Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Институции
Криминални
Бизнес
Други
АКФ: Летище Русе е превърнато в частен актив в нарушение на три закона
©
Без търг, без конкурс и само срещу обещание – така Община Русе е прехвърлила общинска собственост в частни ръце за срок от 10 години. Това разкриват от Антикорупционния фонд

През 2023 г. с решение на общинския съвет Летище Русе е предоставено за безвъзмездно ползване на учреденото няколко дни по-рано частно дружество “Еърпорт Русе" ООД. Това се е случило в нарушение на поне три закона. Две години по-късно обещанията за инвестиции и пътнически полети остават неизпълнени, а съоръжението, оказва се, обслужва основно частни бизнес интереси, свързани с борбата срещу градушките.

 

На този фон на редовното заседание на общинския съвет утре, 27 февруари, общинските съветници предстои да разгледат предложение на кмета Милков за удължаване на срока на договора с още една година.

Още през януари 2023 г. кметът на община Русе Пенчо Милков внася експресно предложение към общинския съвет на града Летище Русе да бъде дадено безвъзмездно за срок от 10 години на "Еърпорт Русе“ ООД. Към онзи момент съдружници в дружеството с равни дялове са “Стройпроект" ЕООД на бизнесмена и бивш президент на футболния клуб "Локомотив“ (Пловдив) Христо Крушарски и Антони Търницов чрез “Щраплан" ЕООД.

На 24 януари 2023 г. общинските съветници светкавично приемат с абсолютно мнозинство предложението на кмета Пенчо Милков за сключване на договор за безвъзмездно право на ползване на Летище Русе с “Еърпорт Русе" ООД. Преди това обаче не е проведено нито обществено обсъждане, нито гласуване в ресорните комисии на Общински съвет – Русе, каквото е изискването по закон. Липсва и информация да е правен икономически и правен анализ.

“Сключването на договора с "Еърпорт Русе“ ООД нарушава поне три закона – Закона за концесиите, Закона за местното самоуправление и местната администрация и Закона за общинската собственост, както и приетите въз връзка с тях местни наредби. Законът за концесиите ясно изисква летище, което е общинска собственост, да  се ползва само от лицензиран летищен оператор и да се отдава за ползване единствено чрез концесия. "Еърпорт Русе“ ООД няма активен лиценз за подобна дейност, нито е проведена процедура за отдаване на концесия. Нарушен е и Законът за общинската собственост, тъй като не е проведен конкурс или търг за избор на стопанин на летището", коментира адв. Деница Руканова, правен експерт към Антикорупционния фонд (АКФ).

“Предложението за сключване на договор с “Еърпорт Русе" е включено извънредно в дневния ред на заседанието на общинския съвет в деня на самото заседание. Към предложението липсват приложения, които да дадат възможност на заинтересованите лица да преценят дали  са налични посочените в него фактически и правни основания. Това противоречи на разпоредбите в Закона за местното самоуправление и местната администрация“, допълва адвокат Руканова.

Според договора, подписан от кмета на община Русе и представители на "Еърпорт Русе“ ООД на 27 февруари 2023 г., през първите две години до 27 февруари 2025 г., дружеството се задължава да извърши 15 дейности, описани в чл. 8, ал. 2. В случай на неизпълнение в този срок – нещо, което вече е факт – договорът изрично предвижда възможността общината да си върне имота без предизвестие, като всички извършени до този момент подобрения да останат за сметка на частното дружество, а общината да придобие подобренията без да дължи каквато и да е сума.

“Ключовите ангажименти, които "Еърпорт Русе“ е трябвало да изпълни през първите две години, включват инфраструктурни подобрения и административни стъпки за лицензирането на Летище Русе като летище за обслужване на авиация с общо предназначение. Въпреки уверенията на местната администрация, че решението от 2023 г. ще доведе до възстановяване на редовните пътнически полети, условията в договора не поставят задължение за това", уточнява Руканова.

На 27 февруари 2025 г. се навършват точно две години от подписването на договора. В началото на 2025 г. стана ясно, че четири от дванадесетте точки не са изпълнени, въпреки че още миналата година кметът и представители на “Еърпорт Русе" ООД твърдят, че са готови с 14 от 15 задачи. Въпреки това обстоятелство, вместо да прекрати договора си с “Еърпорт Русе" ООД, на редовното заседание на общинския съвет на 27 февруари общинските съветници предстои да разгледат предложение за удължаване на срока на договора с още една година.

Предложението на кмета е в отговор на писмо, което Милков получава в края на януари т. г. от Христо Крушарски (собственик на “Стройпроект" ЕООД). В него се иска удължаване на срока за изпълнение на задачите в чл. 8, ал. 2 на договора с още 8 месеца. В същото писмо Крушарски информира Милков, че има неразбирателство между него и другия съдружник Антони Търницов (собственик на “Щраплан" ЕООД), поради което Търницов е прехвърлил дяловете си в “Еърпорт Русе" ООД на дъщерята на Крушарски Илияна Крушарска. Според Търницов неразбирателството между съдружниците се дължи на “различни визии", което е довело “до невъзможност да бъде постигнато съгласие по изготвения от нас Генерален план на летището".

Липсва аргументация защо Пенчо Милков подкрепя предложението за удължаване,  при това предлага на общинския съвет 4 месеца по-дълго удължаване срока на договора от това, което предлага Христо Крушарски.

От лятото на 2023 г. фирмата на Крушарски “Стройпроект" ЕООД има сключен договор с Изпълнителна агенция "Борба с градушките“ на стойност 25,8 млн. лева за осъществяване на защита от градушки чрез самолетен способ – дейност, която се осъществява от площадката на Летище Русе. Договорът е за срок от три години и до приключването му остават точно осем месеца.

“Това навежда на мисълта, че мотивацията на Христо Крушарски да се удължи 2-годишния срок за завършване на дейностите в чл. 8 от договора не е, за да има пътнически полети на Летище Русе, а за да изпълни неговата фирма ангажимента си към Агенцията по градушките. Възниква въпросът дали още от самото начало общественият ресурс не е бил предоставен за реализацията на частен бизнес интерес вместо за възстановяване на пътническите полети на летището. Днес, две години след подписването на договора, гражданите на Русе все още нямат работещо пътническо летище, но за сметка на това бизнесът на определени компании процъфтява", коментира Бойко Станкушев, директор на АКФ.

От АКФ отправихме покана за интервю към кмета Милков, както и му изпратихме писмени въпроси, но до публикуването на материала не получихме отговор.

“На предстоящото заседание на русенския общински съвет на 27 февруари кметът Пенчо Милков и общинските съветници имат златен шанс да прекратят действието на настоящия договор с “Еърпорт Русе" ООД и да стартират процедура за избор на концесионер, както изисква законът", допълва адвокат Руканова.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Февруари 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Виж още:
Актуални теми
Предаване "Цветовете на Пловдив"
51-ото Народно събрание
План за възстановяване и устойчивост на България
България и Войната в Украйна
Избори в Румъния
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: