- Д-р Попов, измина 1 година от избора Ви за кмет на община Борово. Каква е равносметката на постигнатото от общинска администрация за това време? - Една от основните задачи на местната власт е да създава условия за развитие на местните общности. Това е нелека задача, изискваща интегриран подход и ангажиране на голяма част от наличните ресурси на общината. Това предизвикателство се превръща в по-голямо в условията на финансов дефицит и глобалната икономическа криза. Като страна-членка на Европейския съюз Българските публични власти имат достъп до многообразие от инструменти за провеждане на местните политики в различните сфери от живота на местните общности.
В отговор на високите очаквания на гражданите от общината, през изминалата година от мандата, кметският екип разработи и кандидатства за финансиране пред съответните институции с над 20 проектни предложения.
Община Борово получи финансиране от Министерството на извънредните ситуации и реализира проектите: „Аварийно укрепване на мостово съоръжение в с.Батин" на стойност 78 418лв., „Почистване на дере и превантивни мероприятия в централната част на с.Обретеник" на стойност 99 280лв. и „Възстановяване на настилка по ул."Васил Левски", с.Батин" на стойност 49 981лв. Чрез изпълнението на тези проекти се гарантира сигурността на жителите на съответните населени места, обезпечи се транспортната достъпност до гъсто населени квартали и се предотврати възникването на аварии по техническата инфраструктура в населените места.
В периода март-юни 2008г. по финансиран от Социално-инвестиционния фонд/СИФ/ проект, бе извършен основен ремонт на сградата на ОДЗ „Славейче" в гр.Борово. Дейностите включваха ремонт на покрива, поставяне на соларна инсталация за битова гореща вода, изолациия на подовете, подмяна на подовите настилки, измазване и боядисване на стените /вътрешно и външно/, направа на окачени тавани, ремонт на електрическата инсталация, подмяна на врати и прозорци. Общата стойност на строително-ремонтните работи възлиза на 136 949лв. В резултат от реализацията на този проект 70-годишната сграда, в която се отглеждат и възпитават малките граждани на Борово бе напълно реновирана, създадени са подходящи условия за децата - помещенията са топли, чисти, приветливи и уютни. По проект „Подобряване на уличната мрежа в гр.Борово", финансиран от програма САПАРД се извърши основен ремонт на 3 улици /"В.Пискова", „Хан Омуртаг" и „Стефан Караджа"/ в града. Бяха усвоени средства с размер на 117945,45лв., като постигнахме отлични резултати - уличните платна бяха изцяло преасфалтирани, на две от улиците са поставени и бордюри. Трябва да се отбележи, че подобен ремонт на уличните платна не е правен повече от 30 години, а ремонтът на едната от улиците бе на практика изграждане на нова, тъй като освен платното бе компрометирана и основата на улицата и тя бе непроходима. По повод направеното, лично аз както и екипът от администрацията, получихме поздравленията и благодарностите на десетки граждани, живеещи в района.
По проект „Създаване на условия за достъпност, чрез подобряване състоянието на селищната пътна инфраструктура в райони със смесено население от община Борово", финансиран от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез Националната програма за подобряване жилищните условия на ромите в Република България за периода 2005 - 2015 година, бяха ремонтирани 4 улици в гр.Борово и с.Обретеник. Тук отново бе акцентирано върху улици, които не са били реновирани в продължение на години, в резултат на което някои от тях почти не бяха в състояние да изпълняват предназначението си. Стойността на инвестицията по този проект е 128 615лв.
Община Борово кандидатства с „Интегриран воден проект на територията на гр.Борово" по процедура за техническа помощ в сектор „води" на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.". Предвижданите дейности са свързани с изготвяне на комплексна документация /прединвестиционни проучвания, идейни и работни проекти/ за реализация на инвестиции във водоснабдителната и канализационната системи на града, включително пречистването на отпадните води. Проектът е на стойност 887 860лв., като същият е преминал процедура на оценка в Министерството на околната среда и водите,спечелен е и предстои подписване на договор за финансирането му.
В ДДЛРГ „Св.Иван Рилски" в с.Брестовица по проект „Изграждане на подкрепяща среда", финансиран със средства от фонд „Социално подпомагане" в размер на 23 023лв. се създава подходяща среда за децата, настанени в Дома, където те да получават необходимите за социализацията им грижи и услуги, и да придобият умения за самостоятелен живот.
В настоящия момент се изпълнява проект „Залесяване на 559,415дка изоставени земеделски и ерозирали земи на територията на община Борово ведно с предварителна подготовка на терена и почвата" Проекта се финансира по програма САПАРД.
- Какво предстои да се случи в общината през следващите години?
Освен посочените изпълнени, в процес на изпълнение и с предстояща реализация проекти, екипът на Община Борово разработи и представи пред съответните управляващи органи, и са в процес на оценяване следните проектни предложения:
„Европейски региони за устойчив туризъм" - в партньорство с Община Бяла, Национална мрежа за бизнес развитие и Община Мийсбах, Северна Бавария. Цел на проекта е създаване на условия за развитие на туризма на територията на двете общини, чрез обмен на добри практики, обучения и сътрудничество с Германските партньори и Националната мрежа за бизнес развитие. Стойността на проекта е 295 000лв., кандидатства за финансиране по операция 4.2. „Междурегионално сътрудничество" на Оперативна програма „Регионално развитие".
„Подмяна хранителен водопровод Ф200мм и изграждане на улични водопроводи с ПЕВП Ф90мм-гр.Борово" - проекта кандидатства за финансиране от Министерството на регионалното развитие и благоустройството на стойност от 330 000лв. С реализацията му ще се реши дългогодишен проблем с често авариране на водопровод, захранващ интензивно населен квартал в града.
Община Борово е партньор на АДО „Дунав" по проект за оборудване на педиатричен кабинет в ДДЛРГ „Св.Иван Рилски" в с.Брестовица, който кандидатства за финансиране по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Основните дейности по този проект включват ремонт на съществуващо помещение за нуждите на медицински кабинет, както и цялостното му обзавеждане и оборудване с така необходимата медицинска апаратура. Осъществяването на проекта ще гарантира адекватна и съвременна медицинска грижа на децата от Дома, предвид тяхното тежко здравословно състояние. Проектът премина първите две фази на оценка и е препоръчан за финансиране.
Екипът за подготовка на проекти в Община Борово, заедно с партньора - Община Ценово, подготви и представи в Министерството на земеделието и храните проект по мярка „Придобиване на умения и постигане на обществена активност на територията за потенциални местни инициативни групи в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., ос 4 - ЛИДЕР. Цел на проекта е да подготви заинтересуваните страни на територията на двете общини за създаване на Местна инициативна група, която да разработи и да прилага Стратегия за местно развитие - един от основните инструменти за устойчиво развитие на селските райони. В подготвителната фаза, когато се подготвяше проектното предложение, бяха проведени срещи с населението на почти всички населени места в двете общини, с представители на местния бизнес, земеделски производители, неправителствения сектор. Наличието на диалог и отчитането на мнението на всички заинтересовани страни ни дава основание да твърдим, че разработихме много добро проектно предложение и да вярваме, че то ще бъде одобрено и финансирано. Общата стойност на този проект е 190 000лв.
В Министерството на извънредните ситуации са внесени два проекта за превантивни дейности - за укрепване на свлачище в с.Горно Абланово и за почистване на 1км. отводнителен канал в с.Волово. С проект „Ремонт на православен храм „Св.Богородица" в с.Батин" кандидатстваме за спешен ремонт на църквата, тъй като в продължение на няколко години, вследствие на атмосферните влияния, покривът е протекъл, повредени са стенописи и общото състояние на сградата е крайно незадоволително. Проектът предвижда подмяна на покрива, изграждане на нова камбанария, укрепване на сградата със стомано-бетонни греди и пояси и обезопасяването и. Сумата, за която кандидатстваме е 200 000лв.
Проектно предложение, насочено към по-възрастните ни съграждани, което е в процес на оценка е „Социално включване" - подадено през м.септември, на стойност 164 000лв. Предвижда създаване на дневен център за възрастни хора, предоставяне на социални услуги в общността, осигуряване на превозно средство за транспортиране на потребители от съставните на общината населени места. Кандидатстваме за финансиране по програма ФАР. Друга идея в тази сфера намери своето място в проект „Помощ за независим живот", с който кандидатстваме по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси", на обща стойност 132 000лв. Евентуалната реализация на тази проектна идея ще спомогне за предоставяне на нова за общността социална услуга, в помощ най-вече на тежко болни, трудноподвижни, възрастни хора, както и на такива със специални нужди.
- В общината има население от смесен етнически състав? Какво се прави за тях?
- Да. Предстои ремонт на улици в ромските квартали в с.Горно Абланово, с.Обретеник и гр.Борово - МРРБ, работа по програмата „За чиста околна среда" - ПУДООС и „Различни етнокултури - общо бъдеще за Обретеник" - по линия на НССЕДВ.
Въпреки високото качество на подаваните проектни предложения Община Борово има и две нефинансирани инициативи. С проект „Подобряване на стандарта на живот на ромско население от селата Горно Абланово и Обретеник-Община Борово" на стойност 360 100 евро кандидатствахме през м.януари 2008г. по програма ФАР BG 2005/017-353.01.03 за ремонт и доизграждане на 8 улици в ромските квартали на селата Обретеник и Горно Абланово. Въпреки, че проекта не получи финансиране, той получи висока оценка и бе класиран втори в списъка с резервните проекти.
Вторият проект, който не получи одобрението на оценяващия орган е „Създаване на комплексна документация за бъдещи инвестиционни проекти, свързани с устойчиво решаване на проблемите с отпадъците в Община Борово", който екипът на общинската администрация внесе за финансиране по мярката за техническа помощ в сектор „отпадъци" на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г." през месец юни 2008г. Предложението бе на стойност 128 400лв. и предвиждаше техническо проектиране за закриване на депото за отпадъци в гр.Борово - процедура, която общината трябва да реализира до м.юли 2009г.
Друг проект, които на този етап не е финансиран поради изчерпване на средствата е „Създаване на условия за устойчиво местно развитие в община Борово чрез осигуряване на рентабилна образователна инфраструктура на Основно Училище „П.Р. Славейков" в с. Обретеник", който кандидатства за средства по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG161РО001/4.1-01/2007 „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна инфраструктура, допринасяща за устойчиво местно развитие" на Оперативна програма „Регионално развитие". Сумата по това предложение е 750 000лв., като дейностите предвиждат основен ремонт на сградата и създаване на среда подходяща за учебния процес и за развитие на спорта в училището.
- Какви проекти разработва сега Вашият екип?
- Към настоящия момент екипът по евроинтеграция на общинска администрация Борово, ръководен от ресорния заместник-кмет работи по следните проектни предложения: Инвестиционен проект за изграждане на канализационна система и пречиствателна станция за отпадни води в гр.Борово - подготвят се необходимите технически и апликационни документи, обявена е обществена поръчка за избор на строител. Предстои кандидатстване по мярка за финансиране на инвестиционни проекти в сектор „води" на Оперативна програма „Околна среда".
Проектът „Дневен център за децата от ДДЛРГ "Св. Иван Рилски" с. Брестовица" кандидатства за финансиране по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG051PO001-5.2.03 „За по-добро бъдеще на децата" на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси" към Министерството на труда и социалната политика. Целта е да се разработят и предоставят алтернативни социални услуги на децата-лишени от родителски грижи за самостоятелен и достоен живот в обществото.
Община Борово, заедно с още пет общини от региона е бенефициент по проект за техническа помощ за проектиране и изграждане на регионална система за управление на отпадъците, финансиран от програма ИСПА. Проектът има за цел да подпомогне общините при кандидатстването им по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г." за финансиране на строителството на регионално депо за отпадъци, заедно с останалата необходима инфраструктура на регионалната система /претоварни станции, сепариращи инсталации и др/, чрез изготвяне на всички необходими за целта документи - предпроектни проучвания, анализ „ползи-разходи", идейни и технически проекти и т.н. Въпреки, че за водеща е определена Община Бяла, тъй като се очаква площадката да бъде на нейна територия, Община Борово също играе изключително важна роля за реализацията на проекта. Аз съм член на управителния съвет на новоучреденото сдружение „Регионално сдружение за управление на отпадъците Янтра-Лом 2008", а заместник-кмета Божидар Янков активно участва в дейността на оценителната комисия за избор на консултант по втората част на проекта, администриран от Министерството на околоната среда и водите.
През изминалата една година бяха извършени и значителни по обем и обхват строителни и благоустройствени дейности във всички населени места на общината, координирани от ръководеното от зам.-кмета Янков звено „Проекти, програми, устройство на територията и екология".
С отпуснатите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството целеви средства в размер на 100 000лв. бяха ремонтирани и преасфалтирани 5000кв.м. от общинската пътна мрежа. Със собствени бюджетни средства бе положена нова пътна маркировка на 20км. от общинските пътища и бяха почистени от треви, храсти и надвиснали клони около 4 км. от най-проблемите пътни участъци. Благодарение на екипната работа между отделните структурни звена на общинската администрация бяха финализирани започналите през 2007г., но замразени, ремонтни дейности по общинската пътна мрежа, финансирани от Министерството на извънредните ситуации.
- Какво се случва с подобряване достъпността на средата в града и общината?
- Сериозно внимание и немалко усилия бяха насочени за създаване на достъпна и съвременна публична инфраструктура - пред читалище „Искра" - Борово бяха положени около 150 кв.м нови тротоарни плочки, изцяло реновиран и вече функциониращ е обществен санитарен възел в централната градска част, който в продължение на повече от десет години бе разрушаван и неизползваем, по повод празника на града 05.09. бе ремонтирана и освежена подпорна стена на централния градски площад.
За нуждите на общината, със собствени средства, изградихме ведомствени гаражи на стойност 116381лв. и в момента се благоустроява терена около тях на стойност 36700 лв. Също с наши средства се извърши основен ремонт на покрива на сградата на общината, с което се преустанови наводняването й, направа на художествено осветление на сградата на общината, ремонт на помещения в читалището за създаване на условия за провеждане на репетиции на танцовите състави, ремонт на сградите на кметствата във всички населени места, двукратно проведена профилактика на уличното осветление във всички населени места, изградена рампа за достъп на трудноподвижни лица до сградата, където се помещават общинската служба земеделие, социални грижи, бюро по труда. През летния сезон се извършваха дейности по поддръжка и почистване на зелените площи и гробищните паркове, както и на местата за обществено ползване - градини, паркове, тротоари, улични платна. Особен акцент трябва да се постави на факта, че въпреки изключително тежките условия през зимния период - навявания, обилен и продължителен снеговалеж, ниски температури, общинското ръководство реагира бързо и адекватно и не бяха допуснати инциденти и бедстващи хора, бяха подсигурени доставките на основни хранителни продукти, горива и медикаменти.
- Образованието е болна тема за всички български общини. Закриват ли се учебни заведения в Борово?
- Извършена е оптимизация. Закрито бе основното училище в с.Батин, поради недостатъчния брой деца. Учениците са насочени към основното училище в с.Горно Абланово, като за превозването им от МОН общината получи нов 34-местен автобус. Също поради намалелия брой деца в детските градини, те бяха преобразувани във филиали на ОДЗ „Славейче"- гр.Борово.
В момента се извършва основен ремонт на Дома за деца лишени от родителска грижа в с.Брестовица. Предвидени са 21000лв. от собствени бюджетни средства на общината. Предвидени са 305965лв. за придобиване на ДМА /Дълготрайни материални активи/. До момента са усвоени 210425лв., в т. ч. за придобиване на гаражен комплекс - 116381лв.; Изграждане на ГПСОВ - 56219лв., финансирана от ПУДООС /МОСВ/; компютри за читалищата в с.Екз. Йосиф, с.Г.Абланово и детската градина в гр.Борово; стерилизатори за нуждите на детските градини в общината; нов автомобил за нуждите на общинска администрация и др. Предстои до края на годината завършване на благоустрояването на терен към гаражен комплекс - инфраструктурен обект за около 36 700лв.
Във връзка с получената положителна оценка при спазване механизма по ПМС № 89/07.05.2008г. за въведените по предложение на бюджети в сферата на образованието - 11114лв.
По националната програма за развитие на средното образование - модул „Оптимизиране на училищна мрежа" ни беше предоставен автобус ISUZU модел „EURO TORQUISE „, 32+1 места и средства в размер на 250000лв., които общинска администрация делегирани бяха разпределени по училища, в т.ч. за СМР - 104311лв., обзавеждане и оборудване-131000лв. и за други разходи;
С приемането на бюджета на общината по решение №39/27.02.2008г. на Общински съвет -гр.Борово бяха определени 15 второстепенни разпоредители с бюджетни кредити в т.ч. Кметовете на кметства в селата Обретеник, Г.Абланово, Екзарх Йосиф и Батин; всички директори на детски градини в общината; всички директори на училища; директорът на ЦСРИ „Детелина"; директорът на ДДЛРГ „Св. Иван Рилски" и директорът на ОП „ГФЧ". Предвид намалелия брой ученици в ОУ"Любен Каравелов" с. Батин и невъзможността за провеждане на нормален учебен процес, училището бе закрито, считано от 01.07.2008г. Това наложи допълнителни усилия и средства за организиране на учебния процес на тези деца в с.Горно Абланово. Общообразователните училища са делегирана от държавата дейност и с Решение на Министерски съвет №20/21.01.2008г. бяха утвърдени единните стандарти, чиято стойност беше определена на брой ученик. Спазвайки разпоредбите на ЗДБРБ за 2008г. и ПМС №15/01.02.2008г. утвърдихме формули за разпределение на средствата, получени от републиканския бюджет. Въпреки положените усилия се установи, че средствата не са достатъчни и с тях трудно, дори невъзможно бе да се покрият разходите в училищата, особено в СОУ „Климент Охридски"-гр.Борово. Предвид сложната обстановка с решение на Общинския съвет предприехме действия за дофинансиране през месец септември на училището в гр.Борово със сумата от 7685лв. С това обаче не свърши екстремната ситуация в образователната сфера. Във връзка с измененията на нормативната уредба от 01.09.2008г. се наложи да вземем още трудни решения - детските градини в населените места извън Борово бяха преобразувани във филиали на ОДЗ „Славейче". Това допълнително усложни и така деликатната атмосфера в малките населени места. Необходима бе бърза реакция за създаване на организация по прехвърляне на персонал, бюджетни средства и нормализиране на дейността в детските градини. Всичко това рефлектира върху персонала, децата и страха на родителите, относно запазването на детските заведения. Не мога да пренебрегна факта, че всички тези реформи в образователната сфера на държавно ниво допринасят за обезлюдяването на малките населени места. Тревожна е прогнозата и за следващата бюджетна година, относно финансирането на образованието, което е изцяло държавна отговорност, ако се определят държавни стандарти отново на брой деца в детските градини и брой ученици в училищата, без да се отчита разликата във вида отопление, сградния фонд, климатичните условия и местоположенията на различните населени места. Предвид оптимизацията в функция „Образование" в настоящия момент община Борово има 11 второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, които прилагат системата на делегираните бюджети. Проблемна остава ситуацията и в Дома за деца, лишени от родителски грижи-изцяло делегирана от държавата дейност. Предвид държавната политика за постепенно намаляване броя на децата в социалните институции от този тип и ограничаване капацитета на домовете, което значи и по-малко средства на държавата за тези заведения сме предприели действия за защита интересите на децата в посока приоритетно развитие на социални услуги в общността като „Дневен център за деца с увреждания" и „Защитено жилище" за навършилите пълнолетие.
- Стигат ли средствата в общинския бюджет за всичко това?
- В настоящия момент община Борово няма затруднения с разплащанията с доставчици и изпълнители по договори и няма просрочени задължения. Бюджетният процес протича нормално. Имаме преизпълнение в имуществени данъци - 102 % изпълнение;приходи и доходи от собственост, общински такси, глоби, санкции, наказателни лихви и т. н.
Към 13.11.2008г. актуализираният бюджет на община Борово е 4971940лв., отчетните данни към 31.10.2008г. са в размер на 3689814лв.
- Управлявате ли добре поверената Ви общинска собственост и има ли към нея инвеститорски интерес?
- Предвид необходимостта от нови източници на собствени приходи полагаме усилия за придобиване на нови общински имоти. През изминалия период са съставени 37бр. актове за общинска собственост, в т.ч. училище и интернат в с.Острица; Интернат в с.Брестовица; ловна хижа в гр.Борово; 26 бр. имоти са деактувани в общинска собственост с отстъпено право на строеж; 4 бр. земеделски земи и други. Актувана като общинска собственост е и залесена горска територия, в която попада и военно поделение в гр.Борово. Направено е искане до МРРБ чрез Областния управител за придобиване собственост и върху сградния фонд. Предстои актуване в общинска собственост и на имот в с.Бъзовец-бивш бригадирски лагер.
- Предстои упорита работа за насочване на инвеститорски интерес към нашата община. Надявам се да можем да съдействаме по реализацията на заявено инвестиционно намерение за изграждане на Ветроенергиен парк на територията на община Борово. Това ще допринесе за допълнителни приходи по възмездното използване на общински земи, както и за благоустрояването на терена и осигуряване на средства на фирмите и гражданите, ангажирани с изграждането и експлоатацията на обекта.
- Какво се промени в работата на общинската администрация за тази една година ?
- С цел да се определят правилата за поведение на служителите в общинска администрация, да се укрепи общественото доверие в морала и професионализма на общинските служители, както и да се повиши престижа на общинското ръководство бе изготвен и утвърден със Заповед № 047А/ 14.12.2007г. на Кмета на общината, Етичен кодекс на служителите в общинската администрация.
За осъществяване на своевременен контрол върху сроковете на изпълнение, през март 2008г. в общината е въведена информационно-деловодната система „Архимед", която съвместява деловодното обслужване и документооборота. Инсталирана е по всички работни места в администрацията и всички служители са запознати и обучени за работа с нея. Инсталирана е също така електронно-информационната система „Локална база данни" по работните места на специалистите „ГРАО" в няколко кметства в общината, а именно в селата Брестовица, Обретеник, Горно Абланово и Екз. Йосиф.
За повишаване квалификацията на служителите в началото на годината изготвихме годишен план за обучение, по който до сега обучение са преминали 25 служители.
По отношение на съдебните спорове на общината, от предишното управление са започнати няколко съдебни дела, някои от които са финализирани през този мандат, а други все още не са приключили: През 2005г. община Борово е започнала две изпълнителни дела пред Съдебно-изпълнителна служба при Районен съд - Бяла срещу некоректни длъжници, осъдени да платят задълженията си по договорни отношения с общината. Изп. д. № 75/05г. е прекратено през 2008г. поради плащане от длъжника, а по изп.д.№ 76/05г. са предприети действия по издирване имуществото на длъжника, налагане на запори на банкови сметки и превозни средства и извършване на описи за събиране на дължимите суми.
С цел гражданите да бъдат максимално улеснени при обслужването им в общината, служителите от Центъра за административни услуги работят с непрекъснато работно време - сутрин от 8.00 часа до 17.00 часа. В случай, че има граждани в 17 часа, те се обслужват и след приключване на работното време.
Всички актове на Общинския съвет и на кмета на общината своевременно се качват на сайта на общината. Те стават достояние на жителите на общината и от местните радиопредавания, които си излъчват всеки петък от 14 часа. Гражданите имат възможност да се запознаят с решенията на Общинския съвет и от папката, която им се предоставя в Центъра за административни услуги.
Специално внимание обръщаме на постъпилите в общинска администрация молби, жалби, сигнали и предложения. В Центъра за административни услуги сме поставили кутия, в която гражданите да могат да поставят своите мнения, предложения. За една година при нас са постъпили 42 броя молби, жалби. Радостното е, че нямаме жалба срещу лошо обслужване от страна на служителите.
- Какви са плановете и приоритетите Ви за 2009 година ?
- Приоритет за 2009г.на общинска администрация ще бъде пълна реализация на подготвените и внесени проекти,както и изготвянето на нови, по различните програми, с цел усвояване на средства от евро-фондовете,повишаване административния капацитет на администрацията в общината ,за постигане на по-високо ниво на обслужване на граждани и бизнес, особено внимание върху проблемите на съставните кметства и фокусиране към потребностите на всеки гражданин. |