© Ruse24.bg | | От направено експертно изследване на ЦКБППМН през миналата година се установи, че нивото на насилието между учениците в българските училища е "средно". Така смятат 63,8% от анкетираните секретари на МК, ИДПС, представители на ОЗД, педагогически съветници, психолози и др. Около 40% от експертите смятат, че насилието се е увеличило през последните 3 години. Над две трети считат, че агресивността при децата по-често се изразява в прояви на насилие между учениците в училище. 45,3% смятат, че деянията вече се извършват с повече жестокост. 13% от анкетираните считат, че деянията са с по-висока степен на обществена опасност. 43.8% от експертите посочват, че е нараснало насилието сред девойките. Всеки четвърти от анкетираните смята, че в много случаи насилието между децата е демонстративно и симулативно.Установи се, че най-честите прояви на насилие между децата са в училище - 43,8%. Това е така, защото училището е естествена среда на подрастващите, където се събират деца с различна ценностна ориентация, различно възпитание, от различни възрастови групи и с различни личностни особености. Стремежът за завоюване на лидерска позиция и самоутвърждаване в много случаи се постига чрез безкритично усвоен модел на насилие. На следващо място прояви на насилие сред подрастващите, се срещат по улиците - 20,2%; в дискотеката - 9,6%, а в по-малка степен на други места (интернати/домове, събирания/купони, у дома, в общежитието, в транспортните средства). Специфичното за насилието между децата в училище е, че преобладава физическо насилие - 36,1%, следвано от психичен тормоз - 32,4%, стремеж към лидерство и самоутвърждаване чрез насилие - 25,9%, липса на толерантност - 22,8%, рекет - 7,9%, подражание - 7,1%, сексуален тормоз - 0,9% и др.
Основните факторите, водещи до увеличаване на агресивното поведение сред децата, според експертните мнения са: 1. Фактори в семейството - 82.2%. По-съществените от тях са: занижен родителски контрол, криза на семейството и ролите в него, непълни или разрушени семейства, липса на семейство, конфликнтост, криминогенност и криминогенно влияние, проблеми в отношенията в семейството, нарушени връзки "родители-деца", нарушени емоционални връзки, липса на обич и внимание към детето, отчужденост, безсилие на родителите, родителска некомпетентност, нисък родителски капацитет, проблеми в семейното възпитание на децата, неспособност за решаване на проблемите, отсъствие на родители, отглеждане на децата от други родственици, домашно неглижиране и насилие, незадоволени потребности на децата, ниска култура и липса на интереси, безотговорност на родителите, прекалена свобода на децата, презадоволяване, лош пример от родителите, прекалено високи изисквания и очаквания към децата, авторитарност и други 2. Медии и Интернет - 41.7% 3. Обществото като цяло - 36.8% 4. Личностни и психологически фактори - 22.9% 5. Фактори, свързани с училището - 20.4% 6. Социално-икономически фактори - 19.4 % 7. Приятелска и неформална среда - 14.7% 8. Фактори, свързани със свободното време - 5.4% (недостатъчно извънкласни и извънучилищни занимания, липсата на алтернативи на девиантното общуване и поведение, употребата на алкохол и наркотици като норма за прекарване на свободното време, посещението на дискотеки и нощни заведения и други).
Съществуват и психологически фактории, които допринасят за насилието между децата: 1. подражание на поведенчески модели; 2. неформирани умения за решаване на конфликти ; 3. неумение за преценка на последствията от действията; 4. липса на толерантност към другите; 5. недостатъчни умения за общуване без агресия; 6. реакция срещу постъпки на родители към деца; 7. реакция срещу негативно отношение на учители към ученици и др.
Според професионалистите преобладаващата част от децата не познават в достатъчна степен проблема с насилието между тях и нямат в необходимата степен развити умения да се предпазват от престъпни посегателства.
Докато полицията, като основен правоохранителен орган, и в частност ИДПС са отговорни пряко за противодействието на всяко насилие, то педагогическите съветници (училищните психолози) са професионалистите, които не само трябва да реагират на случаи на насилие между деца в училище, но и да организират, заедно с училищните комисии за превенция на противообществените прояви на учениците, Местните комисии за БППМН и ИДПС превантивна дейност на ниво училище. Добра практика на много места в страната е в превенцията на училищно ниво да се включват активно и обществени възпитатели от МКБППМН.
В МКБППМН работят 19 обществени възпитатели, които са разпределени по учебните заведения на територията на града с цел подпомагане дейността на УКПППМН при организиране на превантивната работа на ниво училище, като вземат участие в заседанията им, участват на педагогически съвети, родителски срещи и осъществяват индивидуално консултиране с проблемни ученици и техните родители. Съдействат на училищните ръководства при планиране и организиране на различни дейности по проблеми, специфични за съответното училище. В началото на всяка учебна година УК представят на МК разработени планове за работа, в които са залегнати различни форми за предотвратяване на проблемите на територията на учебното заведение. Като цяло за нашата Община статистиката показва, че имаме общо намаляване броя на престъпленията и противообществените прояви, извършени от деца в сравнение с предходните години. За 2007 г. бяха образувани и разгледани 200 възпитателни дела, а през настоящата година, към настоящия момент техния брой е 154(разгледани). Прави впечатление, че има увеличение на противообществените прояви свързани с: • Бягства от дома - 34 (2007 - 23); • Побой над дете - 33 (2007 - 23); • Бягства от училище - 15 (2007 - 9); • Хулигански прояви - 39 (2007 - 45), изразяващи се в повреждане на чужда собственост - чупене на стъкла, МПС, рисуване на графити и нарушаване на обществения ред.
Във връзка с превантивната дейност към МКБППМН функционират два помощни органа: • Център за социална адаптация и подкрепа
В Центъра работи Приемна на обществения възпитател, където по предварително изготвен седмичен график възпитателите от МК дават дежурства от 9 до 17 часа. В приемната ежедневно се консултират родители, деца, преподаватели, педагогически съветници, граждани и др. За учебната 2007г./2008г. бяха консултирани по различен повод 118 деца и родители. Към центъра функционира и целодневна занималня за деца, които са били и са обект на работа на МК, както и такива от социално слаби семейства или насочени от УК. В нея работят обществени възпитатели, които помагат при подготовката на децата в учебния процес. Занятията се провеждат сутрин и следобяд от понеделник до петък. През миналата учебна година занималнята се е посещавала от 20 деца. Обществените възпитатели, които са специалисти по отделни предмети, по изготвен график дават безплатни консултации за всички желаещи ученици. Оказана е професионална помощ на общо 42 ученици. Функционира и компютърен кабинет, където децата ангажират свободното си време, като се обучават за безопасна работа в Интернет. През настоящата 2008/2009г. занималнята посещават 15 деца, като техният брой постоянно нараства. До настоящия момент са проведени 109 консултации и превантивни разговора с родители и деца.
• Консултативен психологичен кабинет
През 2008г. в Психологичния кабинет по предварително изготвен седмичен график работят 5 психолози. Увеличения брой специалисти позволи да бъдат обхванати по-голям брой желаещи деца и родители с различни проблеми - бягства от дома, училище, имащи агресивно поведение в семейството и учебното заведение, слаб успех и нежелание за включване в учебния процес. Родители и деца имат възможност да използват диагностично-консултативни практики. Психологичните консултации, се провеждат на всички нива с: - обществените възпитатели относно процеса на взаимодействие с децата поставени под възпитателен надзор по решение на МК; - деца обект на възпитателен надзор; - родители; - класни ръководители, педагогически съветници и членове на УКПППМН.
Диагностицирането се осъществява периодично, като входяща, текуща и изходяща диагностика. Входящата диагностика най-често установява завишена агресивност, тревожно-депресивна симптоматика, проактивна и реактивна насоченост към другите при фрустрация, емоционална лабилност, девиантни и деликвентни нагласи. Последващите психологични консултативни дейности имат за цел преодоляване на установените проблеми, чрез набелязване на конкретни стъпки за разрешаване затрудненията при децата и родителите. Срещите са периодични и целят проследяване на случаите. Изходящата диагностика установява при голяма част от децата понижаване нивата на агресивност, преодоляване на фрустрацията и емоционалната нестабилност, хармонизиране на отношенията в семейството. Това от своя страна се явява критерий за постигнатите резултати при работата на обществените възпитатели. Средно под "Надзор на Обществен възпитател" преминават около 100 деца на година.
През консултативния кабинет от началото на 2008г. до момента са преминали общо 55 деца и родители, от които: - диагностицирани 33 деца - преминали през психологично консултиране 16 деца и 15 родители.
Членове на МКБППМН, съвместно с представители на НПО, психолози и представители на прокуратурата, ИДПС и транспортна полиция са провели срещи, беседи и обучителни тренинги с ученици, родители и преподаватели на различни теми. |