Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Златка Ал Дженаби: Очакваме робота до една година, но няма кой да замени учителя
Автор: Цвети Тончева 15:25 / 03.02.2025Коментари (0)362
© Фокус
Интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" със Златка Ал Дженаби, директор на ОУ "Кочо Чистеменски"-Пловдив, за обучението с хуманоиден робот, което въвеждат в училището.

Здравейте, г-жо Ал Дженаби, разкажете ни повече за този ваш иновативен подход! 

Добър ден на всички слушатели. Благодаря ви, че ме поканихте да участвам във вашето предаване. За мен е чест да работя в училище "Кочо Чистеменски“с прекрасния екип. Този проект е за изграждане на STEM кабинети в училището. Те ще бъдат два, като 6 от тях ще бъдат дооборудвани с високотехнологично оборудване, което ще подпомага учебния процес за по-голяма нагледност. Големият интерес на аудиторията е насочен към хуманоидния робот. Идеята за хуманоидния робот, за въвеждането му в училище, възникна при нас още през 2019 година, тъй като видяхме в японските училища как се справя именно този робот, който ние сега ще въвеждаме през следващата учебна година. Моделът на работа е "Пепър" (Pepper). Видяхме какво прави с децата в училище, колко им е незабавно, колко е интересно, колко по-бързо възприемат и много го искахме да го имаме, но това е доста скъпо нещо. Първоначално нямаше възможност да бъде програмиран със софтуер на български език, след което след няколко години има "Пепър" на български език. Заложено е по STEM, когато отвориха STEM за кандидатстване в Министерство на образованието, да имаме такъв робот и клуб по роботика с други роботи, които да бъдат програмирани. Така че този робот ще се явява като един вид помощник.

Няма да замести изцяло, нали така?

В никакъв случай.

Това е важно да го кажем.

Винаги машините се били в помощ на човека. Машината не може да го замести, защото машината е създадена от човека. Няма как.

Да, защото много се притесняват от това някои родители, дали изцяло ще се замести умителя.

В никакъв случай. Няма как роботът да замести колегата вътре, защото колегата има емоция, колегата вижда детето, той му чете в погледа. Ние когато, влезем вътре в една класна стая, погледнем децата, знаем как да започнем урока. Дали ще бъде по този начин, дали ще бъде малко с лирически отклонения, за да можем да настроим всяко едно дете, дали ще разкажем някоя друга история, която на нас ни се е случила, за да стигнем до детето, за да може да го привлечем – няма как роботът да направи това. Роботът може да генерира задачи по математика, да речем за пети клас, които участват, тези задачи, които са на принципа национално външно оценяване. След което може да ги подава в имейлите на учениците, тъй като всички ученици в училищата имат имейли във връзка с онлайн обученията, които провеждаме, може да генерира спрямо възможностите на детето, детето да ги реши, да ги изпрати обратно. Роботът може да ги провери, неговата проверка ще бъде най-точна и най-независима, тъй като има доста от родителите, които казват, че учителят оценява субективно.

Да, сега няма да го има този фактор.

Понякога учителят оценява субективно. Тук роботът не може да оцени субективно. Няма как. Той ще покаже грешките и когато отидат децата на консултации, колегата може да ползва тази база и да види къде да акцентира.

И за всяко дете поотделно?

Роботът също може за всяко дете поотделно. И всъщност, когато ние правим едни справки, тъй като много хора не знаят, че ние изготвяме едни справки по предмети, по класове, как е нивото на всеки един ученик, всеки един ученик има портфолио. Този робот може много да ни помага за тези дейности, за портфолиото на всеки един ученик.

И да се следи неговото развитие.

Да, той събира база данни. Може също така по български език да показва къде са допуснатите грешки, кога е пълен член, кога е кратък член. Когато вкараш нещо по-различно вътре в часа, децата са по-привлечени, на тях им е по-интересно.

За тях ще бъде супер интересно, да. И по-забавно. Ние не можем да бъдем само в една суха материя, когато преподаваме.

Особено предмети като математика, физика, това са по-сухи предмети.

Те трябва да добият реалност за тези предмети, защото те са предмети, които са свързани един с друг. И физиката, и математиката, и химията, и биологията, те са просто едно цяло. няма как да не са. Който каже, че биологията не е, е в голяма грешка. Биологията има ДНК, броят се хромозоми, в човешкото тяло има също светлина, както във физиката. Така че роботът може да ги въведе, много лесно да обясни химичните уравнения – защо има два атома водород, защо има два атома кислород, какво е това нещо атом. Да им го покаже, да го погледнат, да вземат един атом, да речем на определено веществото, тъй като не всички вещества имаме право в училище да ги съхраняваме. Самият робот може да ги покаже на учениците. И когато се смесят, да се види каква е химичната реакция. И ако се добави един атом повече или една молекула повече, до къде може да доведе, какви ще бъдат страничните ефекти. Може да визуализира учебното съдържание на децата. Това поколение е по-високотехнологично. И ние ще трябва да се пренасочим и да работим също с новите технологии.

Аз мога да кажа, че съвсем наскоро пуснах един урок в онлайн обучението и се появих в моя си вид, така както си изглеждам аз, само че бях като аватар. И започнах да говоря. И те бяха много впечатлени от това, което видяха в онлайн часовете. Прекъснах и продължихме урока и те казват: "Госпожо, това е страхотно. Как се случва? Как е направено?  А аз им казвам: Ще го обясним, ще го разберете как може да направим такива филмчета и анимации“, да им бъде интересно на тях. И те могат да изготвят проекти по този начин, да използват интернет, изкуствения интелект правилно.

Но да ви кажа, че веднага сте подложени на критики. "Фейсбук“ е пълен с изказвания от рода на: разчовечване, необратим процес, хората вече стават ли излишни. Просто, като че ли не могат да осъзнаят, че това поколение вече е съвсем различно от нас преди.

Разбира се, това е Алфа поколението.

И те не могат без машините. Точно така.

Точно така. Това е Алфа поколението. И когато се върнем назад в историята и погледнем, са казвали, че Земята е кръгла, първоначално са казвали, че е плоска.

После се е оказало, че е кръгла, нали, всички са били отрицателно настроени.

Така че ние ще трябва да използваме правилно тези технологии, да не злоупотребяваме с тях.

И най-важното е, че това е интересно за децата.

В никакъв случай не можем да кажем, че това е нещо дяволско или това ще замести човека. Няма как да се случи това, че машината да замести човека. Абсурдно е. Роботът е програмиран така, че да е в помощ на учителя и на ученика. Това е заложено в нашия проект.

Също чувам едни коментари, че ще бъде научен на изказване – няма как да бъде научен, той ще трябва да бъде програмиран. Ако може детето да програмира, това означава, че ние сме си свършили работата като учители, и то в основно училище да програмираме. Защото това е доста сериозно нещо.

Вие всъщност сте първите у нас, които първи вкарвате такъв робот в училище, в учебния процес?

Да, да. Ние за първи път ще го вкараме в учебния процес да бъде като помощник на учителя. Но няма друго.

Как успяхте да финансирате проекта и кога наистина ще стане реалност това, кога пристига този робот?

Сключихме договор с Министерство на образованието през есента. В процедура за обществена поръчка сме. Ремонтът на стаите ще започне по-късно, когато приключи учебният процес в училище, тъй като сега няма как да правим ремонт и да правим STEM кабинетите, тъй като има часове. Но поръчката за технологиите ще бъде изпълнена. Робота го очакваме до една година, тъй като той ще трябва да бъде със софтуер на български език. И ще трябва да бъде програмиран така, както ние сме го заложили по проекта с нашите изисквания. Тези роботи не стоят на склад като компютри, те са доста скъпи, така че той се изработва по поръчка в Япония.

В Япония. Значи "Пепър“ всъщност ще бъде само един. Ще се справите ли, ще стига ли? Няма ли да има прекалено голям интерес към него, децата да го искат постоянно? Той ще бъде в един кабинет.

Предполагам. В един кабинет ще бъде, да, но той може да се движи от кабинет на кабинет. Така че той може да отиде на проверка, да отвори вратата да каже на учениците: "Добър ден, как се чувствате днес? Я да видим сега какво знаете. Какъв предмет имате? Евентуално. Тъй като той се задвижва с дистанционно, колегите могат да го правят това. Той не е стационарен, той се движи. Дори може да танцува с тях и балет. Може да ги забавлява, може да участва в различни програми с тях, в театри, могат да бъдат направени извънкласни дейности. Така че мисля, че на децата ще им бъде интересно. Няма да е само в една стая позициониран. Може да се движи. Интересно ще бъде, никой не пита за тази ръка, роботизирана, която ще дойде.

Ние ще се опитаме да програмираме тази ръка да се опита да свири на пиано. Това ще бъде много голямо предизвикателство на нас – дали ще може роботизираната ръка да свири на пиано.

Освен, че ние ще ги използваме в часовете по математика и роботика, тъй като тя може да показва на учениците различни геометрични фигури с пръстите. Но ще бъде интересно да видим дали ще се справим с това да може да изсвири поне мъничка част от някакво произведение.

Но, в никакъв случай, пак казвам, машината не може да замести един от най-ценните ресурси – това е човешкият ресурс, и ресурса, който е най-трудно управляем – това е човешкият ресурс. Защото машината има копче – включвам, изключвам и спирам. А човекът не можеш да спреш с копче.

Много интересно и поздравление за това, че ви е хрумнало такова нещо да въведете, защото това е начинът да стане интересно образованието за децата!

Да, трябва да им бъде интересно на децата, не трябва да им бъде скучно. Да, министърът казва, че трябва да има промени в учебните програми, в учебните планове. Така е, това е факт, тъй като това е Алфа поколението, те искат друго.

Те искат технологии тези деца. Да, родителите казват: "Ние не можем да ги откъснем от телефоните, вие в училище еди-какво си“. Да, съгласна съм, но ние в училище прибираме телефоните, но трябва да имаме технология, която по някакъв начин да ги привлече, защото явно телефоните ги привличат. Ние ще трябва да ги привличаме с това, което на тях им харесва. Ние си обичаме децата и не можем да ги изолираме и да казваме: "Не, не, не!“ Да, телефоните там, на места, когато са необходими, ние ги използваме, тъй като правим много хубави уроци с виртуална реалност, VR очила, и понякога ползваме и телефона, за да можем да влезем в тази виртуална реалност. Понякога телефонът не ни е нужен, ползваме другите VR очила за телевизори, които са. Но де факто може да се отиде в космоса с тези VR очила. Може да отидете в Колизеума, може да влезете в Лувара.

Светът е отворен.

Точно така. Отворена е вратата и детето може да бъде навсякъде - да погледне, да се обогати културно.

Така е. Дано повече училища след това да ви последват, за да стане интересно навсякъде.

Надявам се и хората да го възприемат положително и да не казвате на учителя какво ще прави вътре в час. Не, учителят преподава вътре в часа, и ако се наложи, тогава ще си включи машината. Много хора казват: "Не, защо, как?“ Но ще дойде това време когато той ще стане неизменна част от учебния процес.

Да, той ще бъде абсолютно необходим да ни помага на нас, както компютърът ни помага сега, и както телефонът ни помага.

Срещнахте ли трудности за финансирането на проекта?

Не, по никакъв начин. Финансирането е през Министерство на образование. Това е национална програма. Проектът е на стойност 366 хиляди за училището, което включва ремонт на два STEM кабинета, техника, роботът е вътре в тази цена, ремонт на коридори. Така че се събираме на този етап в тези цени, надявам се.

Може да изскочат и други неща, които са непредвидени, но предполагам, че всичко ще бъде наред. Така искам да мисля, положително. Все пак трябва да бъде направен на български, не на английски, което е основният език. Ние искаме строго специфични неща да има вътре в него, да не може да се ползва за друго. Няма как. Той ще се ползва само за учебния процес, нищо повече. 

Какво ще представлява като ръст, като вид? 

Човешкият размер е, около 1,50 м е висок. Роботът е много симпатичен, не е страшен, като филмите, в които роботи идват и нападат Земята и я превземат. Не, той е изключително мил. Пее, танцува. В бял цвят е, в светли цветове е. Не е трансформърс. Въобще няма такъв вид.

А тази ръка, за която казвате, тя отделно ли е?

Тя си е отделно. Дронът, ръката и другите STEM комплекти, и другите малки роботи, които трябва да дойдат, учениците, които трябва да ги програмират, да се движат, да говорят в Клуб по роботика, те ще бъдат отделно пак в тази сума, която ви обявих.

Дано хората да имат по-широк мироглед, и по-положително отношение, да бъдат настроени по-положително. Учителят е там, няма кой да го замени в никакъв случай.

Още по темата: общо новини по темата: 73
05.02.2025 »
31.01.2025 »
30.01.2025 »
28.01.2025 »
23.01.2025 »
22.01.2025 »
предишна страница [ 1/13 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Природни стихии
Градският транспорт в София
Български тенис
В "Пирогов" спасиха живота на жена след инжектиране с ботокс
България и Войната в Украйна
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: