Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Институции
Криминални
Бизнес
Други
Мария Димова отчете работата си като областен управител
Автор: Екип Ruse24.bg 14:20 / 10.08.2009Коментари (0)1221
© Ruse24.bg
Основното предизвикателство за екипа на Областна администрация Русе беше осигуряването на бързи, достъпни и качествени административни услуги за гражданите и бизнеса. В края на изминалия период можем да отчетем като успех въвеждането на два международни ISO стандарта. При това, Областна администрация Русе беше първата от сто държавни и местни администрации, които бяха сертифицирани за качествено обслужване на гражданите и информационна сигурност. Внедряването на стандартите беше резултат от упоритата и целенасочена работа на екипа и предприетите действия през последните години. Сред тях са въведния контрол на достъпа и видеонаблюдение, архивирането и съхраняване на документите с оглед осигуряване на непрекъснатост на работата и кризисен мениджмънт. „Система за информационен интегритет на предоставяните услуги от държавната администрация в Северен централен район" е проектът, който и понастоящем Областна администрация реализира по Оперативна програма „Административен капацитет". Проектът ще допринесе за подобряване на достъпа на гражданите и бизнеса до информация за предоставяните от държавната администрация услуги и повишаването на прозрачността и отчетността в работата на администрациите в областите Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра. В момента се извършва внедряването на информационна система и софтуер с база данни за предлаганите услуги от държавната администрация в петте области. 

Опазването и защитата на държавната собственост, както и ефективното й управление бяха сред приоритетите на администрацията за периода 2005-2009 година. Изпълнението на този приоритет предполага наличие на пълна отчетност на имотите - държавна собственост. В началото на периода в архива се съхраняваха огромен брой актове за държавна собственост по стар образец, непреглеждани и неактуализирани в продължение на години. Липсваше систематизирана и достоверна информация колко и кои от тях са под управление на областния управител, колко и кои имоти са преминали в собственост на общините, колко и кои са включени в капитала на търговски дружества, респективно загубили качеството си на държавни. 

Друга част от актовете бяха за имоти, продадени от общините в периода до 1996 година, без това да е отразено върху акта като забележка. Освен належащата необходимост от извършване на инвентаризация и актуализация на актовете за държавна собственост, другите проблеми бяха липсата на финансови средства за поддръжка и ремонт на сградния фонд, невъзможност да се управляват имоти, съсобствени между държавата и физически или юридически лица или празни терени. За да се гарантира ефективно и прозрачно управление на собствеността в Областна администрация Русе беше изготвена и утвърдена Стратегия за управление и разпореждане с имоти - държавна собственост. С нея бяха определени визията, основните цели и приоритети на политиката по управление и разпореждане и бяха очертани насоките за подобряване на тези дейности, както и за опазване и защита на държавната собственост. Една от основните цели на стратегията беше да дефинира критериите за целесъобразност на разпоредителните сделки.

Процесът на инвентаризация на досиетата на имоти - държавна собственост беше осъществен в периода 4 януари - 1 септември 2008 година. Обработени бяха над 25 хиляди броя досиета на имоти държавна собственост в област Русе. Това представлява 100% от всички досиета на имоти със съставени актове за държавна собственост за периода 1950 - 1996 година, които се съхраняват в архива на Областна администрация. Проверката установи, че има сериозни пропуски и несъответствия на данните по досиетата и регистрите, предадени от общините. За град Русе липсваха отбелязвания на 1380 броя актове за държавна собственост, които изобщо не са били вписани в регистрите. Също така, липсваха 12 броя актове за държавна собственост от община Бяла, 19 броя - от община Сливо поле, 35 броя - от община Иваново. От записите по регистрите и наличните в архива досиета се установи също, че от общините не са предадени всички досиета, за които са били съставени актове за държавна собственост. Прави впечатление, че най-голям е броят на липсващите досиета от Община Русе-428. Беше извършена и актуализация на регистрите за имотите в някои населени места, съобразно действащите към момента планове. Паралелно с инвентаризацията на досиетата, се извърши и проучване на имотите със стари актове за държавна собственост с оглед установяване кои от тях са държавни към настоящия момент и кои не. През 2008 година и до момента са съставени нови 225 броя актове за държавна собственост за имоти под управление на областния управител, от всички 367 броя съставени актове за същия период. Този процес продължава и в момента се проучват други около 300 досиета, с оглед съставяне на актове за тях. Следва да се отбележи, че инвентаризиране на досиетата на имотите в такъв обем не е извършвано досега от предходните ръководства на областната администрация.

Деактуването на имоти, преминали в собственост на общините и търговски дружества, беше друг от аспектите в работата на администрацията. В полза на общините от област Русе в периода от месец септември 2005 година до месец юни 2009 година са отписани 2084 броя имоти, които в процеса на отделяне на общинската от държавната собственост са придобили статут на общински по силата на закона. Следва да се има предвид, че разделянето на собствеността е регламентирано през 1996г. с приемането на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост, а отписването е последица от това разделяне. Голяма част от имотите, около 50 % за общините Русе, Бяла, Сливо поле, Иваново и Две могили и по-малко за останалите общини, към настоящия момент са отписани от актовите книги за държавна собственост и са преминали в собственост на общините. След измененията в Закона за общинската собственост от месец юни 2008 година зачестиха случаите на съставени актове за общинската собственост за имоти, които имат статут на държавни. Фактът, че голяма част от имотите все още не са отписани е показателен, че този процес протича със забавени темпове. Вследствие на приватизационни сделки много от имотите - държавна собственост са загубили статут на такива и са преминали в собственост на търговски дружества, което води до отписването им от актовите книги за имотите държавна собственост. Такива отписвания са извършени за 185 броя имоти. 

Разпоредителните сделки с имоти - частна държавна собственост под управление на областния управител през изминалия период бяха обвързани с критериите за целесъобразност, спазване принципите на публичност, прозрачност и равнопоставеност, определени със Стратегия за управление и разпореждане с имоти - държавна собственост.
Определените критерии за целесъобразност при разпореждане с имотите бяха:

1. Недвижими имоти, частна държавна собственост, които не могат да се управляват ефективно, в това число саморазрушаващи се имоти и такива, освидетелствани със заповед на кмета на общината по реда на Закона за устройство на територията;
2. Малки по площ незастроени имоти в населените места, отдалечени от административните центрове на общините;
3. Недвижими имоти - частна държавна собственост, подходящи за създаване на индустриални зони и паркове, отредени за производствени нужди, необходими за привличане на инвестиции;
4. Ликвидиране на съсобственост с физически и/или юридически лица.

В резултат на поставените цели и задачи, след предварителен правно-икономически анализ на сделката и преценка за съответствието й с потребностите на държавата, в периода 2005-2009 година бяха извършени разпоредителни сделки, както следва: 

-продажба на земя на лица, притежаващи собственост върху законно построена сграда върху нея - 73 броя имоти;
-продадени на търг - 47 броя имоти, част от които представляват финализиране на процедури за продажби на търг от предишното ръководство на администрацията;
-прекратена съсобственост чрез изкупуване дела на държавата - 6 броя имоти; 
-извършени замени - 3 броя имоти.
 
Реализираният приход за държавния бюджет от разпореждане с държавна собственост е в размер на 5 082 528 лева. Тези средства са основно от продажба на имоти, които не са носили никакъв приход на държавата преди това - празни терени чрез търг, прекратяване на проблемни съсобствености и продажба на земя на лица със законно построена сграда в имота. Освен приходи в парично изражение, в резултат на извършени замени държавата е придобила нови имоти, с които се попълва съществуващия държавен жилищен фонд, както и нежилищни имоти за удовлетворяване потребностите на териториалните структури на държавните ведомства на територията на областта. Анализирайки и обобщавайки разпоредителните сделки, се налага изводът, че дейностите по управление и разпореждане с имоти - държавна собственост, са били ефективни и ефикасни. Чрез тях държавата се е освободила от имотите, които товарят бюджета й с разходи за данъци и такси, без да могат да се ползват рационално или да носят приходи - това са празните терени и държавните земи, в които лица притежават законни сгради. От друга страна с продажбата на държавния дял в съсобствени имоти е отпаднала необходимостта да се влагат средства в поддръжката на съсобственост, която в повечето случаи държавата не ползва реално. Освен това за изминалия период държавният ведомствен фонд е попълнен със 7 броя нови жилищни имоти. Като допълнение следва да се добави, че със съдействието на Областна администрация своевременно бяха осигурени сгради - база за функционирането на: Търговския регистър към Агенция по вписванията, териториалните структури на МРРБ, както и на Единния европейски телефон 112 и Административния съд в град Русе.

В резултат на предприетите действия към момента в Областна администрация е налична пълна и достоверна отчетност за държавните имоти и са определени ясни критерии за целесъобразност при разпореждането с имоти под управление на областния управител.

Контролът по отношение на законосъобразността на актовете и действията на органите на местното самоуправление и местната администрация беше друг от аспектите на дейността на Областна администрация. Основната цел беше увеличаване на прозрачността и ефективността в работата на местните органи. През отчетния период 6 заповеди на кметове бяха отменени, а 77 решения на Общински съвети бяха върнати за преразглеждане. Оспорените решения касаят основно управлението и разпореждането с имоти -общинска собственост, въвеждането на незаконосъобразни местни такси, както и незаконосъобразни норми от общински наредби. Пред Русенски окръжен съд и Русенски административен съд бяха отнесени 12 решения на Общински съвети. 6 от делата са спечелени от Областна администрация, а други 3 са прекратени, тъй като на съдебната фаза общинските съвети са отменили съответните незаконосъобразни решения. Активният диалог с общините, бизнеса и неправителствените организации беше част от усилията ни за осигуряване на обществено съгласие относно важните въпроси от дневния ред на нашата област. Конкретен израз на това взаимодействие беше работата на областните комисии и съвети. Те се утвърдиха като ефективно функциониращи междуведомствени органи, които допринесоха за решаване на определени проблеми, както и за реализацията на регионални секторни политики. За изминалия период бяха проведени общо 165 заседания на областни комисии и съвети, на които бяха взети 416 решения.
В областта на регионалното развитие Русе е първата област у нас, която има функциониращ публичен регистър на проектите, финансирани от европейските фондове. Регистърът, който е достъпен на Интернет страницата на Областна администрация, дава възможност за ефективен контрол и прозрачност в управлението на европейските средства. В него се съдържа информация, както за финансираните проекти в област Русе, така и индикативната годишна програма на планираните проектни предложения. 282 проекта на обща стойност 166 286 285 лева са реализирани в нашата област за периода 2006-2009 година. Най-голям е броят на проектите по Програмата за развитие на селските райони - 56 броя, следвани от проектите по линия на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане - 46 броя и по Програма ФАР- 43 броя. От Оперативните програми най-голям е броят на проектите по Програма „Развитие на човешките ресурси"- 24 броя, следвана от Оперативна Програма „Конкурентноспособност"- 13 броя и Програма „Околна среда"- 9 броя. По отношение стойността на проектите най-голям е финансовия ресурс по ИСПА- 92 32 844 лева, следвани от проектите по Програмата за развитие на селските райони- над 18 милиона лева и Оперативна програма „Регионално развитие"- над 14 милиона лева. 

От общините с най-голям брой проекти са Русе и Иваново- по 22 броя, община Ценово е с 21 броя, а община Сливо поле с 18 броя проекти. Най-голям е делът на частния и неправителствения сектор с общо 159 броя проекти на обща стойност - 118 289 865 лева. В индикативна годишна програма на област Русе са предвидени общо 91 проекта на стойност над 700 милиона лева. Най-голям е броят на планираните проекти по Програмата за развитие на селските райони-36 броя. По отношение на стойността на финансиране на планираните проекти най-значителен ресурс се очаква по Оперативна програма „Транспорт"- 269 904 540 лева. В условията на криза, средствата от европейските фондове ще бъдат важен инструмент, който ще подпомогне реалния сектор. В тази връзка систематизирането на цялата информация за проектите в публичния регистър е ефективен механизъм на областно ниво.

През периода 2006 - 2009 година Областна администрация Русе отбеляза висока активност в сферата на регионалното и международното сътрудничество. Подписани бяха споразумения за сътрудничество с област Одеса, Украйна, и Централен аймак, Монголия. Те са насочено към развитие на преки икономически и социално-културни връзки. През изминалия период бяха поставени основите на ефективно сътрудничество с Центъра за Средна и Източна Европа в германската провинция Райнланд - Пфалц и Съвета на графство Есекс, Великобритания. През 2008 година беше подписано беше Споразумение за трансгранично партньорство в работата по съвместни проекти с Окръжен съвет Гюргево. Усилията на нашите две съседни области са фокусирани в подобряване на трансграничната инфраструктура, съвместни системи за управление и защита на околната среда, превенция на риска от природни бедствия и аварии.

Конкретен резултат от споразумението е проектът на Окръжен съвет Гюргево в партньорство с Областна администрация и Русенския университет, който беше одобрен по Програмата за трансгранично сътрудничество Румъния - България. Пилотният проект е насочен към управление на пътната инфраструктура в трансграничния район. По проекта ще бъде създадена първата цифрова карта на граничния регион Гюргево - Русе. Целите са проучване на съвместната инфраструктура и комуникациите в граничния регион, създаване на общи решения за управление на пътни транспортни маршрути, подкрепа за достъп до критична информация и различни видове публични услуги на едно гише. Ще бъде разработен софтуер за географска информационна система, ще бъдат направени 1300 самолетни и сателитни снимки. По този начин ще се дава 24-часова он-лайн информация на населението. Стратегия за приложението на възобновяемите енергийни източници в региона Русе-Гюргево ще бъде разработена по друг съвместен проект, който ще бъде осъществен от Регионална енергийна агенция - Русе с партньор Окръжен съвет Гюргево. По проекта ще бъдат проучени наличните ресурси за производството на енергия от растителни отпадъци и ще се създадат нови партньорства в рамките на трансграничния регион. 

Акцент в международен план през изминалия период беше поставен на сътрудничеството с организации, имащи отношение към река Дунав - Работна общност "Дунавски страни", ТИНА - Виена, Международната комисия за опазване на река Дунав, Международната туристическа рекламна агенция "Дунав", както и с Асамблеята на европейските региони. В Работна общност „Дунавски страни" Русе представлява всички български дунавски области. В рамките на общността Областна администрация взе участие в различни проекти в сферата на транспорта, териториалното планиране, културното наследство и младежките дейности. Включихме се и в разработването на интерактивна културна карта на забележителностите по река Дунав. В нея са представени над 3000 обекта на културно-историческото наследство, които представляват интерес за туристите. Работната общност подкрепи проекта на Областна администрация и Дружество „Елиас Канети" за изготвяне на специален рецептурник с типичните за страните по поречието на река Дунав храни и напитки. „Дунавски страни" определя Русе за стратегически партньор и разчита на нас за активизиране на участието на другите български дунавски области в инициативите на междурегионалната организация. Анализирайки дунавското сътрудничество следва да подчертаем, че организирането на мащабни кампании по повод Международния ден на река Дунав се превърна в традиция за Областна администрация. На 29 юни 2007 година на Деня на Дунав беше учреден Консултативен съвет по дунавските въпроси. Той обедини областните управители на седемте български области, разположени по поречието на река Дунав. Съветът си постави за цел структурирането на общ дневен ред по отношение на дунавската политика на България, както и за пълноценното участие на българските дунавски региони в международния процес на Дунавско сътрудничество. През 2008 година по повод Деня на река Дунав Областна администрация организира международен симпозиум "Потенциал за развитие на алтернативен туризъм - конкурентно предимство на дунавските региони". На симпозиума бяха представени идеи и добри практики от българския и международния туристически контекст. Много важно за областта в международен аспект е членството в Асамблеята на европейските региони, която обединява над 270 региона от 33 държави, както и 13 междурегионални асоциации. За мен е чест да бъда първия български областен управител, който е член на Бюрото на международната организация. Бюрото координира работата на отделните комисии към Асамблеята и съвместно с Президиума определя приоритетите в дейността на организацията.
На последното заседание на Управителния съвет на Асамблеята, което се проведе през месец май в швейцарския град Фрибург, за пореден път беше дадена висока оценка на нашето участие в работата на организацията. Темата на събитието беше „Регионални отговори на финансовата криза". Общият извод на участниците в заседанието беше, че единствено чрез последователни мерки на децентрализация и прехвърляне на компетенции от централното ниво на управление към регионите може да бъде постигнат устойчив растеж и заетост в Европа. В тази връзка считам, че има едно условие, което не дава възможност на област Русе да се възползва в пълна степен от силните си позиции в международен план. Става дума за децентрализацията, която през изминалите години беше и мой персонален приоритет. България има нужда от конкурентоспособни региони, с финансова самостоятелност и компетенции за вземане на решения. В тази връзка, доста обезпокоителна е информацията, която беше изнесена наскоро от Базелския институт за икономически изследвания. Според данните, обобщени от института, България е най-централизираната държава в Европа. Независимо от усилията, които бяха положени през тези четири години, има голямо забавяне в осъществяването на реална децентрализация. Като участник в междуведомствена работната група за изпълнение на Стратегията за децентрализация предложих концепция за необходимите промени в нормативната уредба, насочени към укрепване на ролята на областните управители в осъществяването на политиката за регионално развитие. За съжаление, в изминалия мандат не се предприе почти нищо в посока на самостоятелността на регионите и разширяването на компетенциите за реализиране на регионална политика. Надявам се, че новото правителство ще бъде много по-активно в това отношение. В заключение бих искала да пожелая успех на новото правителство и се надявам то да оправдае високите очаквания на българското общество.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Бюджет 2024
Мъж наряза с макетен нож лицето и тялото на съпругата си в София
51-ото Народно събрание
Парламентарни избори октомври 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: