© Ruse24.bg | | Изкупуването на крадени релси и други забранени ценни метали да се наказва със затвор до 5 години. Това предложиха вчера от "Българската асоциация по рециклиране (БАР). Причината е, че 80 на сто от откраднатите части от железопътната инфраструктура се предават в незаконни пунктове, съобщи шефът на сдружението Борислав Малинов.Според браншовиците, около 500 са нерегламентираните площадки за предаване на скрап. Най-често те работят или просто извън закона, или са маскирани като пунктове за предаване на хартия и пластмаса или като автоморги. Предаването на метални отпадъци в тях става, без да се иска лична карта. След това материалът се дава в нелегални леярни. През миналата година законните регистрирани пунктове са били 900, спрямо 2300 през 2012 г.
Според Малинов в Закона за управление на отпадъците е забранено изкупуването на части от жп инфраструктурата, както и капаци на части, съобщителни кабели и др. Всеки, който престъпи закона, получава глоба от 30 до 100 хил. лв., а може да загуби разрешителното си за работа
Контролът се осъществява както чрез чести проверки, така и чрез видеонаблюдение.
"Общата стойност на посегателства през 2013 г. са над 1,7 млн. лв., съобщи шефът на "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) инж. Милчо Ламбрев. Най-често кражби се правят в районите на София, Перник, Хасково, Плевен, Ямбол и Варна. По думите му се краде всичко, до което може да се достигне.
"За гладуващите роми това е лесен начин за препитание", коментира още той. Експертите от НКЖИ твърдят, че България е единствената страна, в която няма сериозни мерки срещу кражбите на инфраструктура. Например в Русия кучета, огради и мобилни групи пазят релсите, а в Испания дори се стреля на месо.
"Тази година трябва да е ключова за прекратяването на посегателствата върху железницата", заяви зам.-министърът на транспорта Антон Гинев.
"За решаването на проблема е необходимо да се направи анализ за подобряване на координацията между компетентните органи", каза главният секретар на МВР Светлозар Лазаров и допълни, че става въпрос за национална сигурност.
Източник: в. "Монитор" |