© bTV | Вече сме готови с изискванията към бъдещата тол система. Таксата за изминато разстояние ще се плаща само от тежкотоварните автомобили и тези над 3,5 тона. Леките автомобили и превозните средства под 3,5 т ще плащат електронна винетка.Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването "Тази сутрин" по bTV.
Предлагаме малките републикански пътища - тези, които водят към едно-единствено населено място или по които няма никакъв транзитен трафик, да останат извън системата за заплащане, добави тя. Безплатни ще са 3000 км малки пътища 3000 км и 20 хил. км общински пътища.
Сменяме модела, във фокуса на системата за плащане влизат големите магистрали и пътищата от I, II и III клас и който кара и руши повече, ще плаща повече, обясни министърът. Така минаването през България вече няма да се минава за 10 лв, а 50 - 70, колкото струва и преминаването през Сърбия, например.
Предлагаме и друго - електронната винетка ще важи за пълна година, а не за календарна, посочи Павлова.
Министърът показа и карта, на която са отбелязани бъдещите броячи и камери за замерване на преминаването и обясни как ще става това.
За леките коли "камерата сканира номера и в системата автоматично излиза дали е платена винетката или не е. Ако не е, автоматично се генерира глоба".
За тежкотоварния трафик ще има рамки със сензори - от една страна по номера ще се установява дали водачът в платил толтаксата за изминато разстояние, а сензорите ще засичат тонажа, "за да може да плати в максимална степен таксата" за изминатия път.
Тол системата няма да струва допълнително пари на данъкоплатеца, увери Павлова. Обществената поръчка за избор на изпълнител е с отложено плащане, т.е. той ще изгради системата за своя сметка, а парите за нея ще дойдат впоследствие от винетките и толтаксите.
Поръчката ще бъде обявена през април. В останалите държави изграждането на такава система се случва средно за 12 - 18 месеца, значи след около година може да започнем да внедряваме нашата, каза Павлова.
Министърът увери, че спряната обществена поръчка за строителството на участъци от АМ "Хемус" е била проведена законосъобразно и проектирането е реално. Липсата на европейско финансиране обаче налага препроектиране. Затова и проектната скорост на движение е намалена. Така ще може максимално да се следва релефа на терена, което е по-евтино, обясни тя.
Предвижда се строителството да бъде разделено на по-малки участъци.
През май ще бъде обявен търгът за първия участък - Ябланица - Боаза. Там проектната скорост е намалена на 120 км/ч, стеснена е и разделителната ивица от три на два метра.
За следващия участък - до пътен възел Дерманци, ще предложим да спестим два тунела (т.е. минимум 100 млн. лв.), каза Павлова.
В участъка от Дерманци до п.в. Каленик се надяваме да заобиколим тунел и виадукт, каза още министърът.
Тези съоръжения не са проектирани излишно, а съобразявайки се с по-високата проектна скорост. При проектна скорост от 140 км/ч, което значи, че колите може да се движат дори и със 180 км/ч, магистралата трябва да е с повече прави участъци и по-високи виадукти, което е по-скъпо, обясни тя. |