© Impact Press Group | | Между 20 и 25 на сто от пътниците в междуградските автобусни линии пътуват, без да плащат билет или ползват отстъпка в цената. Това съобщиха от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ).Организацията информира, че отстъпки от цената на билета получават 11 правоползващи групи, сред които деца, ученици, пенсионери, държавни служители. По тази причина губят около 500 млн. лв. годишно. В държавния бюджет са предвидени едва 53 млн. лв. за възстановяване на средствата.
Между 17 и 19% е сивият сектор при автобусните превози, смятат още от НСАПБ. "Проблемите в транспорта са много, но нелегалният бизнес в бранша преобладава, защото не се осъществява необходимият контрол", каза Васил Пиронков, член на УС на сдружението. Според него пред всяка една автогара има два пъти повече леки коли и микробуси от автобусите, които са в нея.
"Пътниците тръгват, без да имат застраховка, превозните средства не са проверени, не се знае дали водачите отговарят на необходимите условия", уточняват експертите. Те твърдят, че проблемът е по-голям при международните линии. Например само в събота от Кърджали за Германия и Холандия са отпътували 34 нелегални микробуса с по 8 човека всеки. А с международни линии към Европа са тръгнали 228 човека.
Няма село или град, от който да няма нелегален превозвач за Западна Европа, посочи Ивайло Константинов, член на УС на НСАПБ. По думите му автобусните превозвачи са в тотална невъзможност да извършват дейността си.
Проблем при задграничните превози е двойното облагане на доходите, посочиха още от сектора. Това се отнася за линиите към страни като Германия, Холандия, Словакия, Словения, Испания и по други дестинации. Ивайло Константинов коментира, че на този абсурд са подложени само българските и румънските фирми.
От бранша твърдят, че ако държавата не вземе мерки за ограничаване на сивия сектор, това ще доведе до срив в обществения превоз. Асоциацията е изпратила писма до Министерството на транспорта и НАП, за да се направят работни срещи, за да се пресече този трафик.
"Ако всички заедно се обединят, и с нашите усилия, може да има резултат", заяви Васил Пиронков. Представителите на сектора считат, че това е и една от причините за намаляването на фирмите превозвачи. Статистиката на сдружението сочи, че в момента работещите компании са 950, а преди години са били 2800. Ивайло Константинов обясни още, че пазарната среда е изкривена и затова по улиците се виждат автобуси на по 30 години.
Превозвачите посочиха конкретни мерки за по-ефективна борба със сивия сектор - получаване на средствата от намаления, понижаване на акциза за горивата за автобусите. Ако не бъде изпълнено поне едно от исканията им, те заплашиха с национален протест.
Източник: в. "Монитор" |