Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Професор: Противно на името им, социалните мрежи с времето се оказаха антисоциални и комерсиални
Автор: Харитина Агопян 13:24 / 12.02.2024Коментари (0)854
©
Представяхме си социалните мрежи положително и наивно, но те се оказаха антисоциални и комерсиални. Те манипулират хора и избори". Това каза проф. Десислава Бошнакова в “Денят на Фокус" по Радио “Фокус". Изследване на социалните мрежи у нас показва, че в България платформи като YouTube се ползват предимно за музика и в много малка степен с образователна цел. Проучването цели да разгледа влиянието на социалните мрежи в живота ни. Изследването по проекта EUMEPLAT на Европейския съюз с българско участие от НБУ ще даде препоръки на Брюксел как в стрийминг платформите да има повече национално съдържание. По темата разговаряхме с доц Стойко Петков и проф. Десислава Бошнакова.

Доц. Петков добави, че действително същността на социалните мрежи се е изменила от първоначалния замисъл. “Контролът на съдържанието е сложен процес, затова виждаме, че се стига до протести и съд. Виждаме алгоритми, които се опитват да налагат цензура. Видяхме, че изчезнаха профили поради тази цензура, при това на популярни личности", допълни събеседникът.

“Когато човек има депресия и членува в група в Reddit, в която има други като него, се оказва, че нивото на тревожност спада. Сравнението обаче понякога играе лоша шега - всичките ми приятели имат нова кола, само аз ходя на работа с градски транспорт. Всичките ми познати са на курорт, само аз мръзна в студената София - такъв тип паралели правят потребителите на социални мрежи", открои Бошнакова. “Тези заключения обаче не отговарят на действителността. Нормалното човешко поведение в тези мрежи е да споделяме най-доброто или най-лошото - няма средно положение", откроиха изследователите.

“Колкото и да се борят за различност, платформите са такива, каквито бяха в началото. Проучването включва 10 държави, които изследвахме. Социални мрежи, в които има медийно съдържание с новини и предавания, както и образователни канали, присъстват много силно в част от тези държави. Ако вземем за пример YouTube, у нас тази платформа се ползва

предимно за музика, след което за скечове и смешки. Когато децата искат да гледат нещо образователно на български език, няма много материал в YouTube", отчете проф. Бошнакова.

Според доц Петков саморегулацията и медийната грамотност са основните филтри за достоверност на информацията, които могат да се приложат към социалните мрежи. Те не могат да бъдат регулирани както традиционните медии, подчерта той. “Препоръките в края на проекта ще бъдат в смисъл как можем да стимулираме нашата култура в тези платформи и тук е нужна държавна политика. Чехия е добър пример за това. Това е важно за българската диаспора в чужбина", каза още Петков.

Професията инфлуенсър няма да умре, защото винаги един човек оказва влияние върху друг, категорична е Бошнакова. “Според мен обаче тези практики ще се върнат към същността на влиянието - то се базира на знания и експертиза повече от другите в определена област, които водят до доверие. Нашето изследване показва, че броят хора, които следват инфлуенсър само защото е известен, намалява.Има завръщане към нишовите инфлуенсъри", категорична е прох. Бошнакова.

“Интернет няма да преживее бърнаут - това е много хубава система, която ни свързва. Видяхме в Инстаграм, че има две 00 в българските топ 100 - 0 профила с акцент новини и 0 с акцент храна. Надявам се тези ниши да бъдат запълнени по-бързо", завърши доц. Петков.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Започва процедура за преместване на паметника на Съветската армия
Закупуване на самолети F-16
Хороскоп за деня
ДАНС и Жандармерията влязоха в Онкологията във Враца
Избори в САЩ
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: