар и не постига по-висок преразпределителен ефект на подпомагането.
В допълнение, както е разписано и в самата интервенция, малките и средните по размер стопанства са най-голямата група стопанства в страната, тоест дори и да се ограничи достъпът до интервенцията на стопанствата над 500 ха, средствата за малките и средните стопанства няма да нараснат до толкова, че да се постигне по-висока финансова устойчивост. В тази връзка НАЗ категорично се противопоставя на предложението за ограничаване на обхвата на интервенцията за „Допълнително преразпределително подпомагане на доходите за устойчивост“.
Новите директни плащания на площ - какво плаши сектора?
Отговорът на ресорното ведомство е, че съгласно препоръките на Европейската комисия (ЕК) по схемата е насочен по-голям ресурс към по-малките стопанства. И все пак горният праг се увеличава от 500 на 600 ха.
Наред с това, остава изискването бенефициентите по схемата за допълнително подпомагане на доходите за устойчивост да изпълняват изискванията за предварителната условност, за да получат субсидиране по интервенцията.
Всички други критерии остават непроменени, като с това земеделското министерство се надява “България да запази и в същото време да надгради постигнатите резултати до момента”.
Следете темата и на cap4us.agri.bg
|