Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Рецензия за "Като две капки вода": Без Рачков и Геро шоуто би загубило своя карнавален смях
Автор: Екип Ruse24.bg 12:19 / 15.05.2024Коментари (1)4733
©
Уважаваният медиен експерт проф. д-р Маргарита Пешева пише за сайта на Съюза на българските журналисти рецензия на телевизионното шоу "Като две капки вода", чийто 12-ти сезон вчера приключи с впечатляващ спектакъл на "Арена София" в понеделник:

Телевизионното шоу "Като две капки вода" повече от десетилетие прави програмата на  Нова телевизия наистина цветна и забавна, изпълнена с песни и актьорски изпълнения, които предизвикват много смях и разнообразни шеги. Телевизията, като част от популярната култура, неизменно вгражда смешното в  поредица свои предавания и музикални формати, чието предназначение е да развличат и забавляват зрителите, да им предлагат медийни удоволствия, които в живота им се изплъзват, да им носят радости, с които те често се разминават.

"Смехът е зрим показател на човешката характерология – казва големия изследовател по естетика Исак Паси. – Той е лакмус на темпераментите. Отворената уста на смеещия се е прозорец, през който поглежда душата". За телевизията, смехът винаги е задължителен, шоуто се ражда от смеха, то се разгръща чрез хумора, който според Паси: "открива голямото в малкото, а заедно с това прави още едно откритие–намира малкото в голямото. В хумора човек свободно се издига над света, възприемайки го като игра…" (Исак Паси: "Смешното").

На малкия екран шоуто "Като две капки вода" щедро предлага на зрителите  различни медийни състояния на смешното–хуморът/пародията/иронията се разполагат в "телевизионния портфейл" на водещите, който обединява, и същевременно разделя отделните имитации като музикални изпълнения, в които сериозното и смешното вървят ръка за ръка.

Шоуто предлага разнообразни  медийни удоволствия, защото има много и различни зрители. На меломаните то предлага отлични музикални имитации на световно-известни шлагери и изпълнители, на които може да завиди всяка голяма тв програма. На тези, които обичат киното и театъра – прекрасни  актьорски превъплъщения, които прецизно извайват медийния образ на песента и нейния изпълнител.

На голямата телевизионна аудитория – силни музикални изпълнения, съпроводени от  талантливите импровизации на водещите, които понякога са истинско  изпитание за зрителя. На експертите по мода и лайфстайл – оригинален медиен спектакъл, в който има блестящи тоалети, които галят сетивата на  истинските познавачи. На любителите на танца –  запомнящо се  шоу, в което всяка песен се "разказва" няколко пъти, чрез музиката и текста, езика на танца, езика на смеха и хумора. Всички те по съвкупност цялостно изграждат шоуто като  органична част от телевизионната култура.

Като етимология, съществителното "имитация" означава "точно възпроизвеждане, подражание, имитиране", а глаголът "имитирам" означава "точно възпроизвеждам, подражавам изкусно" ("Тълковен речник с фразеологични съчетания"). Или всяка музикална имитация с телевизионни средства, най– напред трябва  да възпроизведе песента – да я представи на зрителя относително точно като съдържание, текст и музика. След това музикалната имитация трябва  да подражава на конкретното изпълнение на песента, което означава относително точно да се пресъздаде оригиналния стил на  конкретния изпълнител, неговите  актьорски умения и  творчески почерк.

Следователно, телевизионната имитация трябва да предложи на зрителя относително точно възпроизвеждане на  конкретно музикално произведение като форма (музикално и актьорско изпълнение ) и съдържание ( музика и текст на песента). Всъщност тя е задължена да възпроизведе/имитира  буквално всичко, което съдържа клипът на песента – физическия вид на изпълнителя, неговите характерни движения, костюми, участието на оркестър и балет. Това е особено тежка професионална задача  за  едно музикално шоу за имитации – навсякъде по медийния свят.

Като телевизионна естетика, шоуто "Две капки вода" у нас се разполага в много широки граници – от естетиката на модерната поп-арт култура, с нейната музика, песни и изпълнители, до народностната култура от света на панаира, тържището и улицата,  в която "всичко е смесено и несериозно, където сериозен е само смехът. Нелепостите и абсурдът, внасяни от този свят, се оказват истинско съединително вътрешно начало на другия, външния свят", казва Михаил Бахтин, световноизвестен литературен историк и културолог.

В анализа си  върху смеховата народностна култура на  Рабле и Гогол той подчертава, че на тази култура е присъща народно-празничната комичност, карнавалното светоусещане, разгърнатите словесни нелепици, превръщането на имената – в прозвища, фамилиарното съчетание между хвалата и хулата.

В български вариант  шоуто "Като две капки вода" предлага на зрителите най-малко две култури, две ценностни системи и  два начина на живот. В неговия център е съвременната музикална поп–арт култура, с  нейните популярни  хитове, известни изпълнители, отличен оркестър , танцови формации и специални ефекти. В неговата периферия (може би)  остава модерно "опакованата" народностна култура, която излиза напред чрез творческите импровизации на водещите Димитър Рачков и Герасим Георгиев Геро, които водени от силна творческа интуиция, отлично пресъздават своеобразното връщане към живата народна реч, онова неповторимо "комично травестиране на словото", за което говори Михаил Бахтин.  В шоуто, словото на водещите  наистина се превръща в "зримо и звучащо", то е много ярко, невинаги  изискано,  изпълнено в отделни случаи с груб хумор и солени шеги, които връщат зрителя към  истинското  веселие на панаира.

От една страна, шоуто "Като две капки вода" е безспорен лидер в тв ефир, защото съдържа елементи от високата музикална поп-арт култура, модерния балет, дигиталното великолепие на съвременното тв изображение. От друга страна, неговия безспорен зрителски успех се основава на условно по-ниската народна култура, която водещите представят с много талант и умения за словесни импровизации, които често са предизвикателни, недотам  уместни, в тях има леко намигване към  културата на улицата и панаира, която прелива от  жизнерадостен и освобождаващ смях.

Шоуто вече 12 сезона предлага богато на смисъл и значения телевизионно зрелище, в което всеки  зрител  има шанс "да разпознае" себе си. На малкия екран всяка телевизионна имитация  не е просто "огледално повторение" на песенни  и актьорски умения, на  оркестрови изпълнения и модерен балет, но и на онази народностна смехова култура, която често е груба, весела и нетактична, в нея понякога има неудобни намеци и сексуален подтекст, които ужасно–ужасно много се харесват на публиката в залата и на зрителите от малкия екран.

ВОДЕЩИТЕ – РАЧКОВ И ГЕРО

Водещите  са "солта и пиперът" на шоуто, без тях то би  изгубило своя карнавален смях, онова искрящо веселие на долницата – народностната култура, в която се редуват редовете на храната, виното, отделянето, въобще телесните удоволствия. Рачков и Зуека, а в последните два сезона – Рачков и Герасим Георгиев/ Геро, са  втората медийна гаранция за  феноменалния успех на шоуто. Първата гаранция са  много силните  музикални имитации на участниците, и високото качеството на тв продукция като цяло. Българският вариант на шоуто единствен отрежда толкова централна роля на водещите, и това се оказва особено печеливш медиен ход. Рачков и Геро най-често си служат с всекидневния език от улицата, баровете, дискотеките. При някои изпълнения, ако е нужно, Рачков театрално хвърля салфетки върху журито и така пресъздава атмосферата на дискотеката, която широко използва този  сценичен реквизит.

Водещите по традиция изпращат състезателите "пред асансьора", който наподобява "телевизионен портал", който своеобразно "телепортира" всеки участник директно в имитацията, в сцената на неговото музикално превъплъщение. Неслучайно водещите съпровождат състезателите до асансьора, при което всеки от тях застава с лице  към своето бъдещо  сценично преобразяване.

В отделните сезони на шоуто, Рачков и Геро  постепенно разгръщат своя импровизаторски талант, който нараства дотолкова, че  в отделни случаи става проблем  най-вече за журито. Това въобще не се отнася до публиката в залата, която приема всяка импровизаторска смешка на водещите с огромен възсторг. На този терен, Рачков наистина е без конкуренция. Той има огромен талант за тв импровизации, който в някои случаи трудно може да бъде удържан. Втори сезон Рачков постоянно атакува Веселин Маринов като член на журито с понякога груби импровизации, които се приемат болезнено от известния певец. Но неговите шеговити импровизации с "баджанака" Маринов предизвикват небивало веселие на публиката в залата, и на зрителите пред малкия екран.

С развитието на шоуто, постоянното напрежение между тях неусетно се институционализира, то се превръща в  негов задължителен елемент. Импровизациите на водещите се разгръщат и чрез абсурдните "фокуси", които  те щедро предлагат на публиката – поднесени с  много шум, епатиране  и  комедийно артистичен апломб. "Телевизионната опаковка" на "фокусите" по същество е  градивен елемент от  културата на панаира, в който властва грубия хумор на цирка, с неговите фокуси и задължителна  клоунада.  Всъщност,  необичайните "фокус–рецитали" на Рачков и Геро изпълняват  функцията на "пауза" в шоуто, известна почивка за публиката в залата и за зрителя от всяко следващо представяне на конкретна музикална  имитация.

ЖУРИТО

Във всички песенни формати журито изпълнява основна роля, то най–често включва известни професионалисти, чиято оценка има значение и тежест за публиката и зрителя. Неговите членове имат различна професионална квалификация, с която се "покриват отделни медийни територии на шоуто. Хилда Казасян е известна джаз певица, Любо Киров  е модерен поп изпълнител, Димитър Маринов–Фънки е музикален промоутър на концерти на наши и чужди изпълнители, Веселин Маринов е много популярен естраден певец.

Професионалната репутация на журито е гаранция за доверието на зрителя и успеха на шоуто. Оценките на неговите членове невинаги съвпадат, което е важно условие за тяхната обективност, която по принцип се основава на личен вкус и професионални пристрастия. Често импровизаторската стихия на Рачков стига  до  всички членове на журито, най-подготвена за нея се оказва Хилда–нищо не е в състояние да пробие "желязната броня" на нейното отлично възпитание. Между отделните членове на журито  понякога възникват творчески спорове, които в крайна сметка, публиката решава чрез гласуване.

УЧАСТНИЦИТЕ

По формат те са осем на брой, като професия са певци, актьори или публични личности, които имат певчески талант и умения да влизат в отделни сценични образи и пресъздават различни роли. Този сезон на шоуто е особено силен, повечето музикални имитации са майсторски точни, направени с много висок професионализъм. Конкуренцията е голяма, а журито не скрива, че е затруднено. В крайна сметка, последна дума имат гласовете на публиката.

Две неща правят впечатление – поканата на легендата на италианската музика Ал Бано за участие в журито в една конкурсна вечер, в която той пя на сцената своята "Феличита" заедно с Атанас Пенев от Б.Т.Р., и това беше силен емоционален момент в шоуто. Както и младата певица  Християна Лоизу, която се състезава в шоуто в доста напреднала бременност. Което не й пречи отлично да се представя в отделните музикални имитации. Всички изпълнители  показват емпатия  един към друг, умение да се зарадват на отличното представяне на  своите колеги, което е особено ценно в медиен, и в по-общ социален смисъл. Обществото ни ужасно дълго живее в условия на омраза и политическо противопоставяне, и то силно се нуждае от "свежа глътка" телевизионно  веселие и жизнерадостен смях.

ИЗОБРАЖЕНИЕТО, БАЛЕТЪТ, КОСТЮМИТЕ, ГРИМЪТ

Всеки телевизионен  формат за музикални имитации е изпълнено с цветове и блясък телевизионно изображение, което трябва да грабне очите и сърцето на зрителите. Големият успех на едно музикално шоу зависи от отличната операторска работа, която често сменя фокуса и плановете, и така усилва "телевизионния поглед" на  зрителя, уютно разположен в своя дом.

Телевизионната камера винаги е "увеличителна леща", с помощта на която се уголемяват както предимствата, така и недостатъците на участниците, показват се детайли и гримаси, които публиката в залата невинаги забелязва. Телевизионното изображение  може да  преобразува и променя образите, цветовете, костюмите, движенията. В него  водеща е  хиперболата – участниците неизменно изглеждат по-едри, цветовете – по-силни, костюмите – по-ярки и въздействащи. Телевизията многократно  усилва грима на изпълнителите. Почти неограничените възможности на дигиталната тв технология са голямо предизвикателство за сценаристи, режисьори, оператори, автори на костюми, танцьори и гримьори.

Музикалното шоу е сложна екипна работа, от която зависи неговото качество като цялостен медиен продукт. Изключителният успех на "Като две капки вода" се дължи на отлично сработен екип, който не прави компромиси на нито един професионален терен – нито по отношение подбора на участниците, на  режисурата и операторската работа, която сменя плановете, и позволява на зрителя до "види" дори малки детайли от лицата на участниците, да улови техните горещи емоции. Нито по отношение на костюмите, които прецизно и точно пресъздават облеклото на конкретния изпълнител в клипа,  като изграждат  у зрителя цялостно усещане за  отлична лайфстайл имитация. Нито по отношение на балета, който облича в емоционални движения основните послания на песента. Нито по отношение на грима, лицевата маска и прическата, които силно доближават зрителя до определен изпълнител.

Как се постига толкова високо професионално равнище? При това цели 12 сезона? Това е истинска загадка за мен.

По всичко изглежда – с много силна творческа воля, къртовска работа, желязна организация, и огромна  отдаденост– на шоуто и "негово величество" зрителя. С много любов- към изключителните песни и велики изпълнения, които съпътстват цялата история на музикалната култура. Дали това е само моя субективна преценка или  наистина е така–показват рейтингите. Те, чрез утвърдени социологически методи, обективно и  професионално потвърждават  индивидуалните естетически оценки за шоуто.

ТЕЛЕВИЗИОННИТЕ РЕЙТИНГИ

Данните на агенцията за пийпълметрични изследвания на тв аудитория ГАРБ показват, че за поредна година  шоуто "Като две капки вода"е безспорен победител в националния тв ефир. За месеците март и април при национална аудитория + 4 г. и индекс "най-гледани предавания за седмицата", музикалното шоу постига среден аудиторен дял  между 42.3%  и 46.6%. и максимален рейтинг между 15,8% и 16,7%. Тези стойности, при  индекс "най-гледани предавания за седмицата" са  доста по-високи от  тези  на другите две национални  тв програми.

Следователно в този часови пояс  музикалното шоу "Като две капки вода" фактически е без конкуренция. При това не само на местен национален терен.  Българският вариант на шоуто постига най-висок рейтинг и аудиторен дял, в сравнение с други негови варианти в Европа. Този много висок рейтинг и аудиторен дял внася  известни  корекции в програмната политика на другите  национални тв програми, които избягват прякото състезание в  този часови пояс  с толкова успешен музикален формат. Финалът на Шоуто също постига  много висок рейтинг и аудиторен дял в групата 18-49 (18,0% и  54,88 %), което измерва не само неговата популярност сред тв аудитория, но и неговото  качество като тв продукт.

ГРАНДИОЗНИЯТ ФИНАЛ

Финалът в арена "София" беше наистина грандиозен: публиката и зрителите получиха от всичко по много: много отлични музикални и актьорски изпълнения, много ефектно и балансирано присъствие на журито, много смях и оригинални словесни каламбури на водещите, много балет и отлични музикални формации, истинско вълшебство от цветове, които дават възможност на публиката  и зрителите да се "потопят" в  разточителната красота на тв зрелище.

Редица неща в този необичаен финал се случиха за първи път. За пръв път в 65-годишната история на Българската телевизия едно музикално Шоу се представя в огромна зала, пред  публика от 11 хиляди души. За пръв път музикалното Шоу допуска до финалното състезание всички свои участници. За пръв път продуцентът Маги Халваджиян "рамкира" началото и края на Шоуто – в необичайната роля на трети водещ. Именно той  посочи  основните причини Шоуто да е толкова яко – защото  цели 12 сезона държи всички зрителски рекорди, но и  защото неизменно  отстоява благородната кауза на УНИЦЕФ в защита на  децата в риск. Както казва Питър Пан: "Този, който носи светлина, никога не остава на тъмно". Водещите Рачков и Геро  за пръв  път бяха много по-скромни в  своите гегове и импровизации (което си е истинско чудо). Публиката и зрителите видяха импресии  от всичко най-интересно през този сезон. Както и подборка от  най–добрите гегове на водещите през сезона.

Като всеки истински финал, Шоуто предложи на публиката в залата и на тв зрители поредица от ефектни визуални изображения и богатство от различни  метафори. Визуалният мизансцен редуваше прекрасни изображения и черепи, които съпровождаха имитацията от Владимир Зомбори  на песента "Шоуто трябва да продължи", изпълнена от великия Фреди Меркюри. Зомбори беше  и големият победител на този сезон.

Визуална метафора бяха и затворническите кепета, които всеки отпаднал участник получаваше, защото: "Който участва в Капките завинаги остава в тях". Словесните метафори – треньорът Етиен Леви беше "сервитьорът от "Тайната вечеря" на Леонардо, Хилда Казасян, която е завършила в Консерваторията, специалност "ударни инструменти", беше наречена "тъпанарка" (или тази, която бие тъпана…), Иво Аръков беше прекръстен на "Иво Каръков" и  много други остроумни словесни каламбури, които водещите щедро предлагаха на публиката и зрителите.

На финала Маги Халваджиян предложи оценката си за Шоуто: "Тази вечер написахме история. Никога не се е случвало телевизионно предаване на Българската телевизия да се излъчва пред 11 хиляди души… Смяхме се заедно, плакахме заедно… Това, което преживяхме заедно е онази магия, която прави телевизията най-великата медия…".

Телевизионното Шоу "Като две капки вода" през тези 12 успешни сезона  действително се превърна в – "хапка българска гордост", ако използвам един чужд слоган. Като българското кисело мляко, с което заслужено всички се гордеем. Като песента "Излел е Дельо хайдутин" на великата Валя Балканска, която отдавна звучи в безкрайния Космос,  а на финала на Шоуто беше изпята с истинска страст от кипърката Християна Лоизу, която остана втора. Именно тази "хапка българска гордост" е заслужено признание за неуморната работа, огромните трудности, големите творчески рискове, и онази непоколебима вяра, която прави телевизионно Шоу като "Капките"– нещо наистина велико.

ОСНОВНОТО ТЕЛЕВИЗИОННО  ПОСЛАНИЕ

Това послание подробно е разказано от продуцента Маги Халваджиян в  наскоро публикуваната негова автобиография "Без реклами": "Още от началото на "Като две капки вода" решихме да пресъздаваме едно към едно определени моменти от култови клипове на имитираните изпълнители… На много места в това шоу участниците просто излизат и пеят с лек грим, наподобяващ оригинала. Но не и при нас! Затова и шоуто стана номер едно!... Всъщност хората не си дават сметка колко труд се крие зад тези 11 години работа, но аз си давам и знам, че всичко това се е случило,защото всеки един от нас е бил на правилното място… Ние сме единствените "Като две капки вода" в световен мащаб, където водещите заемат толкова централно място… В сезон 11 дадохме най-високите резултати в историята на шоуто и никой не "оцеля" срещу нас… И винаги ще давам "Капките"за пример, защото именно това е шоу номер… Точно така – ЕДНО!"

Паулу Коелю казва, че "Когато човек силно желае нещо, цялата Вселена му съдейства". Дава му шанс да се справи с невъзможното, дава му сили да намери своя път в огромната "телевизионна вселена". Ако "Като две  капки вода" постигнаха този огромен успех, той се дължи на свещеното любопитство и вяра в своите творчески възможности на целия екип. На безспорния професионализъм и  несломим медиен дух на неговите членове.  На тяхното  умение  да мислят,  вярват, мечтаят и рискуват.

Още по темата: общо новини по темата: 5929
31.10.2024 »
30.10.2024 »
23.10.2024 »
16.10.2024 »
13.10.2024 »
01.10.2024 »
предишна страница [ 1/989 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Коментарите са на публикуващите ги. Ruse24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Парламентарни избори октомври 2024 г.
Енергийна криза
Избор на български еврокомисар
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Русенци във facebook
RSS за новините
Статистика: