Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Андроника Мартонова: В последните години азиатското кино преживява своеобразен ренесанс
Автор: ИА Фокус 15:32 / 12.11.2023Коментари (0)722
© Фокус
В последните години се наблюдава един своеобразен ренесанс на азиатското кино. Такова мнение изказа в предаването "Сториборд" на Радио "Фокус" с водещ Благой Иванов филмовият критик, киновед и университетски преподавател проф. д-р Андроника Мартонова от Института за изследване на изкуствата към БАН. "И Китай, и Япония, и Корея имат много дълга кинематографична история. Глобализацията, отварянето на света даде възможност да погледнем с по-голям интерес към тези страни. Бумът на азиатското кино се дължи до голяма степен на развитието на културния сектор и културните политики в тези страни. Южна Корея е един своеобразен пример с целенасочената идея да покаже Корея на света и киното през корейската нова вълна, или т.нар. "Халю“, да стане като своеобразен възможен етикет, един от всичките много.“ 

По думите й голяма роля за разцвета на азиатското кино е превръщането му в глобален феномен: "Благодарение на новите технологии, на телевизията, на платформите за видеосподеляне, хората, които все повече пътуват и се докосват до тези култури, до сериалите – те са неминуемо изключително важен фактор в разпространението на азиатската култура, работата на културните центрове – това дава един импулс все повече и повече хората да се интересуват от азиатското кино,“ смята проф. Андроника Мартонова, като добави, че към всичко това трябва да се прибави и развитието на арт киното, присъствието на източното кино на по-големите фестивали, което също допринася за популяризирането на Далечния изток на голямата световна сцена.   

Според киноведа имаме огромна жанрова и тематична палитра на филмовото изкуство за всеки един зрител, което също допринася за голямото разпространение на азиатското изкуство. "Който и жанр те да пипнат, той се получава. Всеки един сегмент от цялата киноиндустрия е обхванат. Те успяват да ни изненадат със страхотна естетика, много добро развитие на сценария – това е базовото, актьорите са много добре обучени, имат много добър кастинг. Има интересни и документалисти, и аниматори, не е само игралното кино като сегмент – различните видове кино се развиват къде повече, къде по-малко. Развиват и различните форуми, където има и пичинг сесии за младите, и търсят копродукционни модели,“ обясни още тя.

"Един филм трябва да говори на локалната общност и да изважда едни проблеми, да бърка в дълбоките рани на обществото, които са може би нелицеприятни, но той трябва да говори и на останалата част от света,“ смята проф. Андроника Мартонова.

Филмовият критик сподели още, че въпреки че при съвременното китайско кино има една особеност, и това е цензурата на държавно ниво, то успява въпреки нея да обговаря много добре болезнени точки от своето минало, което според нея никак не е лесна задача: "Има автори, които успяват въпреки цензурата да изкарат страшно добри филми, може би да боравят до някаква степен с един много деликатен езоповски език, или така да успяват да си прокарват своите филми в международните фестивали.“ А Благой Иванов изказа мнението си по този въпрос, като каза, че "понякога една такава среда на цензуриране, на правила и догми, може да те притисне по такъв начин, че ти творчески да си по-остроумен, по-адаптивен и да измислиш нещо. Т.е. нещо, което дори може би няма да бъде създадено, ако е в по-свободна, по-либерална среда.“

Като пример проф. Андроника Мартонова даде новия сериал "Трите тела“ (3 Body Problem) по книгите на китайския фантаст Лиу Цъсин, чиято първа книга от трилогията е носител на награда "Хюго": "Една великолепна екранизация, в която също има много болезнени въпроси. Но виждаш, че дори и да има цензура, нещата пак са се получили.“ Това е световен попкултурен и жанров феномен в литературата и във филмовото изкуство, допълни Благой Иванов: "Различното е, че досега сме свикнали да гледаме такива неща от към Запад. Последните години такъв тип продукции са фактор наистина и на Изток, и то по един амбициозен и впечатляващ начин – не просто като имитационен отговор на западното, а като нещо свойствено, което е много ценно нещо.“

Интересно взаимодействие между Изтока и Запада е филмът "Страсти в кухнята“ на виетнамския режисьор Тран Ан Хунг: "Филмът е същевременно френски, но ако му познаваш стила, можеш да видиш точно този усет към киното, към светлината, към воденето на актьорите – има една мекота и плавност, която е оставил в стила си. Смятам, че обогатява определено киноизразността на Запада присъствието на един азиатски режисьор. Има и други примери на такива режисьори и като че ли те успяват да съберат най-доброто от традициите и на Запада, и на Изтока, и затова им се получават техните филми,“ обясни още проф. Андроника Мартонова.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Риск от чума по дребните преживни животни
Отношенията София-Скопие
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: