Бизнес
Институции
Криминални
Общество
Агро
Създадоха тест, определящ риска от смърт
Автор: Екип Ruse24.bg 09:24 / 08.10.2024Коментари (0)341
Изследователи от САЩ са разработили иновативен инструмент, който анализира моделите на метилиране на ДНК в леснодостъпни клетки от бузите на хората. Това новаторско откритие позволява на екипа да демонстрира, че тестът може надеждно да оцени риска от смърт, дори когато за анализа се използват епигенетични данни от различни тъкани.

Епигенетичните маркери представляват химически промени в ДНК, които, макар и да не изменят генетичния код, могат да повлияят на функционирането на гените. Метилирането е една от тези промени и е често свързвано със стареенето. Учените използват тези модели, за да създадат "възрастови часовници“, които оценяват биологичната възраст на хората и разкриват темпото, с което остаряват, пише Puls.bg.

Метилирането на ДНК е биологичен процес, при който се добавят метилови групи (CH₃) към определени позиции на ДНК молекулата, обикновено към цитозиновите бази в CpG сайтове. Тази химическа модификация не променя самата последователност на генетичния код, но влияе на начина, по който гените се изразяват.

Метилирането на ДНК играе важна роля в регулирането на генната експресия, развитие и клетъчна диференциация. Например определени гени могат да бъдат "изключени" или "включени" в зависимост от техните метилационни профили. Процесът също така е свързан с биологичния процес на стареене и различни заболявания, като рак, автоимунни разстройства и невродегенеративни заболявания.

Изследването установява, че специфичните места на метилиране са от особено значение за корелацията между гените и човешката смъртност. Тези открития разкриват потенциални връзки между конкретни гени и процеси, които могат да бъдат уловени от разработения "възрастов часовник“. Авторите на проучването подчертават значението на тези места на метилиране за разбирането на биологичната възраст и риска от смъртност.

В неотдавнашно проучване екипът прилага статистическо програмиране, за да оцени колко ефективно тестът предсказва общата смъртност в извадка от 1513 лица, мъже и жени, родени през 1921 и 1936 г.

Тези участници са били част от мащабно изследване и са били наблюдавани през целия си живот.

Първоначално тестът е разработен чрез анализ на нивата на метилиране на около 200 000 места и съпоставянето им с цялостна оценка на здравето и начина на живот, която отразява разликите в биологичното стареене.

Изследователите установяват, че тестът е тясно свързан със смъртността при дългосрочните данни, като превъзхожда по-ранните епигенетични часовници, които са били обучени с помощта на данни от кръвни проби.

Според проучването всяко увеличение на стандартното отклонение на теста води до 21% увеличение на коефициента на риска за смъртност по всички причини, което показва силна връзка между теста и риска от смъртност при възрастните хора.

Авторите подчертават, че способността на епигенетичния часовник, базиран на челюстните клетки, да предсказва смъртността, дори когато се използват данни от кръвни клетки, показва общи показатели за смъртността в различните тъкани. Това предполага, че един прост, неинвазивен тампон, с който да се вземе проба от слюнка от вътрешната страна на бузите може да бъде ефективен инструмент за изследване и проследяване на процеса на стареене.

Изследователите са проучили внимателно местата на метилиране, които са най-силно свързани със смъртта. Те са идентифицирали гени в близост до тези места, които биха могли да играят роля за продължителността на живота или за риска от заболявания, свързани с възрастта.

Сред тях са PDZRN4, който може да действа като туморен супресор, и ALPK2 - ген, свързан с рака и сърдечно-съдовото здраве. Други значими идентифицирани гени са били свързвани по-рано със заболявания като рак, остеопороза, възпаление и метаболитен синдром.

Проучването е публикувано в сп. Frontiers in aging.

Виж още:
Парламентарни избори октомври 2024 г.
Зърнената сделка