В два последователни работни дни - на 8 и на 11 май, бяха отворени тръжните документи за бъдещите интермодални терминали съответно в Пловдив и Русе. Към русенския обект беше проявен по-голям интерес - участваха седем смесени сдружения и една европейска компания, а за терминала в Пловдив се явиха пет обединения и една фирма. След оценка за съответствието на документите до по-нататъшно участие в тръжната процедура бяха допуснати и осемте участника за русенската зона за смесен транспорт. Възложител е Национална компания "Железопътна инфраструктура". В оценителната комисия освен представители на инвеститора имаше външен консултант и експерт от Министерството на транспорта. Първо по реда на предаване на офертите е обединение между италианската "Нет инженеринг" и българската "Трансгео". Същото обединение се кандидатира и в търга за терминала в Пловдив. От месец италианската компания "Нет инженеринг" заедно с "Евротранспроект" изпълнява жп задачата за възстановяване на проектните параметри на железопътната линия Русе - Варна.
Втори е консорциумът между гръцката "Планет" и испанската "Адванс лоджистик груп"."Планет" е водеща гръцка компания, учредена през 1987 г., съакционер в дружеството е Националната банка на Гърция. Смята се, че "Планет" е спомогнала за преобразуване на сектор екология след влизането на Гърция в Европейския съюз. "Адванс лоджистик груп" съществува от 1988 г. и е специализирана в транспорт и инфраструктура, като дава решения за функционално използване на територията. Консорциумът не участва в търга за пловдивския обект.
За разлика от състезанието за пловдивския терминал в русенския търг "Дойче бан Интернешънъл" не е самостоятелен кандидат, а се яви в съдружие с "Транс ел инженеринг", който в пловдивската обществена поръчка игра със "Судоп Прага". Чешката "Судоп" и българската "Транс ел инженеринг" са партньори в жп проекта Пловдив - Бургас, а с още български и френски фирми участваха в жп проучването на Горна Оряховица - Мездра.
Четвъртият участник е консорциум "Хинек", в който се включват известните като консултант на Дунав мост 2 "Хай поинт Рендел" (Великобритания) и "Инжероп"(Франция), с тях е и българската СД "Екип 2000". В търга за Пловдив не беше включена английската компания.
Гражданското дружество "Судоп", което е пето поред, се състои от чешката "Судоп Прага" и българската "Рол плюс", правоприемник на "Рол" с регистрация от 1993 г. "Консултант за интермодален терминал Русе" е шестият участник, в него се включват две фирми - испанската "Иберинса", която изпълнява проекта за техническа помощ на жп участъка Видин - София, и българските "Транссистем" и "Геотехноинженеринг".
Предпоследна по реда на приемане на офертите е германската фирма "Пойри Инфра". Тя участва самостоятелно и не се състезава за пловдивския терминал. Компанията подписа договор за изпълнение на техническа помощ за жп проекта София - Перник - Радомир през август 2008 г. В България е играла в търгове и за водни обекти.
Последният участник в процедурата е консорциум между две италиански фирми - "Италфер" АД и "Текник кънсалтинг енжиниърс", и българската "Трапс - Тома Йоцов". "Италфер" дебютира в България като част от консорциум в търга за консултант на обновяването на жп линията Пловдив - Свиленград. Повторната поява на фирмата, този път в обединение с водещ партньор WSP Group, беше в търга за Дунав мост 2.
На 6 август изтича крайният срок оценителната комисия да завърши работата си по техническата оферта и да покани одобрените участници за отварянето на ценовите предложения.
Проектът за интермодалния терминал в Русе е от одобрените от Европейската комисия за финансиране по линия на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Другите два проекта са терминалът в Пловдив и възстановяването на проектните показатели на жп линията Русе - Варна. Те бяха одобрени след подаване на предложения от транспортното министерство. Заявените пътни проекти по ТЕN-Т мрежата бяха спрени заедно с ИСПА парите за пътища и реабилтирани на 12 май.
Източник: в."Строителство градът" |