© Ruse24.bg | | Форумите с работодателите да отсяват ефективните механизми на коопериране и да открояват актуалните тенденции, докато двустранната мобилност университет-бизнес е ежедневна. Това беше основният извод от заключителния семинар на кампанията „Партньорство за умения и заетост" в Русенския университет, проведена през март. Такава е философията и на развиваната от 2006 г. стратегия на Европейската комисия: връзката на висшите училища с бизнес средите да стане неотменна част от ангажиментите им да служат на обществото.Представените от факултетите и филиалите анализи сочат, че работодателите нямат бележки към фундаменталната подготовка на студентите и завършващите. Претенциите са към слабите чуждоезикови умения и особено към мотивацията на младите специалисти. Оказва се, че повечето от тях нямат формирана нагласа за непрекъснато обучение и адаптиране към динамиката на работните условия. Това се констатира дори от Електрофакултета, а е известно, че IT бизнесът е сред най-динамично развиващите се. Изявените възпитаници на факултета обаче не са доволни от заплащането в българските компании и търсят реализация в чужбина. По данни на декана доц. Михаил Илиев те са 15 до 20% от cisco сертифицираните дипломанти.
Достатъчно ранното професионално ориентиране също е ключов проблем. Решение са разнообразните и гъвкави практически учебни форми. Аграрно-индустриалният, Транспортният и Машинно-технологичният факултети са договорили практики и стажове с малки студентски групи, което позволява студентът да бъде включен в работната среда и да изпълни учебното си задание в реални условия. Към такъв подход са ориентирани също Бизнес факултетът и Филиал Разград, за да се стимулира ранната професионална ориентация на бъдещите специалисти и отговорността им да планират собствената кариера. Във факултет Природни науки и образование ще апробират „индивидуалната педагогическа практика", която премества фокуса върху личните знания и умения.
Като високо ефективни семинарът оцени формите на технологично коопериране. Такива са разкриваните от водещи производители центрове и лаборатории в университета. Те осигуряват качествено обучение чрез редовни занятия и специализирани семинари, предхождащо адаптиране към реалната практика и повишаване на квалификацията на работещите специалисти. Изнасянето на учебни дисциплини в реални условия се развива особено добре в специалност „Ерготерапия". Съвместните магистърски програми с работодателски организации като „Софтуерно инженерство" на катедра „Информатика и информационни технологии" също са много успешни проекти. В Електрофакултета работят върху магистърски проект с Cisco. |