Главната железопътна линия Русе - Велико Търново - Дъбово - Стара Загора - Димитровград - Подкова е строена на няколко етапа в продължение на близо 40 години. Участъкът от гара Плачковци до гара Борущица с дължина 24 км е построен в годините 1910 - 1913. В тази отсечка попадат тунели №10 и №14, за чийто ремонт Национална компания "Железопътна инфраструктура" обявява конкурс. От естественото изветряне и поради ерозията на необлицованите участъци в тунелите са започнали обрушвания от сводовете, което продължава и до днес. За да е безопасно преминаването на влаковете през тунели №10 и №14 е необходимо да бъдат укрепени сводовите части и пиедритите (укрепените с анкери стени). В бъдещия ремонт е предвидено укрепване на необлицовани кампади в тунели №10 и №14 по 4-та жп линия: ->Тунел №10 е в междугарието Плачковци - Радевци. Кампадите тук са четири: №39, №40, №41 и №42. Общата дължина, предвидена за ремонт, е 35.70 м с Lнапр. = 16 м. Ще бъдат измити и обрушени кампади 7.12 м на 0.80 м за 10 квадратни метра площ. Ще бъде укрепена сводова част е пиедритите с дължина 10 м и площ 357.00 кв.м.
->Тунел №14 е в междугарието Радевци - Кръстец. Ще бъдат поправени три кампади в тунела: №27, №28 и №29 с обща дължина 29.90 м с Lнапр. = 16 м. Предвидено е измиване и обрушване на кампади 47.84 х 0.80 за 10 кв.м и ще бъде укрепена сводовата част с дължина 6 м и площ 179.40 кв.м. Предстои да бъдат укрепени пиедрити с L = 10 м и площ 299.00 кв.м.
Конкурсът е открит, до 2 юни се закупува тръжна документация, оферти се подават до 2 юни. Отварянето на офертите е определено за 3 юни. Срокът, в който избраният строител трябва да изпълни договора, е 60 дни. Пак ерозията е причина за разрушаване на откосите край железопътните линии.
Основните проблеми при скалните откоси е повърхностната ерозия, която води до напукване на горния слой, образуване на отделни скални блокове, които водят до самообрушването им, непредвидими във времето. Практиката показва, че въпреки наличието на система за извършване на периодичен контрол и наблюдение на тези места те внезапно се активират, най-вече под влияние на атмосферните условия (пролет, есен и при поройни валежи през лятото). В посочените годишни периоди се проявяват подобни явления и по откоси, които не са регистрирани като опасни места. Натрупаният опит показва, че за гарантиране сигурността и безопасността на движението на влаковете е необходимо периодично да се обрушват ерозиралите скални повърхности на откосите. Затова Национална компания "Железопътна инфраструктура" възнамерява да сключи рамково споразумение за срок от 4 години (2008 - 2011 г.) и да възложи изпълнението на обрушването на откосите в железопътната инфраструктура на осем района. Затова споразумението ще се отнася за осем позиции, в които са включени 14 обекта: ->Позиция 1 "Район на железопътна секция София 1" - 1 обект.
->Позиция 2 "Район на железопътна секция София 2" - 2 обекта по втора и трета жп линия.
->Позиция 3 "Район на железопътна секция Дупница" - 3 обекта, обрушване на скални откоси в участъка Дупница - Кулата и в междугарията Земен - Раждавица и Кюстендил - Гюешево.
->Позиция 4 "Район на железопътна секция Карлово" - 4 обекта. Те са в участъка Карлово - Зимница, два са по 4-та жп линия, четвъртият е за обрушване на скални откоси в междугарието Долна Махала - Баня.
->Позиция 5 "Район на железопътна секция Стара Загора" - 1 обект - обрушване на скални откоси по четвърта жп линия. ->Позиция 6 "Район на железопътна секция Бургас" - 2 обекта в междугарието Айтос - Българово.
->Позиция 7 "Район на железопътна секция Горна Оряховица" - 2 обекта, обрушване на скални откоси в участъка Горна Оряховица - Кръстец - Габрово и обрушване на земно-скални маси в участъка Царева ливада - Габрово.
->Позиция 8 "Район на железопътна секция Варна" - 1 обект. Той е за обрушване на скални откоси в междугарията Дъскотна - Търнак - Аспарухово.
Участниците могат да подават оферти както за цялата поръчка, така и за всяка от обособените позиции, но задължително в пълния им обем. Рамково споразумение ще бъде сключено с няколко оператора. Предвидено е изпълнителите да са между 5 и 40.
Сроковете за подаване на предложения и отварянето им са съответно 9 и 10 юни.
Източник: в."Строителство градът" |