© | | Наем, продажба или публично-частно партньорство са вариантите, които обмислят от Национална компания "Индустриални зони" (НКИЗ) по отношение на бившата безмитна зона Русе, като след обстоен икономически анализ и разговори с потенциални инвеститори ще се определят и формите на бъдещото партньорство. Към момента има разработен мастер план, разкриващ потенциала на зоната и нейното разширение. Идеята за изграждане на корабен претоварен комплекс се намира в предпроучвателен стадии.Бившата безмитна зона беше прехвърлена към холдинговата структура на НКИЗ в началото на годината и оттогава са водени разговори с настоящите наематели и бъдещите потенциални инвеститори в този район. Стремежът и идеята на НКИЗ е чрез инвестиции в обслужваща бизнеса инфраструктура да се привлекат компании, опериращи в структуроопределящи за икономиката на страната отрасли с висока добавена стойност, като акцентът се поставя върху инвеститорите в областта на високите технологии, преработвателната промишленост и индустриалният сектор, информираха от пресцентъра на НКИЗ.
Към момента площта на зоната е 370 дка, но с възможност за нарастване до 1200 дка. Разполага с 29 сгради. Зоната функционира основно на базата на Указ №2242 за свободните зони и Закона на митниците т.е. стоките, внесени от страни извън Европейския съюз, могат да бъдат въвеждани и да се съхраняват в зоната, без да се заплащат или обезпечават вносни мита и ДДС, като срокът за съхраняване е неограничен.
От друга страна, тя има потенциал за развитие, което е и едно от основанията да бъде прехвърлена към НКИЗ с цел да бъде разработена и да се използват в пълна степен капацитетът и наличният инвеститорски интерес към този район.
Географското положение се изтъква като ключово предимство - разположена е на десния бряг на река Дунав, в Източната промишлена зона на Русе. Тя отстои само на 800 метра от единственото засега сухопътно транспортно съоръжение на северната граница на страната. - Дунав мост. Районът е и пресечната точка на транспортните коридори 7 и 9.
Разполага с изградена инфраструктура, която включва собствени подходни шосейни и железопътни пътища, открити и закрити складови и производствени площи, претоварна железопътна гара, бензиностанция, депо за светли нефтопродукти, претоварна автомобилна рампа и др. Има пристанище за обществен транспорт с регионално значение, на което към момента се извършва корабно бункеруване и швартоване. Услугите, които предоставя, са: претоварни операции, складиране и съхранение на стоки на открито и закрито, изготвяне на транспортни и митнически документи, представителство пред митницата, консултации и издаване и заверка на сертификати за движение EUR1 и сертификати за произход.
Индустриалният парк вече е стартирал разширяване на действащото пристанище с изграждане на корабен претоварен комплекс, на който ще се извършват претоварни дейности от и на три вида транспорт - шосеен, железопътен и речен. Другото предимство е наличната газификация с изградени телекомуникационна, интернет и канализационна мрежа. Разполага още с модерна административна сграда, в която е разположен митнически пункт.
НКИЗ беше създадена в началото на февруари с ресурс от националния бюджет в размер на 100 млн. лева и в изпълнение на актуализираната програма на правителството и на експортната политика на България за периода 2008 - 2013 г. "Визия 2013" като част от правителствените антикризисни мерки. Компанията разработва седем индустриални парка - бившите свободни безмитни зони във Видин, Русе и Свиленград, в Пловдив, която се предвижда да бъде изградена на базата на българско-руското съвместно предприятие "Автоелектроника" с партньорство от руска страна, зоната "Варна-запад", в процес на разработване са зоните в района на Карлово и Червен бряг (село Телиш), като терените бяха прехвърлени към холдинговата структура на НКИЗ от Министерството на отбраната в началото на юни. В най-напреднал етап са зоните във Варна и Русе.
Източник: в."Строителство градът" |