© Ruse24.bg | | Днес, ръководството на "Холдинг БДЖ" ЕАД участва в кръгла маса на тема: "Европейски път за "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД: отвъд злободневните проблеми". Кръглата маса се проведе в "Дома на Европа" и беше организирана по инициатива на "Индъстри Уоч". "Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията работи по изработването на национална транспортна система", каза по време на кръглата маса заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев. Заместник-министър Гинев поясни, че "този план трябва да бъде изработен така, че да има съгласуване между разписанията на влаковете и автобусите, за да се увеличат пътниците в жп транспорта".
"Към момента "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД не са конкурентоспособни в сферата на жп транспорта", каза Владимир Владимиров, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ ЕАД". Владимиров поясни, че за да бъде дружеството конкурентоспособно трябва да са налице три основни фактора - бързи скорости, удобен подвижен състав и цени, които трябва да бъдат конкурентни на останалите видове транспорт.
"В момента по първите два критерия сме изостанали. Средната скорост в България е 55 км/ч, подвижният състав е стар и не предоставя комфорт и удобство за пътниците, цената е ниска, но от нея се възползват предимно учащи, пенсионери и социално слаби. Не успяваме да привлечем средната класа и тя предпочита да пътува с автомобилен и автобусен транспорт", допълни изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД. Според него, за да бъде решен този проблем, са необходими инвестиции в нов подвижен състав.
"В момента работим по изготвянето на План за стабилизиране и развитие на БДЖ, който ще бъде готов в средата на месец февруари", каза още Владимир Владимиров.
От своя страна Лъчезар Богданов, управляващ съдружник на "Индъстри Уоч" и организатор на събитието, изказа тезата, че развитието на обществен железопътен транспорт може да е успешно само при наличие на дългосрочна визия, отчитаща пазарните реалности, конкуренцията от останалите видове транспорт, социалните измерения и бюджетните ограничения. "Трябва да има налице ясна визия за създаване на удобна услуга за пътниците и железницата трябва да бъде осмислена като превозвач и доставчик на тази услуга. В България 77% от железопътните разходи се покриват от бюджета, докато в повечето страни този дял е много по-малък", допълни Богданов.
На кръглата маса участваха още представители на Европейската комисия за България, социалните партньори, както и анализатори и експерти от неправителствени организации. |