Мария Димова отчете работата си като областен управител | ||||||
| ||||||
Опазването и защитата на държавната собственост, както и ефективното й управление бяха сред приоритетите на администрацията за периода 2005-2009 година. Изпълнението на този приоритет предполага наличие на пълна отчетност на имотите - държавна собственост. В началото на периода в архива се съхраняваха огромен брой актове за държавна собственост по стар образец, непреглеждани и неактуализирани в продължение на години. Липсваше систематизирана и достоверна информация колко и кои от тях са под управление на областния управител, колко и кои имоти са преминали в собственост на общините, колко и кои са включени в капитала на търговски дружества, респективно загубили качеството си на държавни. Друга част от актовете бяха за имоти, продадени от общините в периода до 1996 година, без това да е отразено върху акта като забележка. Освен належащата необходимост от извършване на инвентаризация и актуализация на актовете за държавна собственост, другите проблеми бяха липсата на финансови средства за поддръжка и ремонт на сградния фонд, невъзможност да се управляват имоти, съсобствени между държавата и физически или юридически лица или празни терени. За да се гарантира ефективно и прозрачно управление на собствеността в Областна администрация Русе беше изготвена и утвърдена Стратегия за управление и разпореждане с имоти - държавна собственост. С нея бяха определени визията, основните цели и приоритети на политиката по управление и разпореждане и бяха очертани насоките за подобряване на тези дейности, както и за опазване и защита на държавната собственост. Една от основните цели на стратегията беше да дефинира критериите за целесъобразност на разпоредителните сделки. Процесът на инвентаризация на досиетата на имоти - държавна собственост беше осъществен в периода 4 януари - 1 септември 2008 година. Обработени бяха над 25 хиляди броя досиета на имоти държавна собственост в област Русе. Това представлява 100% от всички досиета на имоти със съставени актове за държавна собственост за периода 1950 - 1996 година, които се съхраняват в архива на Областна администрация. Проверката установи, че има сериозни пропуски и несъответствия на данните по досиетата и регистрите, предадени от общините. За град Русе липсваха отбелязвания на 1380 броя актове за държавна собственост, които изобщо не са били вписани в регистрите. Също така, липсваха 12 броя актове за държавна собственост от община Бяла, 19 броя - от община Сливо поле, 35 броя - от община Иваново. От записите по регистрите и наличните в архива досиета се установи също, че от общините не са предадени всички досиета, за които са били съставени актове за държавна собственост. Прави впечатление, че най-голям е броят на липсващите досиета от Община Русе-428. Беше извършена и актуализация на регистрите за имотите в някои населени места, съобразно действащите към момента планове. Паралелно с инвентаризацията на досиетата, се извърши и проучване на имотите със стари актове за държавна собственост с оглед установяване кои от тях са държавни към настоящия момент и кои не. През 2008 година и до момента са съставени нови 225 броя актове за държавна собственост за имоти под управление на областния управител, от всички 367 броя съставени актове за същия период. Този процес продължава и в момента се проучват други около 300 досиета, с оглед съставяне на актове за тях. Следва да се отбележи, че инвентаризиране на досиетата на имотите в такъв обем не е извършвано досега от предходните ръководства на областната администрация. Деактуването на имоти, преминали в собственост на общините и търговски дружества, беше друг от аспектите в работата на администрацията. В полза на общините от област Русе в периода от месец септември 2005 година до месец юни 2009 година са отписани 2084 броя имоти, които в процеса на отделяне на общинската от държавната собственост са придобили статут на общински по силата на закона. Следва да се има предвид, че разделянето на собствеността е регламентирано през 1996г. с приемането на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост, а отписването е последица от това разделяне. Голяма част от имотите, около 50 % за общините Русе, Бяла, Сливо поле, Иваново и Две могили и по-малко за останалите общини, към настоящия момент са отписани от актовите книги за държавна собственост и са преминали в собственост на общините. След измененията в Закона за общинската собственост от месец юни 2008 година зачестиха случаите на съставени актове за общинската собственост за имоти, които имат статут на държавни. Фактът, че голяма част от имотите все още не са отписани е показателен, че този процес протича със забавени темпове. Вследствие на приватизационни сделки много от имотите - държавна собственост са загубили статут на такива и са преминали в собственост на търговски дружества, което води до отписването им от актовите книги за имотите държавна собственост. Такива отписвания са извършени за 185 броя имоти. Разпоредителните сделки с имоти - частна държавна собственост под управление на областния управител през изминалия период бяха обвързани с критериите за целесъобразност, спазване принципите на публичност, прозрачност и равнопоставеност, определени със Стратегия за управление и разпореждане с имоти - държавна собственост. Определените критерии за целесъобразност при разпореждане с имотите бяха: 1. Недвижими имоти, частна държавна собственост, които не могат да се управляват ефективно, в това число саморазрушаващи се имоти и такива, освидетелствани със заповед на кмета на общината по реда на Закона за устройство на територията; 2. Малки по площ незастроени имоти в населените места, отдалечени от административните центрове на общините; 3. Недвижими имоти - частна държавна собственост, подходящи за създаване на индустриални зони и паркове, отредени за производствени нужди, необходими за привличане на инвестиции; 4. Ликвидиране на съсобственост с физически и/или юридически лица. В резултат на поставените цели и задачи, след предварителен правно-икономически анализ на сделката и преценка за съответствието й с потребностите на държавата, в периода 2005-2009 година бяха извършени разпоредителни сделки, както следва: -продажба на земя на лица, притежаващи собственост върху законно построена сграда върху нея - 73 броя имоти; -продадени на търг - 47 броя имоти, част от които представляват финализиране на процедури за продажби на търг от предишното ръководство на администрацията; -прекратена съсобственост чрез изкупуване дела на държавата - 6 броя имоти; -извършени замени - 3 броя имоти. Реализираният приход за държавния бюджет от разпореждане с държавна собственост е в размер на 5 082 528 лева. Тези средства са основно от продажба на имоти, които не са носили никакъв приход на държавата преди това - празни терени чрез търг, прекратяване на проблемни съсобствености и продажба на земя на лица със законно построена сграда в имота. Освен приходи в парично изражение, в резултат на извършени замени държавата е придобила нови имоти, с които се попълва съществуващия държавен жилищен фонд, както и нежилищни имоти за удовлетворяване потребностите на териториалните структури на държавните ведомства на територията на областта. Анализирайки и обобщавайки разпоредителните сделки, се налага изводът, че дейностите по управление и разпореждане с имоти - държавна собственост, са били ефективни и ефикасни. Чрез тях държавата се е освободила от имотите, които товарят бюджета й с разходи за данъци и такси, без да могат да се ползват рационално или да носят приходи - това са празните терени и държавните земи, в които лица притежават законни сгради. От друга страна с продажбата на държавния дял в съсобствени имоти е отпаднала необходимостта да се влагат средства в поддръжката на съсобственост, която в повечето случаи държавата не ползва реално. Освен това за изминалия период държавният ведомствен фонд е попълнен със 7 броя нови жилищни имоти. Като допълнение следва да се добави, че със съдействието на Областна администрация своевременно бяха осигурени сгради - база за функционирането на: Търговския регистър към Агенция по вписванията, териториалните структури на МРРБ, както и на Единния европейски телефон 112 и Административния съд в град Русе. В резултат на предприетите действия към момента в Областна администрация е налична пълна и достоверна отчетност за държавните имоти и са определени ясни критерии за целесъобразност при разпореждането с имоти под управление на областния управител. Контролът по отношение на законосъобразността на актовете и действията на органите на местното самоуправление и местната администрация беше друг от аспектите на дейността на Областна администрация. Основната цел беше увеличаване на прозрачността и ефективността в работата на местните органи. През отчетния период 6 заповеди на кметове бяха отменени, а 77 решения на Общински съвети бяха върнати за преразглеждане. Оспорените решения касаят основно управлението и разпореждането с имоти -общинска собственост, въвеждането на незаконосъобразни местни такси, както и незаконосъобразни норми от общински наредби. Пред Русенски окръжен съд и Русенски административен съд бяха отнесени 12 решения на Общински съвети. 6 от делата са спечелени от Областна администрация, а други 3 са прекратени, тъй като на съдебната фаза общинските съвети са отменили съответните незаконосъобразни решения. Активният диалог с общините, бизнеса и неправителствените организации беше част от усилията ни за осигуряване на обществено съгласие относно важните въпроси от дневния ред на нашата област. Конкретен израз на това взаимодействие беше работата на областните комисии и съвети. Те се утвърдиха като ефективно функциониращи междуведомствени органи, които допринесоха за решаване на определени проблеми, както и за реализацията на регионални секторни политики. За изминалия период бяха проведени общо 165 заседания на областни комисии и съвети, на които бяха взети 416 решения. |
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@ruse24.bg