Със 7,5% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки през 2010 г. | ||||||
| ||||||
Със 7,5% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки през 2010 г., спрямо предходната година. Общото потребление се равнява на 1581 млн. литра или със 128 млн. литра по-малко от 2009, което означава намаление на потреблението на глава от населението от 226 литра на 210 литра. Спад се отчита във всички групи и напитки с изключение на категориите "Студен чай" и "Прахообразни разтворими напитки". По цени на дребно на пазара са реализирани напитки на стойност 1305 млн. лева или с 152 млн. по-малко от предходната година. Въпреки спада в консумацията на безалкохолните напитки, техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара остава на ниво от 61,7%. При газираните напитки потреблението е намаляло със 6,4% или с около 43 млн. литра. Групата "колови" напитки продължава да държи лидерски позиции с дял от 35%. Намаление в консумацията има при всички групи газирани напитки, в т.ч. и при напитките "лайт", при които в последните години се отбелязваше непрекъснат растеж. Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2010 г. е по-малко с 7,5% или с близо 65 млн. литра, което означава, че потреблението на глава от населението е намаляло от 100 литра на 91 литра. Въпреки спада в консумация на бутилирани води тази група напитки продължава да бъде лидер сред всички търговски марки напитки (в това число алкохолни, млечни, топли и др. напитки) с най-висок дял от 26,9%. На българския пазар сега има 40 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки и разфасовки. |