© | | Програмата на политическа партия ГЕРБ в областта на образованието бе представена в Русе на 28 февруари 2009 година. Конферентната зала на хотелски комплекс „Космополитън" едва събра множеството желаещи да се включат в дискусията. Сред поканените гости Негово Високопреосвещенство Русенския митрополит Неофит, представители на Русенска митрополия, Ректора на Русенския университет „Ангел Кънчев" доц. Христо Белоев и негови заместници, преподаватели във ВУЗ-а, началника на РИО на МОН - Русе Д. Райнов, общински съветници от всички общини на Русенска област, много директори, техни заместници, учители и синдикални деятели.Основните принципи, акцентите и предложенията на най - голямата дясно политическа сила у нас в тази сфера на обществения живот представи председателят на Експертната комисия по култура, образование и наука на ГЕРБ и заместник - кмет на София по образование Йорданка Фандъкова и областният ръководител на ГЕРБ - Русе Пламен Нунев.
Проектът е отворен и продължава да се работи по него, въпреки представянето му още преди година. На национална кръгла маса по образование на политическа партия ГЕРБ в Пловдив проектът бе представен за първи път през месец май 2008 година.
За нас образованието е сфера, в която трябва да има политически консенсус, подчерта г-жа Фандъкова. Резултатите там се виждат много по - късно. Това, което едно правителство прави, се вижда през следващи мандати. Партньори в работата по програмата са неправителствени организации, родители, представителите на религиозните изповедания, висшите учебни заведения, бизнесът , чиито принос и мнения са неоценими. Общественият диалог е полезен за ГЕРБ още от самото учредяване на политическата партия и своевременно са нанасяни корекции, за да се отговори на променящите се условия. Образованието е консервативна сфера и трябва да остане такава, но следва да се адаптира към изискванията и условията на съвременния живот, каза зам. - кметът.
Сред акцентите в проекта е интегрираната политика. През последните 20 години в системата на образованието се провеждат реформи, които в общественото съзнание са влезли с отрицателен знак. Обикновено реформите са частични, създават в училището много проблеми и трудно учителите вникват в учебните програми.
Реформите се правят без да се подготви средата, заяви г-жа Фандъкова. Затова интегрираната политика значи да се гледа на образованието като система, да има комплексен подход и най - напред да се види цялото /образованието се грижи за развитието на човека през целия му живот/. Изключително важен принцип е приемствеността. Оценява се приносът на реформите от последните години, а някои от тях ще завършат независимо от трудностите и рисковете, които крият.
ПП ГЕРБ изхожда от разбирането, че образованието е важно не само като ценност, но и като фактор за икономическото развитие на страната. В този смисъл в общата политика на партията образованието заема водещо място. Г-жа Фандъкова посочи, че застъпва приложението на формулата „реформи и пари" в проекта за програма. Според нея трябва да се оцени колко струва качественото образование у нас и тогава да се извърши пресмятане какъв процент от БВП ще се отдели за постигане на европейските критерии.
•Сред задачите пред образователната политика според ГЕРБ е изграждане на работещ координационен механизъм за иницииране, приемане и прилагане на интегрирана политика в областта на образованието. Следва да се направи обща оценка и усъвършенстване на нормативната рамка на образованието, чийто краен резултат е насочен към: опростяване (намаляване броя на поднормативните актове за сметка на разработването на добри правилници за прилагане на основните образователни закони); отстраняване на противоречията на ниво нормативна рамка (значително количество практическа информация и казуси за съществуващите противоречия е натрупано в регионалните структури на МОН и в общинските отдели за образование и стои неизползвано); съобразяване на законодателната рамка на българското образование с образователните политики и политиките за пазара на труда в ЕС и т. н. Следва да се направи обща оценка за съответствие между стандартите за учебно съдържание и средствата за тяхното постигане - учебни програми, учебници и квалификация на учителите. Ще се преструктурира системата за придобиване на докторска степен и за заемане на научни и преподавателски длъжности. Ще се укрепи управлението на университетите чрез разделяне на финансовата от академичната власт и създаване на: • Настоятелства (надзорни съвети), • Съвет по висше образование и наука
•Необходимо е да се премахне забраната за откриване на чуждестранни висши училища в страната. Не на последно място предстои да се разработи система от антикорупционни мерки.
Необходимо е: • Да се заменят административно-разпоредителните функции на държавата с контролно-регулативни; • Да се предоставят административни и финансови правомощия на общините и директорите, съответстващи на новите нива на отговорност и превръщащи процеса от фиктивен в реален; • Да се създадат възможности за участие на местната власт в законодателните инициативи за реализиране на функциите им на обект и субект на регионалните политики на държавата; • Да се осигурят условия за родителско и гражданско участие в управленската и финансовата дейност на училищата; • Да се насърчи осигуряването на допълнителен финансов ресурс в образованието чрез специализирани фондове; • Да се финансират дейности за увеличаване капацитета на местните и училищните общности за привличане на средства от европейските фондове. • Развитие на системата на единни разходни стандарти за финансиране на обучението на дете/ученик в системата на средното образование по модела парите следват ученика в училището, което то избере, вкл. и в частните училища; • Увеличение размера на единните стандарти за финансиране на обучението; • Обвързване размера на стандарта по общини с обективните фактори, влияещи на и отразяващи различията между тях - климатични условия, начин на отопление, демографски, социално-икономически и други особености; • Финансирането на училищата да зависи не само от броя на ученицие, записани в него, но и от посещаемостта; • Равнопоставеност на частните и държавните училища по отношение на финансирането; • Осигуряване държавно финансиране на капиталовите разходи на общините както за дейностите, представляващи държавна отговорност, така и за общинските дейности за решаване на конкретни проблеми и за реализиране на конкретни цели. • Допълнителен финансов ресурс за издръжка на средното образование на национално ниво и подпомагане на местните дейности (издръжката на детските градини и извънучилищните дейности); единните стандарти за финансиране да бъдат обвързани с целите на образованието и цената за тяхното постигане; • Провеждане на ефективна регионална политика, отразяваща спецификата и нуждите от развитие на съответния регион, с осигурено проектно финансиране. Ефективно да се използват на възможностите, които предоставят структурните фондове като финансови инструменти; • Осигуряване на допълнителен финансов ресурс в образованието чрез специализирани фондове; • Създаване на система от стимули за добри резултати на училища, учители и ученици, постигнати в национални конкурси, олимпиади и международни изяви; • Привличане на инвестиции от бизнес организации и частни работодатели; • Гарантиране на нормативни облекчения за вложени инвестиции в сферата на средното образование; • Осигуряване на ресурсна и финансова ефективност и стимулиране на диверсификацията на източниците на финансиране чрез: - увеличаване дела на частните източници в общия обем на финансиране и повишаване изискванията към отчетността на институциите в частта за публичното финансиране (изготвяне на план за подобряване качеството на образователната услуга, план за научни изследвания, инвестиционен план); - промяна в подхода при разпределението на публичното финансиране - въвеждане на смесено финансиране на висшето образование, което включва елементи на финансирането на входа и елементи на финансирането на изхода, с което ще се стимулира конкуренцията между висшите училища за привличане на студенти; промяна, при която по-голяма част от средствата да се отпускат под формата на стипендии и заеми, при която университетите сами да могат да определят таксите и броя на студентите. Политика, която включва и широк пакет от мерки, насочени към система за умерено безвъзмездно подпомагане в съответствие с финансовите потребности за много добри и отлични студенти от бедни семейства; - нормативно уреждане на правото на висшето училище да предоставя диверсифицирани платени образователни услуги (например, отделни курсове и програми и на възможността те да бъдат отворени и за не-студенти); -определяне на оптималния вид на институционалната система от висши училища чрез механизмите за практическо доказване на жизнеспособност в условията на конкурентна среда. |