© Ruse24.bg | | С началото на есенно-зимния сезон и промените в часовото време започва традиционната акция "Светлина". От 1 ноември до 1 март шофьорите са задължени се движат с включени къси светлини, припомнят от КАТ. Предупредителният период на акцията ще продължи до 9 ноември.До тази дата контролните органи ще обръщат внимание на водачите за отстраняване на техническите неизправности по осветителните системи, състоянието на гумите, изправността на устройствата за измиване на предното стъкло, без да налагат санкции.
От 10 до 19 ноември ще се извършва засилен контрол и ще се налагат санкции. Глобите за нарушителите ще са в размер от 50 до 150 лв.
Целта на операцията е да се намалят предпоставките за тежки пътни произшествия през есенно-зимния сезон, в който обикновено се увеличават злополуките с пешеходци.
На преценката на всеки водач е оставено дали да "обуе" колата си със зимни гуми, да остави "летните", или пък да използва компромисния вариант - т.нар. "всесезонни гуми".
При всички положения обаче протекторът на гумата трябва да бъде по-голям от 1,6 мм. Гумите освен това трябва да съответстват по размер, налягане, допустимо натоварване и скорост на марката и модела на моторното превозно средство, както и по тях да няма разкъсвания.
Вулканизирани или регенерирани гуми е забранено да се поставят на предните колела.
Препоръчително обаче е през зимата да се кара със зимни гуми. Те са направени от по-мека смеска, имат специална форма на протектора, която осигурява несравнимо по-добро сцепление от летните гуми при движение по заснежени и заледени пътища.
Опитни шофьори препоръчват всеки водач да разполага с два комплекта от по четири гуми - един летен и един зимен, като по-този начин се избягва неудобството всяка есен и пролет да се сменят джантите.
Зимните гуми не бива да се карат през лятото, защото тогава предимствата, които имат при движение върху сняг, се превръщат в техни недостатъци. Освен това се износват по-бързо и влияят негативно върху разхода на гориво.
Обикновено те се сменят през пролетта, когато температурата трайно се задържи над 7 градуса по Целзий.
Третият вариант са "всесезонните" гуми, които представляват компромис между двата основни типа. От тях обаче в никакъв случай не може да се очакват върхови постижения.
Обикновено те са приемливо предложение за шофьори с по-ограничен бюджет, на които не им се налага да карат автомобила си при тежки зимни условия и които не се впускат в "спортни" изпълнения през лятото.
Специалистите препоръчват водачите да имат едно наум и да не се подвеждат по името - всъщност няма гума, която да е "всесезонна", т.е. да има качествата на лятната гума през лятото и на зимната през зимата. |