© Ruse24.bg | | Въпрос:Един ферибот трябва да плати при пристигането си на пристанище 420 евро. До момента тази цена е била 5 пъти по ниска. За да заплати новата по-висока сума, фериботът трябва да увеличи цената на билетчетата за камионите, които вози. Колко е дълбока реката?Отговор: Достатъчно, за да не може да бъде премината без помощта на ферибот. Но пък е твърде скъпо удоволствие, което ще накара автомобилните превозвачи да забравят за минаване през реката.
Точно като абсурдна задача с повишена трудност ще бъде преминаването на Дунава, ако румънската страна реши да реализира плановете си от 1 август да увеличи таксите, които фериботните кораби заплащат при акостирането си на пристанищата в Калафат и Бекет с около 5 пъти.
Според българската страна това е в нарушение на двустранното споразумение между министерствата на транспорта на България и Румъния, в което основни принципи са таксите на двата бряга да бъдат еднакви и всички решения за промени да се взимат по взаимно съгласие. Неразбираемо е и защо румънската администрация се опитва да налага новото ценообразуване и на пристанището в Бекет, което си има частен концесионер. Надеждите на българската страна, както и на румънските корабни и пристанищни оператори са, че администрацията ще се откаже от намеренията си. В противен случай резултатът би бил само един - закриване на фериботните линии Видин - Калафат и Оряхово - Бекет заради липса на тирове. Така за преминаването от единия на другия бряг ще остане само фериботът при Силистра и Кълъраш и мостът при Русе.
Когато камионите са малко
Преди около месец румънската пристанищна администрация в Гюргево, която отговаря за инфраструктурата на пристанищата по Дунав, изпраща писмо до корабните оператори (български и румънски) на двете фериботни връзки Видин - Калафат и Оряхово - Бекет, с което ги уведомява, че от 1 август ще има нова унифицирана тарифа, която ще се заплаща от фериботния кораб при акостирането му на брега (виж таблицата). Румънската страна твърди, че промяната няма да доведе до цялостно увеличение на цената на фериботната услуга, тъй като на румънския бряг камионите вече няма да плащат такса за ползване на инфраструктурата. Към момента автомобилните превозвачи плащат 15 евро при стъпването си на румънския бряг - 3 евро за шофьор и 12 евро инфраструктурни такси. На пристанището в Бекет пък заплащат и още 10 евро екотакси на камион.
Идеята е въпросните такси, които се плащат от камионите вече да не се плащат на пристанището, а да се събират от самите корабни оператори, обяснява Румен Попов, директор на Пристанищна инфраструктура в Русе и председател на смесената Българо-румънска дунавска комисия, която следи за изпълнението на фериботните споразумения между двете държави. Според румънската страна с промяната ще се облекчи процедурата по таксуване на различни места и всичко ще е включено в цената, плащана от кораба при акостиране. По думите на експерти от бранша обаче увеличение ще има, тъй като разчетите са правени на база товаропоток от преди година. Тогава големият брой камиони е гарантирал сигурни приходи от по минимум 15 евро на камион. С намаляването на трафика обаче този приход става несигурен и малък. Така с промяната рискът ще падне върху корабния оператор, които ще плаща твърдо 420 евро на акостиране, без да вози същия брой превозни средства като от преди кризата, от които да компенсира увеличението.
Пътища много
По данни на корабните превозвачи трафикът по фериботните връзки е спаднал с 30 до 50% заради кризата. Увеличаването на цената, която се заплаща от камионите, пък не е примлив вариант, тъй като подобна мярка просто ще отблъсне товарите и ще обезсмисли бизнеса.
"Явно това решение не е съобразено със ситуацията към момента", коментира Драгомир Кочанов, изпълнителен директор на Параходство "Българско речно плаване" (БРП), един от двата български корабни превозвача по линията Видин - Калафат. Фериботният кораб на БРП "Бдин" през 2008 г. е донесъл 3.4 млн. лв. приходи на компанията. От БРП вече са изпратили протестно писмо до администрацията в Гюргево. "Търсим вариант за запазване на статуквото и за намаляване на настоящите цени. В тази криза за увеличение не може да става и дума", продължава той. По неговите думи подобна мярка може да доведе и до закриване на линията.
Реакцията на автомобилните превозвачи може да бъде обобщена в "просто няма да минаваме през Видин и Оряхово". Те са на мнение, че основният печеливш от вдигането на цената на фериботите би била Сърбия въпреки по-сложното преминаване на границата. Западната съседка ще привлече транзитния трафик товари, идващ от Гърция, Турция и България за Западна Европа. До известна степен алтернатива остава и моста при Русе, където за преминаване се заплаща 72 лв. Отблъсването на трафика от Видин и насочването му към Сърбия пък ще се отрази негативно върху бъдещия мост, в случай че превозвачите харесат и свикнат да минават през Сърбия, смята Кочанов.
Към момента се чака да бъде насрочена среща на смесената Българо-румънска дунавска комисия. Надеждата е този въпрос да бъде решен възможно най-адекватно, за да не се стигне до момент, в който транспортните фирми са немили-недраги на българо-румънската водна граница.
Източник: в.Капитал |