Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Институции
Криминални
Бизнес
Други
ГЕРБ представи програмата си в областта на образованието в Русе
Автор: Екип Ruse24.bg 11:12 / 01.03.2009Коментари (0)366
©
Програмата на политическа партия ГЕРБ в областта на образованието бе представена в Русе на 28 февруари 2009 година. Конферентната зала на хотелски комплекс „Космополитън" едва събра множеството желаещи да се включат в дискусията. Сред поканените гости Негово Високопреосвещенство Русенския митрополит Неофит, представители на Русенска митрополия, Ректора на Русенския университет „Ангел Кънчев" доц. Христо Белоев и негови заместници, преподаватели във ВУЗ-а, началника на РИО на МОН - Русе Д. Райнов, общински съветници от всички общини на Русенска област, много директори, техни заместници, учители и синдикални деятели.

Основните принципи, акцентите и предложенията на най - голямата дясно политическа сила у нас в тази сфера на обществения живот представи председателят на Експертната комисия по култура, образование и наука на ГЕРБ и заместник - кмет на София по образование Йорданка Фандъкова и областният ръководител на ГЕРБ - Русе Пламен Нунев.

Проектът е отворен и продължава да се работи по него, въпреки представянето му още преди година. На национална кръгла маса по образование на политическа партия ГЕРБ в Пловдив проектът бе представен за първи път през месец май 2008 година.

За нас образованието е сфера, в която трябва да има политически консенсус, подчерта г-жа Фандъкова. Резултатите там се виждат много по - късно. Това, което едно правителство прави, се вижда през следващи мандати.
Партньори в работата по програмата са неправителствени организации, родители, представителите на религиозните изповедания, висшите учебни заведения, бизнесът , чиито принос и мнения са неоценими. Общественият диалог е полезен за ГЕРБ още от самото учредяване на политическата партия и своевременно са нанасяни корекции, за да се отговори на променящите се условия. Образованието е консервативна сфера и трябва да остане такава, но следва да се адаптира към изискванията и условията на съвременния живот, каза зам. - кметът.

Сред акцентите в проекта е интегрираната политика. През последните 20 години в системата на образованието се провеждат реформи, които в общественото съзнание са влезли с отрицателен знак. Обикновено реформите са частични, създават в училището много проблеми и трудно учителите вникват в учебните програми.

Реформите се правят без да се подготви средата, заяви г-жа Фандъкова. Затова интегрираната политика значи да се гледа на образованието като система, да има комплексен подход и най - напред да се види цялото /образованието се грижи за развитието на човека през целия му живот/.
Изключително важен принцип е приемствеността. Оценява се приносът на реформите от последните години, а някои от тях ще завършат независимо от трудностите и рисковете, които крият.

ПП ГЕРБ изхожда от разбирането, че образованието е важно не само като ценност, но и като фактор за икономическото развитие на страната. В този смисъл в общата политика на партията образованието заема водещо място.
Г-жа Фандъкова посочи, че застъпва приложението на формулата „реформи и пари" в проекта за програма. Според нея трябва да се оцени колко струва качественото образование у нас и тогава да се извърши пресмятане какъв процент от БВП ще се отдели за постигане на европейските критерии.

•Сред задачите пред образователната политика според ГЕРБ е изграждане на работещ координационен механизъм за иницииране, приемане и прилагане на интегрирана политика в областта на образованието. Следва да се направи обща оценка и усъвършенстване на нормативната рамка на образованието, чийто краен резултат е насочен към: опростяване (намаляване броя на поднормативните актове за сметка на разработването на добри правилници за прилагане на основните образователни закони); отстраняване на противоречията на ниво нормативна рамка (значително количество практическа информация и казуси за съществуващите противоречия е натрупано в регионалните структури на МОН и в общинските отдели за образование и стои неизползвано); съобразяване на законодателната рамка на българското образование с образователните политики и политиките за пазара на труда в ЕС и т. н.
Следва да се направи обща оценка за съответствие между стандартите за учебно съдържание и средствата за тяхното постигане - учебни програми, учебници и квалификация на учителите.
Ще се преструктурира системата за придобиване на докторска степен и за заемане на научни и преподавателски длъжности. Ще се укрепи управлението на университетите чрез разделяне на финансовата от академичната власт и създаване на:
• Настоятелства (надзорни съвети),
• Съвет по висше образование и наука

•Необходимо е да се премахне забраната за откриване на чуждестранни висши училища в страната.
Не на последно място предстои да се разработи система от антикорупционни мерки.

Необходимо е:
• Да се заменят административно-разпоредителните функции на държавата с контролно-регулативни;
• Да се предоставят административни и финансови правомощия на общините и директорите, съответстващи на новите нива на отговорност и превръщащи процеса от фиктивен в реален;
• Да се създадат възможности за участие на местната власт в законодателните инициативи за реализиране на функциите им на обект и субект на регионалните политики на държавата;
• Да се осигурят условия за родителско и гражданско участие в управленската и финансовата дейност на училищата;
• Да се насърчи осигуряването на допълнителен финансов ресурс в образованието чрез специализирани фондове;
• Да се финансират дейности за увеличаване капацитета на местните и училищните общности за привличане на средства от европейските фондове.
• Развитие на системата на единни разходни стандарти за финансиране на обучението на дете/ученик в системата на средното образование по модела парите следват ученика в училището, което то избере, вкл. и в частните училища;
• Увеличение размера на единните стандарти за финансиране на обучението;
• Обвързване размера на стандарта по общини с обективните фактори, влияещи на и отразяващи различията между тях - климатични условия, начин на отопление, демографски, социално-икономически и други особености;
• Финансирането на училищата да зависи не само от броя на ученицие, записани в него, но и от посещаемостта;
• Равнопоставеност на частните и държавните училища по отношение на финансирането;
• Осигуряване държавно финансиране на капиталовите разходи на общините както за дейностите, представляващи държавна отговорност, така и за общинските дейности за решаване на конкретни проблеми и за реализиране на конкретни цели.
• Допълнителен финансов ресурс за издръжка на средното образование на национално ниво и подпомагане на местните дейности (издръжката на детските градини и извънучилищните дейности); единните стандарти за финансиране да бъдат обвързани с целите на образованието и цената за тяхното постигане;
• Провеждане на ефективна регионална политика, отразяваща спецификата и нуждите от развитие на съответния регион, с осигурено проектно финансиране. Ефективно да се използват на възможностите, които предоставят структурните фондове като финансови инструменти;
• Осигуряване на допълнителен финансов ресурс в образованието чрез специализирани фондове;
• Създаване на система от стимули за добри резултати на училища, учители и ученици, постигнати в национални конкурси, олимпиади и международни изяви;
• Привличане на инвестиции от бизнес организации и частни работодатели;
• Гарантиране на нормативни облекчения за вложени инвестиции в сферата на средното образование;
• Осигуряване на ресурсна и финансова ефективност и стимулиране на диверсификацията на източниците на финансиране чрез:
- увеличаване дела на частните източници в общия обем на финансиране и повишаване изискванията към отчетността на институциите в частта за публичното финансиране (изготвяне на план за подобряване качеството на образователната услуга, план за научни изследвания, инвестиционен план);
- промяна в подхода при разпределението на публичното финансиране - въвеждане на смесено финансиране на висшето образование, което включва елементи на финансирането на входа и елементи на финансирането на изхода, с което ще се стимулира конкуренцията между висшите училища за привличане на студенти; промяна, при която по-голяма част от средствата да се отпускат под формата на стипендии и заеми, при която университетите сами да могат да определят таксите и броя на студентите. Политика, която включва и широк пакет от мерки, насочени към система за умерено безвъзмездно подпомагане в съответствие с финансовите потребности за много добри и отлични студенти от бедни семейства;
- нормативно уреждане на правото на висшето училище да предоставя диверсифицирани платени образователни услуги (например, отделни курсове и програми и на възможността те да бъдат отворени и за не-студенти);
-определяне на оптималния вид на институционалната система от висши училища чрез механизмите за практическо доказване на жизнеспособност в условията на конкурентна среда.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Парламентарни избори октомври 2024 г.
51-ото Народно събрание
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
Kатастрофи Великотърновско
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: