© | | От 1973 г. Клаус Райх работи в бранша на железопътното строителство. По проекта Пазарджик - Септември е в България през 2011 г. като ръководител на проекта. От 2000 до 2002 г. ръководи обект в Дания. Бил е отговорен ръководител за строителството на подземен жп шатъл в Малайзия от летището до Куала Лумпур.- Г-н Райх, кои са особеностите на жп проекта Септември - Пазарджик?
- Ще реновираме отсечката, за да повишим скоростта на влаковете. Това означава повече влакове, повече пътници, по-бързо транспортиране. По нашата отсечка има една особеност. Трябва да се направи стоманобетонов мост с дължина около 60 м. Той ще замени два метални моста - единият от 1975 г., а другият от 1973 г. След обследването им беше установено, че те не отговарят на изискванията и новите скорости, задължителни за коридор Х, по който върви нашият жп проект. Затова е наложително те да бъдат обновени. Заедно с това ще направим и временен мост успоредно на бъдещия.
Ще построим и пешеходен надлез. Предвидено е изграждането и на надлез за автомобили, но тази строителна дейност не е част от нашия проект, възложителят най-вероятно ще обяви допълнителна процедура за допълнителен договор. Строителните работи ще продължат до есента на 2015 г. Ние ще спазим този срок.
- С коя от дейностите започвате строителството?
- Започваме от временния път, което означава, че от съществуващите стоманени части на мостовете ще направим временно съоръжение. След това ще бъде затворен път 2 в посока Пловдив - София. Щом той бъде завършен, ще затворим път 1 София - Пловдив. Работата по всеки от двата пътя започва с демонтаж на релсите и траверсите, следват изкопни работи и пренареждане на баластовата призма - баластиране. Премахват се и стълбовете, защото се сменя контактната мрежа, подменят се и отводнителните съоръжения, както и жп стрелките. Смятаме да завършим новия мост за 4-5 месеца.
- Какви технологии използвате за полагане на релсовия път?
- Работим с партньора си ТСВ - техният екип ще демонтира релсите и ще ги транспортира до гарата. Ние (от "Светелски") ще полагаме релсите и траверсите. С машина Donelli ще положим траверсите, а с по-малки машини - релсите. Сегашните релси са с дължина 25 м, нашите са дълги 36 м. Те ще бъдат позиционирани и монтирани върху траверсите.
- Използвате ли български материали и работници?
- Разбира се - където може, използваме български материали, а 98% от хората в екипа ни са българи.
- Кои други български проекти ви интересуват?
- Чакаме обявяването на търга за жп линията Русе - Варна. Проявяваме голям интерес към него. За разлика от Септември - Пазарджик там има единична линия и на нея могат да работят големи машини, които за кратък период от време могат да свършат голяма работа.
- Къде строите железници сега?
- Строим в Полша, Чехия, Германия, Франция, Белгия, Австрия, Швейцария, Хърватия, Унгария. Изграждаме железен път за 300 млн. евро в Румъния - от Арад на север, в консорциум с "Щрабаг" и 3 румънски фирми. Работим в Англия и Шотландия. През 2011 завършихме 16 км релсов път в Черна гора от Бяло Поле до Крушево, в северната част, близо до сръбската граница. Построихме 110 км двоен релсов път за 200 км/час в Гърция.
Източник: в."Строителство градът" |