ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Защо българските мебели стават все по-скъпи? | ||||||
| ||||||
"По време на COVID-19 през 2020 г. беше намалял добивът, разбира се, беше намаляло и потреблението на масивна дървесина. През 2021 г. не само, че се навакса, а и се получи изпреварване. Нуждите бяха по-големи от това, което се предлагаше на пазара“, казва пред bTV той. Втората причина, която нагнетява напрежение в сектора, по думи на Живков, е заповед на Министерството на земеделието и тогавашния министър Бозуков, да се намали използването на горите във фаза на старост, т.нар. "вековни гори“ с 30%. "Стигна се до една психоза на пазара, че щом има забрана, ще има и липса на дървесина и разбира се, когато има усещане за липса, има и спекула. Тази спекула доведе до такова повишаване на цените, което, смея да твърдя, че надмина нашите очаквания и доведе до трайни последствия за бранша“, обяснява още Живков. "Министерство на земеделието казва: "Да върнем българските продукти на масата!“ Аз питам: "А дали ще има българска маса, на която да ги сложим“, допълва той. Как протича един търг за дървесина? Търговете са електронни. Самото горско стопанство обявява начална цена и в рамките на няколко минути играят всички, които имат интерес, към някоя позиция и този, който даде най-висока цена печели търга. В добива ли е проблемът? "В страните с развита горско-стопанска промишленост добивът е 70-75% и достига до 90%, а при нас е 50%. Ние добиваме по-малко отколкото гората би ни дала и това води до негативни резултати“, разяснява експертът. По негови думи вече има български компании, които страдат от това, като най-засегнати са големите предприятия, които произвеждат плоскости от дървесни частици и дървесни влакна, т. нар. ПДЧ и МДФ. "В Средна гора, производител с много големи традиции, най-голямата фабрика за столове на Балканите, която работи за ключови вериги като IKEA и Stokke загуби над 50% от своите договори за износ, защото първо нямаше дървесина, а когато се появи достатъчно дървесина на пазара, цената беше неконкурентна. Разбира се, че големите играчи и големите марки знаят къде имат шанс и се възползват“, дава пример за нанесените загуби за бизнеса Живков. Битката - дърва за мебели или дърва за огрев Според експерта не е най-добрият вариант да изсечем 1,5 млн. кубика дървесина, за да отиде тя в печките. "Какво става с въглеродния диоксид, който сме съхранили в дървесината и го пускаме през комините на печките. Има региони и хора, които наистина са социално бедни и трябва да се отопляват с евтината дървесина. Аз не казвам, че не трябва да има изобщо дърва за огрев, но и държавата много се фокусира върху дървата за огрев, а не се фокусира върху една индустрия, която можеше да донесе огромни доходи и за бизнеса и данъци за държавата“, разяснява Живков. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Мари на Гала с едно счупено и едно пукнато ребро след раждането
11:06 / 04.11.2024
Певицата Прея с много тежка изповед
17:11 / 03.11.2024
Боливуд се мести в България
14:17 / 03.11.2024
Три прости съвета как да изберем вкусно кисело зеле
11:27 / 03.11.2024
Президентът с повод да почерпи
13:12 / 03.11.2024
НИМХ са готови с прогнозата за другата седмица. Подгответе се!
11:25 / 03.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@ruse24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Ruse24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Ruse24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Ruse24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: