© Ruse24.bg | | Само един от всеки 100 шофьори у нас кара нова кола. Това показват данните от статистика на КАТ, според която регистрираните в България автомобили до 5-годишна възраст са едва 75 хил. При пълнолетно население от близо 7 млн. души това означавало, че едва един процент от тях могат да си позволят лукса да шофират сравнително нова кола."От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили у нас са 8900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа, са 108 хиляди", обясни главен инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция", цитиран от БТА.
По думите му се наблюдавал лек спад спрямо миналата година, когато записаните нови леки коли у нас били 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация - 182 хиляди.
"От 2010 година досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната. Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г.", твърди Рановски. Той обясни спада тогава с икономическата криза в европейски страни, както и заради затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.
Данните на КАТ показват още, че автопарка на страната ни е значително остарял. По улиците на България се движели близо 2 860 000 возила, като повечето от тях са по-стари от 20 години, или 36 процента от всички регистрирани коли. Като възраст ги следват автомобилите между 15 и 20 години, които са 32 на сто.
"Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни", отбеляза Рановски. Според специалистите по пътна безопасност немалка част от катастрофите се дължали именно на този факт.
Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.
Всяка година от КАТ прекратявали регистрациите на около 50 хил. возила, които били прекалено стари. Много голяма част от тях отиват за скрап, твърдят от полицията.
Освен прекратяването на регистрацията, от "Пътна полиция" спирали от движение и приблизително по около 40 хил. трошки заради техническа неизправност, тъй като представлявали опасност ако са на пътя. Това често ставало и по желание на самите собственици или принудително при рутинна проверка на шосето.
Източник: в. "Монитор" |